Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ja, en dan ga je 11 km opzij en is in gemeente Duiven weer BBB het grootst… is niet alsof er in de provincies geen linkse plekken zijn, maar ik hoor in de omgeving waar ik vandaan kom en waar ik nu woon ook vele onvrede over dat ze in Den Haag niet zien wat hier gebeurd.

1 like

Ja maar dat is rond Amsterdam ook?

1 like

Ja inderdaad, ik woon in een gemeente in dezelfde regio en hier ook BBB veruit de grootste. Alle andere partijen allemaal verliezen, ook GroenLinks heeft procenten ingeleverd.

Dat burgers zich niet gezien voelen?
Ik heb altijd in Gelderland gewoond dus dat weet ik neit! Maar ook laatst met het nieuws over de politie dat er dan veel naar de randstad gaat en weinig naar oost Gelderland. Is dan allemaal beetje olie op het vuur, zeker zo kort voor de verkiezingen.

1 like

Vind zelfs stad-platteland wat onzinnigs hebben. Minder, maar heb ook daar mijn vraagtekens bij. Die tegenstellingen doen alsof we niet uit een land komen waarin de gemiddelde randstedeling een gerecyclede provinciaal is. Zowel de steden als het platteland hebben gigantische winnaars en verliezers. Valt echt veel te zeggen over wat de bestuurlijke elite uitstraalt, maar het is niet alsof de gemiddelde stedeling zich daar wel in herkent. Iedereen heeft handenvol anekdotes van stedelingen die lelijk over boeren praten en vice-versa, maar het lijkt mij zo onzinnig om te doen alsof er wezenlijk verschil tussen leed aan de randen van de stad en leed in de arme dorpen in de provincies zit. Volgens mij heb je als je ongelukkige boeren en ongelukkige Amsterdammers spreekt en heel goed luistert precies hetzelfde gesprek.

7 likes

Dat als je 1 gemeente opschuift BBB wel de grootste is.
Met name naar boven, en naar het zuiden is veel VVD het grootst maar daarna ook BBB.

Ik heb ook collegas die BBB hebben gestemd als steun voor de boeren echt waar zijn zij met hun hoofd :exploding_head:

3 likes

Best oké uitslag nog

6 likes

Is dit U?

2 likes

Stad ja, we hebben cda groei???

1 like

Wie zijn die mensen?

5 likes

De vier grootste partijen in mijn dorp waren SGP, BBB, VVD en JA21 :sob: ik wil echt verhuizen

5 likes

Als mensen nog wat inhoudleijks willen lezen over stad-platteland, vond 't wel interessant
Nuance in debat over ‘de kloof’ tussen stad en platteland nodig - StukRoodVlees

9 likes

Eefje Steenvoorden heeft recent ook een heel fijn leesbaar onderzoek opgeleverd waarin ze illustreert hoe verschillende groepen (advocaten, bridgende boomers, marktkooplieden en mbo studenten) binnen de stad een totaal andere politieke beleving hebben.

9 likes

dit is echt een mooie term hahaha
Ik ga het even opzoeken!

2 likes

Ze noemt ze zelf wel senioren😅

Ik ga met je mee. Wat een ellende weer. Wel verwacht maar toch teleurstellend…

3 likes

Hebben jullie het idee dat jullie in een bubbel leven? Komt jouw omgeving over met je gemeenteuitlsag zeg maar?

Want ik heb altijd het idee dat iedereen hier D66/GroenLinks/PvdA stemt, en dat Volt en Pvdd hele populaire keuzes zijn en zeker geen fringepartijen.

En als ik dan de uitslag optel halen de linkse partijen (ik noem tot aan d66 links, idc) dan stemt meer dan 70% hier links dus komt wel heel erg overeen met wat ik zelf ook zie. Zag ook helemaal niks van BBB hier, wel wat VVD zoals altijd maar toch veel veel veel meer GroenLinks.

Dus ik denk dat mijn bubbel eigenlijk wel heel erg overeen komt met de verkiezingsuitslag.

9 likes

Ik ben naar bumfuck Drenthe verhuisd vanuit het centrum van een grote stad en iedereen is hier voor BBB, dus dat was wel een beetje een wake-up call voor mij :frowning: .

1 like

In mijn stad is GroenLinks met een ruime voorsprong de grootste geworden. Verder wordt er ook veel D66, pvda en Volt gestemd. Ook best veel VVD. Dat komt redelijk overeen met wat ik om me heen zie. Behalve de vvd-ers dan, daar ken ik er niet zoveel van.

2 likes