Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ja maar ik vind juist dat hier je overschatting van veel mensen in zit. Of misschien beter gezegd: je onderschatting van hoe ingewikkeld het voor veel mensen is, de dingen waar ze tegenaan lopen en waar ze mee worstelen, de informatie die ze tot zich nemen, wat blijft hangen en wat niet, hoe niet verbonden ze zich voelen met “den haag”, etc etc etc

3 likes

ik denk dat onze fout zit in dat we steeds geneigd zijn om niet-stemmen en politieke desinteresse te interpreteren als domheid en luiheid (die neiging heb ik zelf ook)

@Victoria daarbovenop: Nederlandse gevestigde partijen zitten in een giftige verhouding als het gaat om opkomstbevordering. Ze willen hoge opkomst, maar niet ten koste van zichzelf. Daardoor zijn neutrale verkiezingscampagnes altijd karig en het campagnebudget van partijen is grotendeels afhankelijk van hun omvang.

Hoge opkomsten zijn niet in het belang van zittende grote partijen, want die stemmers stemmen niet gegarandeerd op die zittende partijen. Dus als je kijkt naar wat jaar op jaar op jaar aanbevelingen zijn om mensen naar de stembus te krijgen zie je dat daar bijna geen geld naartoe gaat óf zelfs gewoon van gezegd wordt dat het politiek ongewenst of politiek gevoelig is.

8 likes

Ja dat komt misschien door veel mensen in mijn omgeving. Die zeggen gewoon letterlijk dat ze er geen zin in hebben of stemmen dan maar op degene die het hardste schreeuwt. Ik snap dat gewoon niet. Ik ben echt niet urenlang bezig om verkiezingsprogramma’s te lezen en te vergelijken en ik snap dat het ingewikkeld is, maar een kieswijzer kost niet veel tijd. ik vind het onbegrijpelijk dat je argument dan is dat je er geen zin in hebt en je kinderen dit voorbeeld te geven dat het onbelangrijk is terwijl het wél belangrijk is.

Maar goed, persoonlijke ergernis dus want ik heb deze discussie gisteren meerdere keren gevoerd.

1 like

Maar de vraag is dus: waarom zouden die mensen gaan stemmen? Als jij het gevoel hebt dat je stem niks waard is en niks veranderd (en dat vind ik een heel logisch gevoel) en er in zo’n campagne periode niemand aan je deur komt met een echt goed verhaal. Het tegenargument is altijd: ‘het is makkelijk, laagdrempelig en je kunt het zo doen’ én ‘je geeft toch om de democratie’. De dag erna draait de wereld gewoon weer door. Ik snap het wel.

2 likes

Het heeft niet zo veel zin om hier nu op in te gaan. Ik snap je punt wel over het algemene plaatje waarom mensen niet stemmen, maar ik heb het nu over een enkel voorbeeld uit mijn omgeving en ik vind het niet nodig om hier hun beweegredenen helemaal te gaan analyseren. Zoals ik al zei, is het in dit geval een persoonlijke ergernis naar mensen die ik ken.

Ik vind het echt ongelofelijk dat al die mensen op BBB stemmen. Waarom zou je daar in godsnaam op stemmen als je geen boer bent met een mega stal

4 likes

Omdat de boeren zo “onrechtmatig” behandeld zijn en ze wel gesteund moesten worden!!!1!11!

:roll_eyes:

7 likes

Omdat je voorheen vvd of fvd stemde en dat beleid kut vond nu achteraf en ja dit is ook rechts maar dingen worden nu wel echt anders !!1!!11!!!

Love de tussenstanden in Amsterdam en Rotterdam trouwens haha. Echt de randstad bubbel vs de provincie is nu wel HEEL erg zichtbaar.

12 likes

Omdat er iemand lijstrekker is die zegt wat jij denkt in begrijpelijke taal die tegen het huidige kabinet is en waar je jezelf/je moeder/je buurvrouw in herkent.

Of je komt zelf van een boerenbedrijf of je opa en oma hadden dat vroeger. Je woont in ik noem maar wat Tubbergen in overijssel, dan voelt dat heel logisch voor die mensen.

5 likes

43 likes

Nee, grootste deel van de mensen stemden grotendeels hun halve leven al CDA en misschien wat andere rechtste partijen als VVD. Het zijn niet alleen de ‘domme fascistische onderbuiken’ die BBB stemmen. Daar doe je ze echt mee te kort.

Het zijn mensen in kleine dorpen die zich niet vertegenwoordigd voelen door ik noem maar een Sigrid Kaag. En dat snap ik heel goed, als stem ik zelf altijd progressief links.

12 likes

Ieder jaar weer

2 likes

Ja die switch hoor/merk ik ook.

Sowieso vind ik het verschil tussen provincie en randstad gigantisch, ben opgegroeid in de provincie en woon nu in de Randstad. Ik snap wel dat er veel mensen zijn die BBB stemmen (niet dat ik dat zelf stem, maar ik bedoel meer, ik snap dat er zoveel mensen zijn en het komt voor mij niet als een complete verrassing) en waar die vandaan komen (niet alleen FvD, ook VVD, CDA stemmers).

De Randstad bubbel is echt flink aanwezig, merk ik ook om me heen, en die is hier ook echt heel erg aanwezig. Als ik naar de polls kijk (waarvan ik sowieso niet weet hoe representatief ze zijn, want als je zegt dat je rechts stemt hier krijg je alleen maar reacties als ‘gatverdamme’ en ‘bah’) zie je echt een forse linkse bubbel hier.

Edit: die Randstad bubbel is ook wel iets waardoor mensen zich in ‘de provincie’ minder gehoord voelen, het geeft frictie en dat zal ook exact de reden zijn dat BBB zoveel stemmen heeft (‘Wij horen jullie wel!’)

Anyhow, ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich ontwikkelt de komende jaren. Ik wilde zo graag dat we gewoon de duurzame kant op gingen en flink aan de slag ook met energietransitie maar ja natuurlijk gebeurt dat niet met deze uitslag.

7 likes

Ik vind de randstad-provincie tegenstelling zo onwijs achterhaald.

15 likes

Lelijke graphic, maar zie hier Groningen stad:

5 likes

Ik woon in de provincie Groningen. Had sowieso verwacht dat BBB groot zou worden, maar zó groot had ik niet verwacht… ik ken een aantal mensen die al (tientallen) jaren mogen stemmen maar gisteren voor het eerst gestemd hebben. Die hebben allemaal BBB gestemd. Als ik vraag waarom, wat er zo goed is aan de partij en waar ze voor staan krijg ik als antwoordt “ja we steunen de boeren”. Ehhh jaa… dieptriest. Volgens mij is in de stad zelf Groen Links als grootste partij gekozen. Dat vind ik dan nog een opluchting.

3 likes

Eerder stad vs platteland/dorp, niet? Verschillende andere grote steden hebben ook GroenLinks als grootste. Eindhoven, Arnhem/Nijmegen, Groningen…

2 likes

GL gevolgd door PvdA, daarna BBB. Denk dat ook in de stad/gemeente wel erg leeft hoe er met de aardbevingen omgegaan wordt en mensen daarom de BBB kiezen

3 likes

Ja dat denk ik ook wel… Ik heb zelf PvdA en GL gestemd trouwens. Dus daarom extra blij dat ze in de stad/gemeente de grootste zijn

1 like

Tja ik denk dat het misschien meer stad-platteland is. Maar ook randstad-provincie denk ik. Denk alleen al wie er vertegenwoordigd worden op tv etc. Ik hoor de mensen uit het dorp waar ik ben opgegroeid nog zeggen hoor ‘wat weetn die schreeuwerige kutwesterlingen nou’.