Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ligt er denk ik heel erg aan waar je naar op zoek bent. Ik ben alleen op Texel en Schiermonnikoog geweest. Als je jezelf goed kunt vermaken en rust en kalmte wilt zou ik naar Schier gaan, als je wat meer opties voor entertainment wilt zou ik Texel kiezen. Ik weet niet of Terschelling in de zomer nog steeds zo’n jongerenparadijs is (denk 16-18 jaar die bierkratkastelen bouwen), maar dat zou ik voor herfst of lente bewaren…

1 like

Dankjewel! Ik weet eigenlijk niet wat ik wil. Ik wilde eerst gaan interrailen, toen wilde ik naar Berlijn en nu denk ik hmm een waddeneiland. Hahaha er is zoveel keuze dat ik er stress van krijg. Ik vind musea leuk, fietsen, terrassen, beetje winkelen, lekker eten. Dus vrij basic

Denk dat je je dan op elk waddeneiland wel vermaakt. Mijn vader zat vroeger vaak een week of twee op Schier in de herfst en ik ging hem dan wel eens opzoeken, vond het heerlijk. Inderdaad lekker wandelen en fietsen, veel lezen, lekker eten. Alleen winkelen is wat beperkt wel denk ik, maar dat geld vermoed ik voor alle eilanden.

1 like

Ik ben alleen wezen kamperen op Terschelling en er is niet heel veel te doen als je niet op het strand kan liggen :stuck_out_tongue: daarnaast is kamperen ook niet de manier om een beetje contact te krijgen met andere. Ik vond het een prima vakantie, maar je moet je wel instellen op veel alleen en idd kalmte.

Ik heb vorig jaar een roadtrip door Portugal gedaan en ik vond het noorden nog veel mooier dan het zuiden! Ik weet niet tot hoe ver je wil gaan, maar Serra da Estrela vonden wij erg mooi, dat is ongeveer in het midden van Portugal. Je kan tot heel hoog komen en je hebt enorm mooie uitzichten. In het noorden heb je Parque Nacional Peneda-Gerês, ook erg leuk om door heen te rijden en er zijn mooie watervallen te vinden. Verder zijn in het noorden veel leuke kastelen als Guimarães. Ook in het midden van Portugal dichtbij de Spaanse grens heb je het dorpje Monsanto. Enorm leuk authentiek dorpje met bovenop een kasteelruïne. Het allermooiste vond ik misschien nog wel Estrada do Portal do Inferno. Het is de naam van een weg door de bergen heen. Supersmal, op sommige punten wil je daar echt geen tegenliggers tegenkomen haha.
Ik had van te voren een kaart gemaakt met wat punten die we wilden zien, maar onderweg kom je ook zoveel leuke dingen tegen! Mocht je de kaart willen hebben, kan ik je wel een link sturen via pb!

2 likes

Bonnie (boncolor) is er nu en zij heeft veel tips gehad van haar volgers op insta. In haar stories kun je vinden onder welke foto de tips staan.

Thanks!!

Ja! Geweest en qua restaurants niet heel veel bijzonders gevonden maar ik vind cafe designum toch wel een topper. De lekkerste milkshake ooit gedronken en ze heeft ook heerlijke zelfgemaakte taarten. Echt de klim waard!

1 like

Thanks! Op het lijstje.

Heb je verder nog aanraders? Of iemand anders?

Je hebt GoodEat geloof ik, zo een zaakje vlakbij de Karelsbrug (straatje ervoor) die van die opgerolde croissantbroodjes met ijs kaneel en suiker verkopen. Dat is echt goddelijk. Verder vond ik de kruipende babies grappig, van die kunstenaar. John Lennon wall geen flikker aan, wel hele leuke romantische wijk. Bovenop de berg aan de kant van de burcht heb je mooi uitzicht en kun je lekkere ijs limonade kopen. De zoo is wel echt een hele dikke aanrader!!! En het winkelcentrum in het midden van het centrum, lekker koel.

Wij overwegen La Palma als vakantiebestemming. We twijfelen alleen nog tussen locaties op het eiland.

Via T.ui boeken leek ons handig vanwege de inbegrepen gratis transfer en het aanbod van excursies. We zullen namelijk grotendeels afhankelijk zijn van het OV. We zijn beiden beginnend bestuurder en we willen ter plekke beslissen of we een huurauto gaan proberen.

Het enige hotel van T.ui dat ons aanspreekt ligt in Los Cancajos. Dat blijkt echter aan de oostkant te liggen, in de zogenaamde ‘schaduwzijde’, naast het vliegveld… Klopt het dat dit tegenvalt?

Wat wij iig willen doen/zien: dolfijnentour (west), kliffen (noord) en wandelen rondom de vulkaan/bergen. Dat moet dus allemaal goed bereikbaar zijn! En daarnaast spreekt een oud, gezellig centrum me aan, maar ik snap dat bij deze vakantie de nadruk op natuur ligt…

Edit: vanwege dat laatste oriënteer ik nu weer op Kroatië.

Ik ben nog nooit op La Palma geweest, maar mijn ouders wel en die zeiden dat ze een auto daar wel echt aan zouden raden. Das misschien wel iets om mee te nemen in je overweging?

Ik zou ook zeker een auto aanraden. Er rijden wel bussen over het eiland maar je kan dan zo een uur staan te wachten.
Ik heb zelf ook aan de oostkant gezeten en het was er prachtig. Het klopt dat je wat minder zon hebt maar het is geen groot eiland dus je bent zo aan de andere kant. En doordat je aan de westkant meer grote hotels hebt vond ik het daar iets minder sfeervol.
Dus ik zou aanraden om gewoon een hotel te kiezen dat er fijn uitziet. Helemaal met een auto zijn alle bestemmingen namelijk goed en redelijk snel bereikbaar.

Ik zou van tevoren wel goed informeren of je wel een auto kan huren als beginnend bestuurder. Vaak hebben ze iets van een eis dat je 26+ moet zijn, of dat je jouw rijbewijs al 5 jaar moet hebben. Zou zonde zijn als jullie ter plekke besluiten om een auto te huren en het dan niet mag!

Qua zoetigheden sowieso pasteís de nata, en bolo d’arroz is m’n fave cakeje voor ontbijt. Voor lunch bifana no pão, dunne lapjes gemarineerd vlees op een broodje met hele lekkere jus, is vaak te koop bij barretjes. Voor avondeten, vooral als je in de buurt van de kust bent, verse vis! Sardines zijn altijd goed en carapau is ook erg lekker, krijg je meestal geserveerd met verse frietjes en/of rijst, en salade. Afhankelijk van de regio heb je ook kans dat je veel lulas tegenkomt, een soort inktvis. Ik ben geen fan maar het is daar erg populair dus dat kan ook aan mij liggen :’) Qua stoofpotjes is feijoada lekker, een soort bonenstoof waar je verschillende varianten van hebt (o.a. transmontana en brasileira). Soms koken ze ook wat vettere stukken vlees mee voor de smaak maar die mag je gewoon laten liggen :slight_smile: Carne de porco à alentejana is ook lekker, is een soort stoofpotje met varkensvlees, schelpjes en ingelegde groenten. Gegrilde kip (frango, het liefst piri-piri) is ook altijd erg lekker in Portugal. Ennn m’n allerfavorietste gerecht ooit is bacalhau com natas, een ovenschotel met bacalhau, room en aardappels.

3 likes

Bedankt voor de reacties @Chuckie @Infidel @George!
We voldoen qua leeftijd sowieso aan de eisen (klinkt lekker bejaard :sweat_smile:) en het anderhalve jaar aan rijervaring van mijn vriend lijkt net voldoende te zijn. Maar dat moet idd precies nagekeken worden. Ik mag bijv. waarschijnlijk niet achter het stuur…

Hoe dan ook zou het onze eerste rit in het buitenland worden en ik weet niet hoe de vele haarspeldbochten gaan bevallen. Het moet ook niet te vermoeiend worden, want we hebben maar een week. Vandaar dat OV + mogelijkheid tot excursies me handig leken. En een locatie in het westen/midwesten het gunstigst.

Mocht iemand trouwens nog een andere vakantiebestemming aanraden op basis van onze voorkeuren, dan hoor ik het graag…

1 like

Ik heb ff advies nodig! Ben voor volgend jaar een trip naar Mexico aan het plannen en die gaat half in de grote stad zijn en half aan de kust chillen. In welke volgorde is dat slim?
Het wordt mn eerste lange vlucht dus heb bv nog geen idee hoe ik op jetlag reageer, maar het lijkt me allebei tof: chill beginnen of mezelf meteen vol onderdompelen in de drukte.

Ik hoor graag al jullie meningen! Specifieke Mexicotips zijn ook welkom.

Beetje late reactie maar ik ben in la palma geweest. Prachtig land. Auto is wel handig en de wegen zijn ook top trouwens. maar je kan ook hier en daar wel toers boeken zodat je zelf niet hoeft te rijden. Taxi is ook zeer betaalbaar voor wat kleinere afstanden. Het is wel een rustig eiland geen bruisend uitgaansleven. Er zijn twee steden waar wat meer te doen is geloof ik. Ik zat ook aan de oostkant en vond het heerlijk dat er iets meer wind stond en afkoelde in de avond. Maar overdag was het gewoon rond de 25/30 graden. Er zijn ook aantal mooie plekken om te snorkelen en te duiken trouwens.

1 like

Ik zou zelf beginnen met de stad, en eindigen aan het strand zodat ik het meest ontspannen naar huis ga.
Ook heb ik altijd een beetje “ik moet alles doen wat ik kan” stress, dus daarom zou ik het actieve gedeelte ook liever aan het begin hebben. Maar dat is persoonlijk natuurlijk!

3 likes

Als je op het strand zit komt er een mannetje langs met bolla Berliner, eigenlijk Berliner bol met gele creme, erg lekker!

1 like