Reizen / Vakantie (Deel 1)

Wij zijn op zoek naar een vakantie maar komen er niet uit (aka kunnen niet kiezen).
Wat we zoeken: makkelijk kamperen met (kleine) tent, meerdere plekken (niet lang op een plek is prima), mooi weer, beetje avontuurlijk qua natuur, veel water (iig deel vd reis). We houden van wandelen (evt meerdaagse tochten), kleinere campings of wildkamperen, kanoen, surfen, snorkelen. We geven voor deze vakantie niet zo veel om steden en luxe.
We hebben een auto en vinden het niet erg om veel te rijden, maar vliegen en auto huren is ook ok. We hebben 2-3 weken de tijd en vriend wil graag naar zuid europa.
Iemand de tip qua gebied, land, mooie route, etc? Waar ik vooral tegenaan loop is de mogelijkheid om makkelijk leuke campings te vinden (op de dag zelf, we willen dit niet vooruit plannen). Heb het idee dat dat richting het zuiden minder makkelijk wordt ofzo? Ik zat te denken aan combinatie corsica-sardinie (en dan deel vd GR20 lopen :smile:) of eventueel slovenie en croatie ofzo? Iemand ervaring? Frankrijk valt trouwens af want we gaan al een week naar zuidfrankrijk met vrienden, dus willen voor vakantie 2 wat anders :slight_smile:

Surfen en snorkelen wordt lastig, maar in de bergen in Oostenrijk kun je heel leuk vakantie vieren met alles wat je verder aangeeft. Heel mooie wandelingen te maken en ook riviertjes waarop je kunt kanoƫn en mooie meren.

1 like

Slovenie! Veel meren, bergen en bossen. Enorm avontuurlijk land. En gastvrij. Veel campings ook en nog niet zo toeristisch dus je hoeft niet enorm te plannen.

2 likes

Naar mijn ervaring is op de bonnefooi campings vinden in Italiƫ/Portugal/Spanje absoluut geen probleem! Oostelijker heb ik minder ervaring mee, vond Kroatiƫ alleen veel duurder dan verwacht maar dat kan ook aan het gebied gelegen hebben.

1 like

Nice, zijn het dan ook nog een beetje leuke campings of van die mega parkeerplaatsen? We zijn wel eens die kant op geweest maar hebben toen vooraf geboekt om langere tijd op een plek te blijven, maar dat zoeken we nu dus niet.

Super thanks voor de tips trouwens iedereen, ga het morgen eens allemaal met mn vriend bespreken :smile:

Nee ik heb eigenlijk altijd wel op leuke campings gestaan! Alleen vorig jaar 1 keer op iets wat inderdaad meer op een parkeerplaats leek gestaan, in Pompeii, maar daar zaten we vooral om Napoli te bezoeken dus dat was toen prima. Moet wel zeggen dat ik nooit zuidelijker ben geweest dan Napoli maar daar boven gaat het naar mijn ervaring altijd prima :slight_smile:

1 like

Heeft iemand ervaring met Albaniƫ en/of Corfu (en die combinatie)? Mijn vriend en ik willen in september misschien 2 weken die kant op, maar vooral over Albaniƫ horen we wisselende verhalen! We houden allebei van zowel cultuur en natuur als chillen op het strand/aan meertjes! Iemand tips? :slight_smile:

In juni 10 dagen met mijn vriend naar Zakynthos, nu al zin in! Met een auto zodat we lekker het eiland kunnen over crossen. Dat beviel op Corfu ook heeel goed

Dan flink sparen en hopelijk in het najaar nog een week naar New York, die staat al een tijdje op de bucketlist!

3 likes

Deels herkenbaar, ik ga namelijk soms ook gewoon alleen. En ik kan het echt aanraden! Ik vind het heel leuk om samen met mijn vriend te gaan en er samen nog van na te kunnen genieten. Maar het in mijn eentje gaan heeft me ook zoveel gebracht. Ik heb er van geleerd dat ik mijzelf prima kan redden en dat ik leuk reisgezelschap ben, ik heb niemand anders nodig. En dat vond ik wel een waardevolle eyeopener.

2 likes

Tof! Waar ben je zoal naartoe geweest, ben je dan met een groepsreis mee gegaan of niet?

Ik heb zelf geen tips maar op https://www.atlasobscura.com vind ik vaak hele leuke, minder standaard dingen om te bekijken/doen!

2 likes

Mijn man en ik gaan deze zomer op roadtrip door Amerika en we gaan daar ook meerdere keren kamperen. Nu willen we graag in het voorjaar (juni ofzo) een nachtje gaan kamperen in de Ardennen, zodat we even kunnen kijken hoe ons dat bevalt. Heeft iemand tips voor een leuke kleine (natuur) camping? Of misschien in een andere natuurgebied, maar wel op redelijke reisafstand vanaf midden-Nederland?

3 likes

@Vloeistof Tenerife vond ik echt geweldig!

Mijn vriend en ik willen heel graag op zonvakantie, ergens in mei of juni. Heeft iemand tips voor een combinatie van doe- en relaxbestemming? De Canarische eilanden hebben we al gehad, we willen wel iets verder, maar hebben ongeveer 12-14 dagen.

Aah leuk om te horen! Ik ben ook niet bang dat we het niet leuk gaan vinden, maar dit wordt wel de eerste keer dat we heel basic gaan kamperen met een klein tentje ipv een grotere. Maar dat proefkamperen is eigenlijk ook meer als onderdeel van de voorpret :stuck_out_tongue:

De meeste campings zijn al geboekt, alleen hopen dat Yosemite volgende week ook lukt!

Heb je dingen die echt onmisbaar bleken? En heb je ervaring met daar spullen kopen, zo ja, waar laat je die als je weer naar huis gaat?

Breek ff snel in; wij kochten een kampeeruitrusting bij wallmart en hebben dit voor de terugreis aan het hotelpersoneel gegeven waar we laatste nacht sliepen!

Breekt weer uit, doei :joy:

1 like

Super leuke plannen heb je :smiley: Ik heb geen ervaring met daar op vakantie gaan of daar spullen kopen maar mijn kampeeruitrusting is (uiteraard aan te passen aan wat we gaan doen en hoeveel we mee kunnen nemen):

Kampeerzooi
  • goede tent + reparatiesetje + grondzeil als je natte omstandigheden verwacht of zuinig bent op je tent (aquafoil doet het ook als je geen footprint wil kopen). Kan je allemaal wel daar kopen en achterlaten, maar dat is misschien zonde als je het nog vaker wil gaan doen?
  • fijn matje (evt 2persoons als je dat chill vind) + slaapzak (beide geschikt voor de temperatuur die je verwacht en ik heb het liefst een mummy) en eventueel een lakenzak, kussen of opblaaskussentje, en als je hier geen plek voor hebt doet een opgevouwen vest het ook altijd wel. Dit kan je evt allemaal daar kopen en achterlaten denk ik zo, maar als je het vaker wil gebruiken zou ik investeren in goede spullen van goed formaat/gewicht.
  • kookspullen: als daar geen keukens zijn die je kan gebruiken: brandertje (x2 als je niet lichtgewicht hoeft te gaan) en brandstof voor je brander (meestal bezine (+fles) of gas, mag niet in het vliegtuig dus daar kopen, even kijken welke aansluiting daar makkelijk te krijgen is en daar een brandertje voor meenemen of alles daar kopen), zakmes (in ruimbagage uiteraard), pannensetje (meestal twee pannen die in elkaar passen en een deksel die ook als koekenpan kan dienen) en losse koekenpan (als het niet lichtgewicht hoeft), plastic borden, kampeerbestek of spork (titanium want plastic gaat snel stuk), bekers/mokken/bakjes als je dat gebruikt, spatel, waterflessen (ik vind isolatieflessen chill want die houden je drinken warm of koud), evt waterfilter/hadex indien nodig (even googelen), kruidenpotje, afwasborstel+zeep, eventueel droogvoer (van die maaltijdzakken). Alles natuurlijk afhankelijk van hoeveel plek je hebt en hoeveel het mag wegen. Veel zal je daar wel kunnen kopen en evt achter laten.
  • Iets van stoeltjes, zitlap, evt een tafeltje als je dat fijn vind. Als we met de auto gaan nemen wij de kookspullen altijd mee in een krat of box en die draaien we dan om als tafel, want zoā€™n tafel vind ik toch altijd gedoe. Kan je allemaal vast gewoon daar kopen en achterlaten.
  • handige tas voor je kleding enzo: ik vind een duffel of backpack (incl flightbag voor het vliegtuig) het makkelijkste en een koffer het kutste in een tent ivm ruimte en hoe makkelijk je het kwijt kan. Natuurlijk een dagrugzak voor overdag (evt inclusief drinksysteem als je lange wandelingen wil doen). Verder gebruik ik altijd drysacks om mn tas in te pakken, of packing cubes.
  • Electronica: wereldstekker, powerbank (evt incl zonnecel), laders die je nodig hebt, zaklamp en hoofdlamp. Hoofdlamp vind ik echt heel makkelijk want dan heb je je handen vrij voor alles wat je aan het doen bent. Als je op een plek bent met elektriciteit bij de plaatsen kan je zoā€™n snoer+stekkerdoos meenemen, maar die zou ik dan daar kopen ivm de aansluiting. Wij hebben dit zelf eigenlijk bijna nooit bij.
  • Kleding: uiteraard afhankelijk van klimaat en geplande activiteiten maar ik heb meestal bij: ondergoed, sportbhs, thermo ondergoed (ook goed om in te slapen), paar chille shirts met korte en lange mouwen (niet alles van katoen want dat is klote met activiteiten omdat het veel vocht opneemt en niet snel droogt), wandelbroek(en) en evt normale broek(en) kort en lang, jurkje/rokje als je dit graag draagt, (wandel/hardloop)sokken, fleecevest en/of trui, donsjasje, pet, mutsje, dunne buff en evt dunne handschoenen, regenbroek+regenjas, wandelschoenen, sneakers, slippers (belangrijk voor douchen!!), evt sandalen.
  • Extra: hangmat + ophangsysteem, spelletjes om te doen in/bij de tent, wij hebben altijd een soort laken (parasheet) bij om op te zitten, zonnebrand, spul tegen muggen (als die zitten waar je heen gaat), extra stuk touw (ook goed als waslijn), zakmes, evt GPS/kompas+kaart (meestal ter plekke kopen op juiste schaal) als je veel wil wandelen in plekken waar de paden niet (goed) zijn aangegeven.

Verder vind ik het altijd belangrijk om je even te verdiepen in de plaatsen waar je heen gaat. Zijn er bepaalde speciale dingen nodig, zoals bijvoorbeeld iets tegen insecten, beren, of andere beesten? Kan je kraanwater drinken? Heb je een campingkaart (ACSI is bijvoorbeeld) in Europa vaak nodig) oid nodig of gaat dit je veel korting geven. Heb je iets speciaals nodig voor activiteiten wat je niet makkelijk daar kan krijgen of al thuis hebt en graag mee wil nemen (snorkelset, klimgordel, kano tonnetje, ā€¦)

Losse tips:
Als bijvoorbeeld je sokken of iets anders vochtig zijn kan je het onderin je slaapzak stoppen als je gaat slapen en dan is het vaak de volgende dag vaak weer droog. Een stalen fles met warm water erin en een handdoek oid erom helpt goed als kruik als je het koud hebt. Als het nat is proberen zoveel mogelijk van het doek van je tent af te blijven ivm lekken. Zorg voor zoveel mogelijk ventilatie in je tent ivm condensvorming. Als je aan het koken bent en je moet een pan warm houden kan je hem in een handdoek wikkelen en in je slaapzak zetten.

1 like

Heeft iemand tips voor een auto huren in Krakau? Niet voor Krakau zelf, maar om naar Auschwitz te gaan en omgeving.

citytrip naar Londen en een paar weken naar Azie (filipijnen, cambodja, laos). Heb dus geen maandenlange solo reis ervaren maar deze manier is mij echt goed bevallen. Ben niet op groepsreis gegaan. Londen vond ik heerlijk alleen en in azie kwam ik zoveel mensen tegen, was nooit alleen! voelde als een grote, gezellige groeps reis haha.

hoewel, ben ben stiekem niet zoā€™n groepen mens dus als ik geen behoefte had in mensen dan was dat ook prima.

zou je niet een weekendje naar Dublin willen bijvoorbeeld? Kun je even wennen wennen en ben je ook gelijk in Ierland :smile: ben benieuwd of je ooit nog besluit alleen te gaan!

Leuk! We gaan eerst naar Baku in Azerbaijan en dan gaan we door naar Tbilisi. We moeten eindigen in Kutaisi, want vanaf daar vliegen we inderdaad naar Nederland! Maar alles ertussenin moeten we nog uitstippelen.

1 like

Ik vond Tirana echt de minst leuke hoofdstad waar ik ooit ben geweest, maar de rest van albanie heeft zulke mooie natuur!