Sollicitatietopic (Deel 1)

@Kuidaore spannend! Snap je heel goed, vind dat zelf ook lastig.

Ik ga reageren op een vacature die me echt heeeeeeel leuk lijkt, en ik pas perfect in het profiel. Het gaat om een traineeship bij de overheid, hebben jullie daar nog specifieke tips voor? Ik weet nooit zo goed hoe ik mijn affiniteit met de overheid kan aantonen… en waarom ik graag een traineeship wil doen (behalve “ik wil mezelf verder ontwikkelen”).

1 like

Bedenk jezelf waarom je in het publieke domein wil gaan werken: maatschappelijk belang, burgers van dienst zijn, maatschappelijke problemen “oplossen” etc. En wat je wil halen uit het werken bij verschillende organisaties en in verschillende functies. Wat wil je precies ontwikkelen? En wat wil je leren. Wees specifiek in wat je wil en waarom je dat wil.

1 like

Voor mijn gevoel heb ik steeds meer door wat voor soort baan ik wil, maar ik denk niet dat het lukt om daar te komen met mijn studie. In theorie is het wel mogelijk, maar in de praktijk zijn er toch altijd wel mensen die een opleiding hebben gedaan die meer aansluit of meer ervaring hebben. Ik heb net weer 2 afwijzingen binnen gekregen. Ik vind het even lastig.

1 like

Hmm lastig! Is de opleiding totaal anders dan de richting waar je in wil werken?

Ik heb wel het idee dat het niet altijd uitmaakt wat voor opleiding je hebt gedaan, maar hangt er wel een beeeeetje vanaf hoe ver het uit elkaar ligt haha.

Nouja het heeft wel allebei een maatschappelijk karakter etc., maar inhoudelijk is het wel heel anders. Ik zou graag iets richting onderwijsbeleid willen doen (het niveau daarvan maakt me niet zo heel veel uit). Maar ik heb een opleiding gedaan in de geesteswetenschappen.

Hmm dat is wel lastig ja. En een traineeship in die richting? Of is dat er niet?

Het is niet gebruikelijk maar wel netjes dat ze dat aanbieden dan zou ik er wel gebruik van maken.

1 like

Volgens mij krijg je vaak wel een kilometervergoeding van 19 per kilometer ofzo. Meestal is dat niet genoeg voor wat je eraan uitgeeft maar het is in ieder geval iets.

1 like

Ooh ik heb het niet goed gelezen. Alleen bij sollicitaties is het niet gebruikelijk dat je het kand eclareren.

Ik word echt niet goed van alle afwijzingen, terwijl ik volgens mij best goede kwalificaties heb voor de functies waarop ik solliciteer :disappointed: Ik ga er zó van aan mezelf twijfelen.

1 like

Ik heb van de week een sollicitatiegesprek gehad en deze was zo raar.

Wat stom! Is de baan leuk genoeg dat je er alsnog zou willen werken?

Nee ik had al een vreemd gevoel voordat ik er heen ging en na dit gesprek is het bevestigd. Ik heb op dit moment een baan dus ik wil alleen ontslag nemen als ik er van overtuigd ben dat het een leuke functie en bedrijf is.

3 likes

Hmm ik zou het denk ik wel op chronologische volgorde laten, maar misschien kun je op een andere manier die relevante werkervaring er meer laten uitspringen? Bijvoorbeeld een iets uitgebreidere beschrijving van je werkzaamheden geven.

2 likes

Is het voor een traineeship bij de Rijksoverheid of een andere overheidsinstantie? Ik begin volgende week met een traineeship bij de Rijksoverheid en het viel me bij het solliciteren op dat ze heel erg met profielen werken. Er zijn een aantal vaardigheden waarvan ze graag willen dat je die bezit (waren duidelijk terug te vinden in de vacaturetekst) en daar werd heel veel naar gevraagd. Verder heb ik benoemd dat ik graag bij de overheid zou willen werken omdat ik wil bijdragen aan een betere wereld (cliché maar wel waar) en dat ik denk dat ik dat bij de overheid kan doen, hoe klein mijn bijdrage dan ook is, omdat je samen aan een betere maatschappij werkt. En ik zou ook voorbeelden aandragen waaruit blijkt dat je maatschappelijke betrokken bent, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk als je dat hebt gedaan. Wat betreft het traineeship gedeelte heb ik eerlijk toegegeven dat ik nog niet weet welke kant ik op wil wat betreft mijn loopbaan, omdat ik veel dingen leuk vind en soms ook nog onzeker ben over mijn kwaliteiten. Tijdens een traineeship mag je verkeerde keuzes te maken en kun je werken aan je zwakke punten zodat je uiteindelijk hopelijk terecht komt in een baan waar je goed in bent en waar je voldoening uit haalt

Een beetje laat maar misschien heb je er nog iets aan. Heel veel succes in ieder geval!

1 like

Ik heb net gesolliciteerd op mijn ultieme droomfunctie (maar echt, alles klopt: de organisatie, de functie, de uren) en dit móet het worden, jongens, this is it. Duim allemaal mee voor me!

19 likes

Zoals @Jeg idd al zegt. En ben je liever loyaal naar jezelf of je werkgever?

Je hoeft je niet schuldig te voelen tegenover je huidige werkgever. Zo werkt het nu eenmaal. Veel succes met het gesprek. Daarna weet je of er inderdaad een klik is en zul je ook horen wat je gaat verdienen. Misschien valt het mee en anders valt vast ook nog iets over te onderhandelen. Als het toch niet goed voor je voelt, kun je altijd nog nee zeggen. Doe dat alleen wel vanuit motieven voor jezelf en niet omdat je je schuldig voelt.

1 like

@xMillieeee gewoon het gesprek in gaan en je gevoel volgen! Als je dan meer weet over salaris kun je misschien een betere inschatting maken. Maar echt een les die ik heb geleerd: laat nooit je huidige werk jouw carrière/geluk belemmeren. Ze vinden heus wel iemand anders want iedereen is vervangbaar. En als je uiteindelijk een leuke nieuwe baan hebt is dat gevoel zo weg. Ik snap dat het moment dat je die stap gaat zetten heel spannend is en je gaat twijfelen etc maar kies altijd voor jezelf!

Ik had gisteren een (intern) sollicitatiegesprek bij een andere afdeling. Ik had het gesprek met twee vrouwen en de manager vroeg me gewoon naar mijn kinderwens. Toen was ik er gelijk klaar mee. So much for feminism :sweat:

2 likes

Volgens mij is dat er niet echt, of alleen gekoppeld aan les geven.