Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Het is helaas weer een extra bevestiging voor mij dat emigreren een goede keuze was.

3 likes

Haha ohh wat kut. Het zal ook eens wel goed geregeld zijn :sweat_smile: zijn er gewoon teams die morgen het dan afmaken of moet je ook weer opdraven? Zou wel handig zijn als ze way reserve tellers hadden die kunnen komen als overdag al blijkt dat een stemlokaal harder gaat dan verwacht

Wij hadden ook te weinig tellers, maar kregen vanaf 1 iemand erbij van een andere locatie. Zo chill want woj hadden 2 boomers die de leiding wouden nemen maar alles steeds verkeerd deden en deze was gewoon van ‘NEE we gaan het zo doen’ Toen liep het ineens wel :raised_hands:t2:

3 likes

Natuurlijk is het een flauwe opmerking :wink:

Ik wil hiermee niet naar alle boeren wijzen, maar wel naar alle BBB fanaten die ervan uitgaan dat iedereen vlees en melk consumeert. Er zijn ook boeren die inzien dat de hoeveelheid uitgestoten CO2 en de vermindering van biodiversiteit wel degelijk een enorm probleem zijn en hier ook naar handelen (zoals de boeren op Schiermonnikoog).

Caroline citeert altijd maar specifieke zinnen uit wetenschappelijke onderzoeken waardoor het lijkt dat haar belachelijke claims enige backup hebben. Dit gecombineerd met opmerkingen zoals dat het boerenleven bij het Nederlandse landschap hoort etc. Nederland telt 18 miljoen (!) varkens waarvan we er nooit Ă©Ă©n buiten zien. Ze zitten in afgesloten stallen en hebben een verschrikkelijk leven.

Ik vind zeker dat boeren niet altijd fair behandeld zijn, door altijd maar gepusht te zijn door de Rabobank en Campina om verder te groeien tegen lagere prijzen (waardoor we nu minder boeren hebben maar méér vee). Maar dat is geen excuus om nu niet te veranderen. No farmers no food, nou, als er straks te weinig insecten zijn door verminderde biodiversiteit, hebben de boeren ook geen werk meer want dan hebben we geen eten.

31 likes

8 likes

Lijkt me ook niet altijd wenselijk, ergens wonen waar je op nationaal niveau electoraal niet meedoet maar voor nu komt het misschien even goed uit, over twee jaar weer verder kijken toch

Nouja de laatste Zweedse verkiezingen waren ook geen daverend succes.

23 likes

Mannnn die uitslag :sob: gister belde mijn moeder: ja ik had geen idee wat ik moest stemmen en ik dacht ik doe gewoon BBB als steun voor de boeren!!! Ik: jij hebt wat gedaan? Ik toelichten. Ze had geen idee. Wat een arremoeeee. Ik heb ook vrienden die BBB gestemd hebben kom ik nu achter? S.O.S.

7 likes

Ik keek even de uitslag voor de gemeente Dinkelland. Daar was over het algemeen cda de meest dominante partij. BBB heeft daar 52,3% van de stemmen gehaald. CDA is wel de twee na grootste met 11,1%

Ik vind het verbazingwekkend dat een partij meer dan de helft van de stemmen heeft weten te bemachtigen

1 like

Puur redenerend gok ik dat dat niet is toegestaan omdat de kans op vroegtijdig lekken van een tussenstand dan bestaat, en dat lijkt me niet wenselijk omdat dat de verdere verloop van de verkiezingen zou kunnen beĂŻnvloeden.

@Luzarl Am I right?

8 likes

Die pvda/gl ‘we zijn samen de grootste’ act is echt genant

15 likes

Nadat de laatste stem is uitgebracht want de bakken moeten op slot blijven ivm fraudegevaar, de stempassen mag je wel alvast tellen (sorteren we per 25)

@Twijfelaar lekken is niet aan de orde perse

2 likes

HĂ© er zijn sinds gisteravond ineens 3 stemmen verdwenen (waaronder CDA en VVD :grin:)

1 like

Ooh wat een werk joh! Wij hadden “maar” net iets onder de 1000 per verkiezing dus ik was iets voor 2en thuis! Nu wel gaar haha dus wordt een leuke dag op werk


Succes voor wie vandaag nog/weer (verder) gaat tellen!

1 like

Zeker waar! Maar als je uit een gemeente komt waar BBB de grootste is geworden en PVV tweede is Zweden op dat gebied voor mij toch de betere keuze.

@Trivia dat is ook zo! Ik mocht hier gelukkig wel stemmen voor de ‘region’ en gemeente, maar inderdaad niet voor de parlementsverkiezingen.

3 likes

Echt elke verkiezing weer is het confronterend in wat voor linkse bubbel ik zit. Bij al die uitslagen denk ik: wie zijn al deze mensen/stemmers

44 likes

Ik vind dat wel de verantwoordelijkheid heel erg buiten mensen zelf liggen hoor. Kom op, je hebt stemrecht dus neem dat een beetje serieus. Ik snap best dat politiek ingewikkeld is, maar zo’n ‘ik doe maar wat’ houding vind ik wel echt een middelvinger naar de democratie.

4 likes

Ja, kun je nog beter gewoon niet stemmen. Terwijl ik gewoon principieel vind dat je moet stemmen.

3 likes

Je hebt een veel te hoge dunk van de gemiddelde mens

Edit: ik denk dat het in een democratie ieders verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat de ander mee doet en mee kan doen en stemmen wordt dan vaak als de holy grail gezien, maar als je tussen al die verkiezingen het gevoel hebt dat je niet mee doet snap ik helemaal dat je ook niet gaat stemmen.

7 likes

Ik denk echt dat men in de randstad onderschat wat de koers van kabinet voor impact heeft in landelijke gebieden. En dan niet zozeer het beleid an sich maar de manier van communiceren. Het was ‘ineens’ stikstofcrisis, omdat de EU een norm heeft en wij een woningmarktprobleem en dus een bouwprobleem. En dan komt bijvoorbeeld een Tjeerd de Groot met gestrekt been erin en krijgen de boeren overal de schuld van en moet er 50% weg.

Dat is nog al wat als je jarenlang bent uitgeknepen door de markt, je elke 4 jaar weer andere regels vanuit de overheid moet toepassen, je bij de Rabobank genaaid wordt en je speelbal bent van de grote agrobedrijven. Alles moet groter en duurder en veel boeren zijn helemaal van oorsprong geen echte ondernemers.

En dit is echt geen verhaal om zielig te doen, want ik vind ook dat we van de bio industrie af moeten en heb niet voor niets GroenLinks gestemd. Ook ik word boos als ik al die trekkers zie en soms denk ik ook ‘wat zeik je nou? Je had dit als boer ook kunnen zien aankomen?’, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid? Maar als je voor jouw gevoel keihard werkt om iets op te bouwen en nu zegt Den Haag dat 50% van jouw industrie weg moet goedschiks of kwaadschiks, dan snap ik het sentiment wel. Ik kom zelf uit de provincie en weet dondersgoed hoe er over de Randstad gedacht wordt. Andersom is het ook naief om dit sentiment vanuit je Randstedelijke havermelkbubbel te onderschatten.

Er is in mijn ogen veel te makkelijk over gedacht vanuit het kabinet. En daar plukken we nu de wrange vruchten van doordat half nederland nu op een partij gestemd heeft zonder ervaring en die ook de EU regelgeving niet kan omdraaien. Bovendien ben ik nog bang ook dat de stampende kleuters nu toch hun zin krijgen. Het land is nog verder gepolariseerd en de crisisen worden wederom niet opgelost.

45 likes

Juist helemaal niet, want ik weet prima dat mensen met die instelling naar de stembus gaan. Daarom kan ik me nog wel ergeren aan die domheid.

2 likes