Reizen / Vakantie (Deel 1)

@Reflect ik zou naar Italië gaan, via de Alpen!

Ik ben wel benieuwd wat jullie leuke steden vinden in Engeland om te bezoeken?

Ja wat je kan doen hangt natuurlijk heel erg af vand e route die je kiest. Begaanbaarheid is in elk geval prima.

Maar je kan veel wandelen natuurlijk, steden als Zürich zijn leuk om te bezoeken, er zijn ook veel mooie meren in Zwitserland en Noord-Italië. Zijn ook gebieden waar de gondel/stoeltjesliften in de zomer ook gaan, dus dan kun je ook wel vrij makkelijk wat hoger in de bergen komen met klein kind denk ik.

Ik ga over 3 weken ook naar Maleisie en Singapore! We gaan met een groep dus we hebben alles (helaas) al vast liggen. We vliegen op Kuala Lumpur, vervolgens door naar de jungle en cameron highlands, dan door naar Georgetown en we sluiten met deze groep af op Langkawi. Er gaan er dan nog een aantal door naar Melakka en Singapore!

2 likes

Zwitserland is wel vrij prijzig. In Oostenrijk heb je datzelfde wat betreft liften in de zomer en als je zoekt ook leuke activiteiten voor kinderen/om met kinderen te doen

Ik denk erover om dit jaar met mijn vriend een rondreis te maken door Indonesië (3 a 4 weken). Zijn hier mensen die daar al geweest zijn en die tips hebben? Op internet lees ik dat Jakarta niet zo de moeite is, druk en niet bepaald aangenaam, is dat zo?
Het wordt voor ons allebei de eerste reis naar Azië, ik vind het een beetje spannend. :slight_smile:

Spanje vond ik echt tof om te roadtrippen! Gedaan met 2 kinderen (toen 1 en 5). Vooral Spaanse Pyreneeen vond ik heel verrassend. Terug hebben we twee weken Franse Westkust gedaan, ook een aanrader!

Ik ben 5 jaar geleden ook geweest naar Indonesië voor 3/4 weken. Mijn route:
Vliegen op Jakarta en direct door naar bogor. Even acclimatiseren ook voor bet eerst in Azië en reizen destijds. Botanische tuinen bekeken etc.
Daarna door naar Bandung. Vond de stad niet perse heel sfeervol maar de omgeving wel. Theeplantages watervallen, we hebben destijds iets met warmtebronnen bezocht e.d. Daarna door naar Jogjakarta. Echt super leuk! De bekende tempels bezocht en de stad zelf was super leuk en lekker eten en ze hebben ook prachtige hotels daar. Van daaruit met een tour naar de bromovulkaan, echt te gek! En van daar door naar Bali. Verschillende plekjes op Bali aangedaan en 2 of 3 nachten naar de gili eilanden en vanaf Bali terug naar Jakarta en naar huis.

1 like

Indonesië is zo fijn! Ik was ook nog nooit in Azië geweest, en het was wel een beetje cultuurshock, maar het was echt geweldig.
Jakarta is inderdaad niet leuk, groot, druk, lelijk. Ik vond de rest van Java wel heel gaaf. Bandung is mooi, en eromheen is echt prachtig. Yogya is geweldig, net als de omgeving. En ga zeker Kawah Ijen op als je de kans krijgt, dat was zo’n geweldige ervaring, veel beter dan Bromo! Daarvandaan kun je ook makkelijk door naar Bali als je dat ook gepland had. Ga dan ook vooral naar Nusa Lembongan :two_hearts:

2 likes

In Noord Spanje en Catalonië kun je echt super mooi wandelen, daar valt het mee qua temperatuur dus beter dan het zuiden.

Ik ben nu momenteel op Bali. Een taxichauffeur hier zei dat de gili eilanden nog aan het herstellen zijn van de aardbeving, dus ik zou in plaats van die eilanden een van de nusa eilanden bezoeken. 3 jaar geleden was ik voor het eerst op Bali en dat was ook mijn eerste reis buiten Europa. Indonesië is fijn om te bereizen en de mensen zijn goed ingesteld op toeristen. Dat merkte ik pas toen ik in sri lanka was waar dat nu pas opkomt allemaal.

Protip: slaap in homestays of guesthouses. Veel fijner dan een hostel en nog steeds relatief goedkoop (zeker als koppel). De eigenaren zorgen altijd super goed voor je. Oh en huur geen scooter omdat iedereen het doet terwijl je jezelf net te onzeker ervoor voelt. Heb zoveel ongelukken en verwondingen voorbij zien komen.

1 like

Ze waren toen volgens mij 1 en 5, ff snel gerekend. Qua plannen hebben wij van te voren wel de overnachtingen geboekt (want hoogseizoen en we willen niet kamperen). Verder gekeken naar reisafstanden; een lange dag id auto is niet erg maar dan bleven we wat langer op de plek daarna. Verder was het vooral een kwestie van let it goooooo :joy:. Niet krampachtig in een ritme willen blijven, niet stressen als ze weer een avond alleen stokbrood willen eten of drie uur lang netflix kijken in de auto.

Vorige zomer heb ik met mijn vriend gereisd in Indonesië. We hebben Jakarta ook overgeslagen, omdat het erg druk en vies zou zijn. We zijn vanaf Jakarta na een nachtje in een hotel in een buitenwijk meteen naar Bandung gegaan. Leuke stad! Omgeving erg mooi. Veel theeplantages. Kawah Putih (vulkanisch meer) en Kawah Cibuni Rengganis (hotsprings) erg leuk om heen te gaan.
Vanaf daar zijn we naar Yogyakarta gegaan. Echt een geweldig leuke stad. Favoriet van de hele reis. We zijn daar een week gebleven in een geweldig hostel (Abracadabra, echt een aanrader). Er is zo veel te doen in de omgeving dat wij het zonde vonden om alleen naar de tempels te gaan. Als je meet tips wilt voor omgeving Yogya zal ik een pb sturen!
Vanaf Yogya hebben we ren tour gedaan naar de Bromo en Ijen. Ik weet niet of ik dat per se zou aanraden. Bromo is mega toeristisch. Ijen ook maar wel minder. Op de Ijen kan je snachts blauw vuur zien. Daarvoor moet jr wel echt vroeg heen. Wij vertrokken 01:00 vanaf het hotel en kwamen rond 04:30 in de krater en toen was het nauwelijks te zien. Beide vulkanen wel ontzettend mooi natuurlijk.
We werden daarna afgezet bij de boot naar Bali. Daar hebben we de laatste week gespendeerd. Amed en Ubud zijn leuke plaatsen. Nusa Lembongan en Nusa Ceningan zijn heel erg mooi, echt paradijselijk. Bali en de Nusa eilanden zijn wel een stuk toeristischer dan Java.
Als je nummers nodig hebt van taxichauffeurs kan je een berichtje sturen want daar heb ik nog een aantal van.
Ik vond het ook erg spannend maar het loopt daar allemaal wel los! Hotels boeken en taxi’s en excursies regelen is niet moeilijk. Ook kleding wassen en kaarten op de post doen lukt prima!

1 like

Oh extra info over de omgeving van Yogya zou handig zijn + enkele taxichauffeurs ook! :slight_smile:

Dankuwel iedereen voor de tips tot nu toe!
Ik heb vandaag enkele reisgidsen opgehaald in de bib (jaja lekker old school) en daarin wordt vooral veel aandacht besteed aan Yogyakarta en Bandung, dus komt wat overeen met de tips die jullie me geven.

Is Lombok de moeite om te bezoeken? Ik lees dat dit wat gelijkaardig is aan Bali qua sfeer maar dan minder toeristisch (druk)?

Ik vond Lombok heel leuk voor een paar dagen, Kuta Lombok was chill, beetje opkomend qua toerisme, dus er zijn al wel voorzieningen voor ons westerlingen, maar nog niet zo massaal als op Bali. Er is ook een dorpje waar ze hele mooie stoffen weven en de vrouwen de dienst uitmaken, wel toeristisch, maar ik had geluk en was er als enige dus had een privétour :smiley:
De vulkaan schijnt ook heel tof te zijn om te beklimmen (meerdaagse tocht), maar die was gesloten (voor toeristen) toen ik er was, vanwege het regenseizoen.

2 likes

ik stuur een pb!

Ik heb eigenlijk dezelfde vragen aangezien ik ook aan het kijken ben voor tickets naar Indonesië. Ik hoor over lombok ook veel verhalen dat het nog gedeeltelijk in puin ligt door de aardbevingen vorig jaar?

En ik zie dat er nog steeds veel (kleine) aardbevingen zijn in Indonesië. Is iemand hier na de aardbeving van augustus nog geweest? Is er nog veel ravage/is het veilig?

Ik wil op een niks doen vakantie. Het liefst in het voorjaar naar een plek waar het dan rond de 25 graden is.
Eisen zijn:
Appartement /hotel met zwembad waar je lekker kan chillen
Leuk barretje
Mooi/leuk strand
Leuk stadje om rond te slenteren

Ik zit nu te kijken in Griekenland maar Portugal ofzo lijkt me ook leuk. Als iemand nog tips of aanraders heeft

Wij zijn op zoek naar een vakantie maar komen er niet uit (aka kunnen niet kiezen).
Wat we zoeken: makkelijk kamperen met (kleine) tent, meerdere plekken (niet lang op een plek is prima), mooi weer, beetje avontuurlijk qua natuur, veel water (iig deel vd reis). We houden van wandelen (evt meerdaagse tochten), kleinere campings of wildkamperen, kanoen, surfen, snorkelen. We geven voor deze vakantie niet zo veel om steden en luxe.
We hebben een auto en vinden het niet erg om veel te rijden, maar vliegen en auto huren is ook ok. We hebben 2-3 weken de tijd en vriend wil graag naar zuid europa.
Iemand de tip qua gebied, land, mooie route, etc? Waar ik vooral tegenaan loop is de mogelijkheid om makkelijk leuke campings te vinden (op de dag zelf, we willen dit niet vooruit plannen). Heb het idee dat dat richting het zuiden minder makkelijk wordt ofzo? Ik zat te denken aan combinatie corsica-sardinie (en dan deel vd GR20 lopen :smile:) of eventueel slovenie en croatie ofzo? Iemand ervaring? Frankrijk valt trouwens af want we gaan al een week naar zuidfrankrijk met vrienden, dus willen voor vakantie 2 wat anders :slight_smile:

Surfen en snorkelen wordt lastig, maar in de bergen in Oostenrijk kun je heel leuk vakantie vieren met alles wat je verder aangeeft. Heel mooie wandelingen te maken en ook riviertjes waarop je kunt kanoën en mooie meren.

1 like

Slovenie! Veel meren, bergen en bossen. Enorm avontuurlijk land. En gastvrij. Veel campings ook en nog niet zo toeristisch dus je hoeft niet enorm te plannen.

2 likes