Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Ik vraag me af of hier ook moeilijke slapers zijn? Of mensen met een vast avondritueel want dat vind ik altijd interessant & inspirerend om te lezen.

Ik val vaak moeilijk in slaap, soms lukt het alleen als ik luister naar een yt filmpje of podcast. Kan van alles zijn, als er maar een beetje rustig gesproken wordt.

Ik gebruikte een tijd lang deze spray van Rituals: https://www.rituals.com/nl-nl/the-ritual-of-dao-bed-body-mist-4552.html#start=1 En de laatste maanden gebruik ik Sleepy van lush: https://nl.lush.com/products/nieuwe-producten/sleepy allebei wel fijn maar vind de Sleepy soms net iets te vettig. Iemand ervaringen met andere producten?

5 likes

:raising_hand_woman:

Héél moeilijke slaper hier! Voornamelijk inslapen, doorslapen gaat wel. Heb er vooral veel last van als de wekker vroeg gaat, dan ga ik ‘uitrekenen’ hoe lang ik nog kan slapen en dan voel ik steeds meer druk naar mate het later wordt haha. Als ik een vast ritme heb, dan gaat het veel beter, maar helaas ben ik verpleegkundige en werk ik onregelmatig. Niet de beste beroepskeuze :sweat_smile:

Ik heb idd ook vaak muziek of een filmpje opstaan om mezelf af te leiden van de gedachte dat ik moet slapen, maar verder geen vast ritueel. Ook een tijdje melatonine geprobeerd (zonder enig effect, wel flinke doseringen) en eenmaal temazepam, maar daar werd ik een zombie van dus dat doe ik niet meer. Probeer het maar een beetje te accepteren want die frustratie elke keer helpt ook niet mee.

1 like

Ik zeg altijd dat ik een moeilijke slaper ben maar ik weet dat ik zelf gewoon de grootste oorzaak ben, want verrassing: ik ga gewoon te laat naar bed. Ik moet er elke morgen rond 6 uur uit en eigenlijk zou ik dan om 10 uur al moeten slapen, maar ik vind dat altijd zo zonde van mijn avond en ga dan uiteindelijk weer te laat. En ik slaap ook niet altijd goed door, altijd nog te druk in mijn hoofd.

Het stomme is dat ik weet hoe het beter gaat want een jaar geleden was ik echt heel strikt en was slaap mij heilig. Meditatie, lekker douchen, lezen, en om half 10 het licht uit en slapen. Maar dat betekende dat ook dat ik doordeweeks nooit iets met vrienden ondernam. Ik vind het altijd zo kiezen tussen twee. Maar merk nu dat ik weer een beetje te veel doorsla, dus ik probeer even een middenweg te vinden.

4 likes

Ik meld me! Zowel in- als doorslapen kan ik heel moeilijk.
Ik luister 's avonds eigenlijk altijd een rustige podcast. Een boek lezen helpt ook wel redelijk om moe te worden. Ook smeer ik soms m’n voeten/polsen in met lavendelolie.

Heb hier al meer dan tien jaar ‘last’ van. Als tiener was ik erg panisch 's nachts, omdat ik ging af tellen tot mijn wekker en dan lukte het slapen al helemaal niet meer. Ik heb dan ook zware slaapmedicatie geslikt van mijn 17e tot 19e. Daarvoor had ik melatonine 5mg waar ik er minstens 7 van nam, dat hielp op een begeven moment niet meer. Afkicken van de slaapmedicatie was echt ontzettend moeilijk, maar ik ben toch blij dat ik er van af ben.
Als ik nu een nacht kut slaap, dan kan ik het meer relativeren en raak ik niet meer in paniek. :rofl: En meestal na een paar nachten kut slapen slaap ik weer één of twee nachten heel erg goed en daar kijk ik altijd maar naar uit.

2 likes

Ik luister/kijk best wel vaak voor ik ga slapen ASMR filmpjes.

1 like

Ik lees vrijwel altijd iets om een beetje uit m’n hoofd te komen en rustig te worden. Naast dat gebruik ik op het moment dat ik echt wil gaan slapen altijd de 4-7-8 ademhalingstechniek, dit is oprecht het enige wat écht helpt voor mij!

2 likes

Heb je rustige podcast tips?

En @Lululemon ben blij dat je die tipt! Heb er al eens aan gedacht die spray te kopen maar twijfelde toch teveel. Als m’n lush lotion op is ga ik die eens proberen. Ik probeer ook vaak tot rust te komen dmv ademhalingsoefeningen. Dat lukt soms heel goed en soms ook helemaal niet, dan schiet er opeens een gedacht door m’n hoofd waardoor ik weer helemaal wakker ben.

1 like

Oja! Zo’n scan doe ik vaak bij yoga, werkt dan ook goed. Werkt soms ook om eerst alle spieren aan te spannen, dan los te laten en dan zo’n scan doen.

Die lotion heeft ook allemaal mini glitters haha. Zo’n onzin! Het is dat het lekker ruikt en ik het idee heb dat het werkt (als dat laatste tussen m’n oren zit: prima, ik slaap er goed op hahah) maar anders had ik ‘m niet gebruikt.

Ik probeer nu minstens een half uur voor ik naar bed ga geen tv meer te kijken, geen muziek aan te hebben, felle lichten in huis en m’n telefoon te vermijden. Dan ga ik m’n gezicht wassen of douchen, tanden poetsen, soms een beetje opruimen in huis of m’n ontbijt voorbereiden. Als laatste smeer ik me in met die lotion en doe ik lipbalsem op. Zonder lipbalsem kan ik niet goed in slaap vallen, is een vaste gewoonte geworden.

1 like

Meld me! In slaap komen duurt meer dan een uur. In slaap blijven ook moeilijk. Meerdere keren per nacht wakker, soms iedere 20 minuten.

Wat mij helpt voor het slapen gaan is saaie dingen lezen, of filmpjes kijken. Sommige stemmen, bijv Anna Saccone op YouTube werken ook rustgevend, dan val ik wel binnen 10 minuten in slaap. Maar dat wil ik niet te vaak gebruiken, ben bang dat het dan niet meer werkt.

Ik heb er met tijden ook last van. Wat mij enigszins helpt zijn een beetje de standaard dingen:

  • Voor het slapen gaan nog even warm douchen (niet mn haren wassen want dan word ik weer wakkerder door het hele proces van haren fohnen enz. Ik kan absoluut niet met natte haren slapen).
  • Paar druppels lavendelolie op mn kussen
  • 20 minuutjes lezen voor het slapen gaan, absoluut niet meer op mn mobiel
  • Thee (geen zwarte, bijvoorbeeld kamille) voor het slapen gaan, maar het vervelende daarvan is dat ik dan snachts moet plassen en dan heb ik weer de kans dat ik moeilijk verder slaap

Ik luister een luisterboek. Je kunt daarbij een timer aanzetten zodat hij na een aantal minuten vanzelf stopt. Meestal zet ik hem op 20 minuten maar ik val al veel eerder in slaap. Het is het enige wat echt helpt want anders kan ik heel lang wakker liggen. Ik ga ook altijd vroeg naar bed en slaap een paar uur later pas. (Dit is iets van de laatste tijd want tot een paar weken terug kon ik altijd en overal slapen.)

Mijn dingen die mij uit mijn mega slaapprobleem hebben gehaald. Ik slaap niet diep en moet dus wel genoeg slapen om de volgende dag niet in slaap te vallen.
Ik was een goede slaper maar mijn fibro heeft er een potje van gemaakt.
maar… sinds een jaar gaat het goed!

omega 3 (stimuleert de aanmaak van serotonine en serotonine heb je nodig voor melatonine!) een goed product vooral om aam kinderen te geven die slecht slapen.

magnesium (ik heb malaat) helpt je spieren ontspannen.

en ik gebruik CBD, dan maakt me rustiger (en ook pijnstillend)

vooral als ik magnesium skip slaap ik slechter.

en ik lees elke dag voor ik ga slapen.

1 like

oh en als ik rustig wil worden in mijn hoofd, door piekeren ofzo.
dan waan ik mij in mijn eigen bed vroeger van rond ik 10 jaar was.
dan loop ik weer door het huis en visualiseer ik mij waar alles was.

zo kom ik helemaal tot rust.
terug naar die streslose tijd als klein kind.

2 likes

Slik je magnesium vlak voor het slapen? Inslapen lukt bij mij prima, maar doorslapen niet.

1 like

nee ik slik het tijdens een maaltijd.
eerst avondeten, maar nu toch maar bij mijn ontbijt (mijn medicijnenroutine)

1 like

Vooral podcasts met rustige stemmen. Harry Potter and the Sacred Texts is redelijk rustig en sommige mensen bij ‘Echt Gebeurd’ ook. Laatste duurt maar 15 minuten dus dat is fijn.
In het topic van Podcasts staan geloof ik ook wel een paar tips voor podcasts voor het slapen!

@thedreammachine Ik heb een olie van Aveda die ik soms op mijn polsen en slapen smeer als ik wat extra ontspanning kan gebruiken. Ik gebruik de beautifying oil, maar er is ook een stressfix variant. Die olie wordt altijd gebruikt als ik een massage boek, dus voor mij is die geur verbonden met ontspanning.
Als ik echt moeilijk kan ontspanning neem ik soms ook wat valeriaan.
En doordeweeks als ik op tijd op moet neem ik een uur voor het slapen wat melatonine. Daar wordt ik lekker slaperig van, tenzij ik te gestresst ben.

Ik drink na 20u geen koffie of thee meer met cafeïne, maar dan rooibos of iets van een ontspannende of slaapmelange.
Ik begin elke nacht met een ontspanningsoefening of een bodyscan. En als ik daar nog niet bij in slaap ben gevallen, of wanneer ik later wakker wordt, luister ik ook hoorspelen. Het liefste Engels en dan zo zacht mogelijk, zodat ik er genoeg afstand van kan houden maar ook niet na hoef te denken. Ik ben zelf dol op Agatha Christie. Op youtube kun je ook veel vinden en die opslaan als mp3.
Ik ben al mijn hele leven een moeilijke slaper, maar met deze dingetjes heb ik het inmiddels wel aardig onder controle.

1 like

Ik slaap regelmatig met oordoppen en als ik niet kan slapen, merk ik dat het ook wel helpt als ik die in doe.

2 likes

Echt Gebeurd is inderdaad echt leuk!

2 likes

Gezicht reinigen bij de wastafel (make-up heb ik er vaak al eerder af gehaald)
Melatonine innemen
Gezichtsverzorging doen
Oordoppen in
Raampje dicht
Telefoon aan oplader
In bed
Boek lezen + paar appjes sturen met m’n vriend ± 15 minuten vaak en dan val ik in slaap