Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Zoo ja wat een drama wel dat systeem haha. Ik had ook een voorzitter die het tellen een beetje chaotisch liet verlopen en er zaten tellers tussen die echt niet konden tellen. Lag er een stapel van 6, had iemand er 5 op geschreven :sweat_smile:
En de voorzitter liet gedurende de dag alle stembureauleden die ipad bedienen en in no time waren er een paar volmachten als stempassen gestemd en klopten de getallen niet meer - al klopte er uiteindelijk toch niks meer van met al dat gedonder met die app haha.

Bij mij zat er trouwens ook een meisje bij dat zelf niet eens ging stemmen want het boeide haar totaal niet. Dat ik me ook wel een beetje afvroeg wat zij er deed, omdat ze in eerste instantie ook niet eens wist dat ze er een vergoeding voor kreeg. En de andere mocht niet eens bij ons stemmen omdat ie uit de gemeente ernaast kwam, lekker voorbereid :stuck_out_tongue:

Wel fancy dat jullie lunch kregen trouwens haha. Wij kregen helemaal niks. Of ja oke vooruit, een doos chocolaatjes. En we mochten in de personeelskantine koffie halen in de bios dus we hoefden de door de gemeente geleverde oploskoffie dit jaar niet te drinken (helaas geen popcorn erbij).

1 like

Ja die lunch deden ze dit jaar voor het eerst! Er waren op verschillende stembureaus ook mensen die bij de gemeente werkten en min of meer verplicht meedraaiden. Die kregen ook niet de vergoeding die wij kregen, maar gewoon hun uurloon.
Ik mocht zelf ook niet stemmen op mijn stembureau, want ik zat ook niet in mijn eigen gemeente, maar dat wist ik van tevoren en ben gewoon even in de pauze gaan stemmen,

2 likes

Haha ja precies, dat check je dan toch even van tevoren. Wat ik trouwens ook wel leuk vond om te zien was dat er ook best wat mensen alleen voor de waterschappen toch kwamen stemmen (mochten dan ook alleen daarvoor stemmen). Zo hadden we ook iemand oorspronkelijk uit Rusland en China en helemaal enthousiast dat ze mochten stemmen. (ook genoeg mensen die er ter plekke achterkwamen dat er nog een tweede stempas in hun envelop zat :sweat_smile:).

3 likes

Ja dat vond ik ook leuk idd! Wij hadden een Italiaanse en een paar Duitsers, leuk dat die dan toch komen.

3 likes

Ik vind dit echt zo’n stomme actie. Ik ben persoonlijk geirriteerd omdat ik bewust op haar Ă©n groenlinks gestemd heb en niet op Volt, maar los daarvan schaad je zo het vertrouwen van de burger in de politiek. En dat is momenteel al niet best.

Ik weet dat provinciale statenleden soms strategisch op een andere partij stemmen voor de Eerste Kamer maar dat is dan in ieder geval nog in partijbelang.

Uit dit nieuwsbericht kan ik ook niet echt herleiden dat ze tijdens de verkiezingen open over deze eventuele mogelijkheid is geweest. Weet jij dat toevallig? Op basis van wat je schrijft vrees ik van niet, anders had je denk ik niet op haar gestemd.

1 like

Ja ik ook en voel je irritatie helemaal


2 likes

Nee dat bleek nergens uit. Misschien heb ik iets gemist maar ze profileerde zichzelf gewoon als groenlinkers. Kan me ook niet voorstellen dat GL iemand op de kieslijst zet die eigenlijk Volt steunt.

De andere kant van het verhaal. Heb nu wel begrip voor haar actie.

2 likes

Ze heeft in het NOS artikel aangegeven dat het racisme niets met haar huidgie actie te maken had, dat die kwestie voldoende afgehandeld was.

Ging er nu om dat ze niet geaccepteerd werd in de huidige fractie omdat ze met voorkeursstemmen is gekozen en ze haar niet echt welkom hebben laten voelen / netjes hebben behandeld itt collega’s bij Volt.

Gek verhaal van alle kanten

Dissident GroenLinks-Statenlid Fernald heeft spijt van stem op Volt - Dissident GroenLinks-Statenlid Fernald heeft spijt van stem op Volt

3 likes

GroenLinkser hiero. De fractie heeft echt moeite gestoken om Debora aan de hand te nemen en alle ondersteuning te bieden, maar het moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Wat mij betreft had ze nooit op de lijst terecht moeten komen, maarja, ook dat is politiek. Ik denk dat vooral haar optreden bij Jinek wellicht ook wat inzicht kan geven waarom ik daar zo over denk.

Aanvulling:

Praktisch de hele fractie was met voorkeurstemmen gekozen btw.

1 like

Vind het ook vrij gĂȘnant om jezelf verkiesbaar te stellen als je niet eens de basis van de basiskennis hebt. Prima om geen expert te zijn, maar weten dat de provinciale statenleden de Eerste Kamer kiezen is toch wel les 1 maatschappijleer (of iets waarover je je inleest als je de politiek in wil of al jaren zit).

Eerder zei ze ook spijt te hebben en het te willen terugdraaien, nu toch weer geen spijt. Echt een hallucinant gesprek bij Jinek.

1 like

Debora vertelt dat ze eigenlijk vanaf het begin al is buitengesloten door de partij en niet op de juiste manier is behandeld. Vind jij dat ze daarover liegt?