Slaappatroon

Ik ben benieuwd wat jullie slaappatroon is.

Ik probeer zelf om tussen 22.30-23.00 in bed te liggen, ga dan nog een half uurtje tv kijken/op m’n telefoon en het duurt dan vaak nog een half uur voor ik in slaap val.

‘s Nachts word ik dan vaak nog 1 keer wakker omdat ik naar de wc moet. ‘s Ochtends word ik dan vaak wakker voor de wekker omdat ik weer naar de wc moet. M’n wekker staat om 07.30.

Ik vind het altijd zo jammer dat ik niet bij de groep mensen hoor die hun hoofd op hun kussen kan leggen en weg is. Dat half uurtje in bed nog op m’n telefoon/tv kijken daar geniet ik echt van maar dat ik er daarna nog vaak een half uur over doe om in slaap te vallen vind ik zo zonde van m’n tijd. Ben me er wel van bewust trouwens dat blauw licht voor het slapen gaan slecht is hoor maar ik vind dat juist zo chill om lekker in bed nog even te doen.

En ik vind het stom dat ik meestal niet doorslaap maar naar de wc moet ‘s nachts en soms ben ik dan ook echt heel wakker en lig ik dus weer een uur wakker.

Ben ik de enige met dit soort slaap-issues? (Nee sowieso niet haha)

Ik herken dit wel. Als ik eenmaal in slaap ben gevallen slaap ik wel echt door, kan makkelijk 12 uur aan een stuk slapen (nee is niet goed ik weet het) maar ik ben sowieso al een nachtmens dus ik slaap eigenlijk nooit voor 12 uur, ook niet als ik al om 10 uur in bed ga liggen. Dan kan ik gaan mediteren wat ik wil, maar ik slaap niet, tenzij ik echt uitgeput ben. En dat vind ik ook wel kut, want ik lig net als jij dan gewoon nog te woelen in bed totdat ik eindelijk een keertje in slaap val, wat ook zo pas om 2 uur kan zijn. Mijn hoofd gaat ook altijd aan zodra ik 't kussen raak om mijn hele dag/week/leven te overdenken :weary:

Vind het echt heerlijk om 's nachts nog aan te rommelen, maar als je om 9 uur op je werk moet zijn is dat gewoon niet te doen… Ik zou ook echt heel graag pas om 10 uur (of later) beginnen en wat langer blijven aan 't eind van de dag, dat uurtje 's ochtends maakt zoveel verschil voor m’n humeur. Maarja tot nu toe heb ik nog niet op plekken gewerkt waar dit kon.

Wij gaan samen slapen tussen 22:00 en 23:00. Ik slaap meestal na 20 minuten ofzo, vriend bijna meteen. Als ik moet werken sta ik om 7:00 op, vanzelf wakker worden om 8:00. Momenteel ga ik minstens 4 keer per nacht plassen. Minstens. Gangnam style baby op mijn blaas.

Mijn natuurlijke slaappatroon is van 01:00 tot ik wakker word, maar meestal wel na 10:00 haha. Ik slaap soms snel in, soms lig ik 2 uur wakker, meestal een half uur.

Ik slaap vaak niet voor 00:30, dus ga ook niet vroeg naar bed want lig dan toch maar te draaien. Kijk graag nog even een serie/youtube in bed en vaak tot ik echt in slaap val. Hoe laat ik wakker word ligt aan mijn werkrooster, vaak rond 7u/half 8.

Ik probeer tussen 22:00 en 23:00u in bed te liggen en mijn wekker gaat (afhankelijk van welke trein ik pak) tussen 05:00 en 06:00u. Ik slaap vrijwel direct in met een app met onweer- en regengeluiden. Maar ik probeer daar nu van “af te kicken” omdat ik zonder dat geluid niet makkelijk in slaap val. Ik hoef in de nacht gelukkig (nog) niet naar de wc.

Je geeft eigenlijk zelf al aan wat de oorzaak van je probleem van het niet in slaap vallen is hè. Die telefoon/tv kijken. Als je snel in slaap wilt vallen dan kun je beter iets doen waar geen scherm aan te pas komt, bijv. lekker douchen, radio/spotify luisteren, boek lezen. Dan val je gegarandeerd sneller in slaap.

Voor het 's nachts er uit moeten: drink 's avonds minder en een uur voor je naar bed gaat sowieso niet, de kans dat je er dan nog steeds uit moet is veel kleiner.

1 like

Mijn slaap is me heilig. Ik slaap eigenlijk altijd wel goed, val meestal rond een kwartier in slaap, word s’ nachts bijna niet wakker en ik ga al helemaal nooit uit bed. Ik hou m’n slaap nu al 10 maanden letterlijk elke dag bij in die Samsung health app, dus het gemiddelde wat ik nu heb is inmiddels heel accurate. Ik ga bijna altijd tussen 23/00u slapen en afhankelijk van of ik vroeg moet werken of niet sta ik op om half 7 of als ik vrij ben of later moet beginnen 10 uur of later.

1 like

Klopt, maar ben dus niet echt bereid om daar wat aan te doen.

Al betwijfel ik ook of het echt daaraan ligt hoor, ik heb dit namelijk altijd al gehad. Als kind ook, toen ik nog geen tv op m’n kamer had en voor het tijdperk van de smartphones. En ook in periodes dat ik een boek las voor het slapen duurde het alsnog minimaal een half uur voor ik in slaap viel. Komt ook altijd een heleboel gewoel en gedraai bij kijken.

Tv kijken en op m’n telefoon zal vast niet helpen, maar ben dus sceptisch of dat de oorzaak is.

Om 6 uur gaat mijn wekker, dus het liefst slaap ik om 22 uur, maar dat lukt nooit. Ik slaap meestal tussen 23 en 24 uur.
Ik doe mijn oordoppen in en val dan meestal heel snel in slaap, maar wordt wel 1 of 2 keer wakker om te plassen.
Ik word altijd doodmoe wakker en gaap elke dag de hele dag door, daarom slaap ik vaak ook 's middags als ik thuis kom een uurtje (of 2).

Bij mij wisselt het best wel hoe laat ik ga slapen en hoe laat ik opsta, maar ik slaap eigenlijk altijd minimaal 8 uur (liefst 9 of langer) en ga het liefst vroeg naar bed (tussen 21:00 en 22:00) zodat ik nog lekker even kan lezen en ook weer vroeg op kan. Als ik geen tijd inruim voor lezen en pas naar bed ga als ik moe ben, slaap ik eigenlijk direct. Soms doe ik 's middags een dutje en dan word ik altijd automatisch na 20 minuten wakker, wat ik zeer waardeer (thanks lichaam!).

Ik heb nooit moeite gehad om in slaap te komen en ik denk dat dat misschien iets te maken heeft met het feit dat ik een ochtendmens ben ('s avonds ben ik gewoon moe, dus slaap ik redelijk makkelijk denk ik?) en dat ik cafeïne/theïne best wel vermijd. Koffie en dingen als maté/matcha drink ik alleen 's ochtends of in de vroege middag en zeker niet elke dag, en met thee stop ik ook ergens 's middags.

Ben trouwens (al een tijdje :stuck_out_tongue: ) bezig in het boek Why we sleep en dat is echt superinteressant! Mocht je meer over slaap willen leren (waarom het belangrijk is, wat er bijzonder is aan de slaap van mensen en andere dieren en hoe slapen precies ‘werkt’), dan kan ik je dat boek zeker aanraden.

Doordeweeks ga ik tussen 22.00-23.00 uur naar bed en moet ik rond 06.45 opstaan. Ik val snel in slaap (gok 10-15min) maar word helaas wel vaker wakker 's nachts. In het weekend ga ik later naar bed, afhankelijk van activiteiten. Ik ben alleen wel altijd rond 7 klaarwakker in het weekend en dat vind ik zooo rot. Als ik dan een feestje heb bijvoorbeeld en rond 3 in bed lig, mis ik echt die uren slaap waardoor ik de dag erna moe ben. Ik ben wel echt een ochtendmens en sinds ik wat ouder ben, ben ik echt van de vrimibo’s etc (en dan lekker rond 24 naar bed haha) i.p.v. stappen vanaf 24.00 uur.

Ik heb deze meteen besteld haha :face_with_hand_over_mouth:. Heb laatst op tv gezien dat als je slaapt je hersenen letterlijk schoongespoeld worden door je hersenvocht en ik vond dat zo cool dat ik er veel meer over wil weten!!

1 like

Ik ben een slechte slaper, altijd al geweest. Kan met 7 uur slaap ook goed functioneren. En ik ben echt een avondmens, krijg regelmatig om 20.00 nog een energie-/concentratieboost.

Ik ga op z’n vroegst om 22.30 naar bed (samen met vriend) en op z’n laatst om 1.00/1.30. Ik lig sowieso nog een tijd wakker voordat ik in slaap val. Vaak ook best lang, tussen 30 min en 2 uur. Tussen 0.00 en 2.00 slaap ik meestal in. Vaak luister ik een podcast of lees een boek om te ontspannen. Vlak voordat ik naar bed ga douchen helpt ook. En als ik onrustig ben helpen oordopjes ook om beter in te slapen. Als ik eenmaal slaap word ik gelukkig niet vaak echt wakker.

Hoe laat ik opsta wisselt. Als ik moet werken om 7.30/8.00 (3 dagen in de week) en als ik vrij ben rond 9.30. Ben totaal geen ochtendmens en heb echt lang nodig om op te starten, als ik vrij ben word ik pas actief om 11.00 en als ik moet werken gaat het vanaf dan ook pas lekker lopen.

Meestal vertrek ik rond 23:00 naar mn bed, en soms val ik meteen in slaap, soms lig ik doelloos te internetten op mn telefoon, maar dan kán ik wel slapen maar vind stomme filmpjes kijken dan belangrijker ofzo. Ik kan eigenlijk altijd meteen slapen gelukkig. Ik heb wel tijdens studietijd erge insomnia gehad van de stress. Nu heb ik over t algemeen weinig stress dus slaap ik gewoon goed.

De wekker gaat doordeweeks om 6:50.

Ik werk onregelmatig, op dagen dat ik vroeg begin gaat mijn wekker om 7 uur, dan probeer ik om 11 uur naar bed te gaan maar in de praktijk is dat vaker 12 uur. Als ik de volgende dag pas laat hoef te beginnen hangt het heel erg af van wat ik die dag gedaan heb. Als ik heel druk ben geweest val ik soms om 11 uur in slaap, als ik minder moe ben of 's middags een dutje heb gedaan is het soms wel 2 uur. Als ik uit kan slapen word ik eigenlijk nooit na 9 uur wakker, héél soms een keer half 10, ook niet als ik laat naar bed ben gegaan. Ik ben wel een makkelijke slaper, val over het algemeen vlot in slaap en slaap goed door, hoef eigenlijk nooit te plassen en als ik 's nachts toch wakker word ben ik ook zo weer weg.

Ik heb wel een tijdje minder goed geslapen, maar toen ging het zowel fysiek als mentaal ook niet zo lekker met me, dat had heel duidelijk uitwerking op m’n nachtrust. Ik heb toen een poosje valeriaan geslikt, daarmee sliep ik wel beter door. Kan ook prima een mentaal ding geweest zijn maar he, placebo-effect is ook effect zeg ik altijd maar.

Ik doe mijn best om op tijd naar bed te gaan en toch krijg ik het elke keer weer voor elkaar om rond 23:30 / 00:00 pas te gaan slapen. Meestal ben ik meteen weg, maar als ik in de avond nog gewerkt heb ben ik te onrustig in bed en kan dan niet slapen en val dan pas een uur later in slaap. Daar heb ik de laatste tijd last van helaas.
Als ik in de avond niet veel drink, word ik de volgende ochtend pas wakker. Maar ik kan het vaak niet laten om grote koppen thee weg te werken 's avonds, dus dan moet ik sowieso 's nachts eruit om te plassen. En mijn hond piept soms ook random in de nacht en dan ben ik degene die eruit moet, omdat mijn vriend dat niet in de gaten heeft. Super irritant haha.
Verder ben ik een enorme dromer en moet dan al mijn verhalen kwijt aan mijn vriend de ochtend daarna.
En ik word standaard rond 7:30 wakker, met of zonder wekker.

Ik val in slaap rond half 3 en word wakker om 8 uur, val soms zittend in slaap 's middags. Heb echt een ritme nodig

Doorgaans slaap ik echt goed, ik val snel in slaap en word zelden wakker. Maar ik kan ook soms ineens in een fase zitten waarin ik elke nacht rond half 3 wakker word om te plassen.

De ene keer ga ik om half 10 naar bed en slaap ik om 10 uur, dan ga ik weer om half 10 naar bed, maar slaap ik pas tegen enen en soms ga ik ook gewoon later naar bed dan half 10 en dan slaap ik soms om 11 uur, soms om half 1, dat verschilt echt per dag. Ik lig altijd eerst op mijn telefoon te pielen voor ik ga slapen. Ik vind dat rustgevend, maar kan er soms ook wel te lang mee doorgaan. Ik heb wel een app die blauw licht uitschakelt na 9 uur, dus heb dan rood licht. Dat werkt wel geloof ik.

Doordeweeks sta ik rond 7 uur op. In het weekend word ik ook vaak rond 7 uur wakker. Meestal ontbijt ik dan iets en daarna ga ik dan verder slapen. Dan kan ik gerust nog tot half 11 slapen.

Ga meestal tussen 22-23 uur naar bed. Zit 15-30 minuten nog op mijn mobiel. Meestal duurt half uur-een uur totdat ik in slaap val. Soms wordt ik nacht’s nog wakker omdat ik naar de wc moet. en wordt smorgens tegn 8 uur wakker. mijn wekker staat ook om 8 uur.