Sollicitatietopic (Deel 1)

Sorry voor dubbel post, maar als ik edit krijg je geen melding meer.
Ik ben benieuwd of eventuele latere werkgevers het bij een wo-vacature een probleem zouden kunnen vinden dat je werkt in een hbo-functie?

1 like

Ik zou gewoon solliciteren en in het gesprek goed uitvragen wat de werkzaamheden zijn om een afweging te maken of dit uitdagend genoeg is. Is het een functie waarvan algemeen bekend is dat het hbo niveau is? Ik zou me nog niet zo druk maken om wat werkgevers er mogelijk vervolgens van zouden kunnen denken
 ik denk dat daar echt niet zo moeilijk over gedaan wordt.

1 like

Ahh ik heb een vacature gezien bij een leuk bedrijf (althans, ik hoor dat het een leuk bedrijf is). Staat een nummer bij en ik ga nĂș bellen!

5 likes

Mooie woorden en echt helemaal waar!!
Ik beeld me tijdens sollicitatiegesprekken altijd in dat ik tegen vriendinnen praat en dan net een tandje formeler qua taalgebruik haha (verwijzingen naar memes en gifs laat ik maar achterwege :stuck_out_tongue_winking_eye: ) dan merk ik dat ik het meest tot m’n recht kom. Ik weet nog niet hoe dit heeft uitgepakt want ik ben nog aan het wachten op de uitslag van een sollicitatieprocedure, maar ik voel me er in ieder geval goed bij.

2 likes

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek bij een leuk bedrijf, alleen dat bedrijf is dus gevestigd op een plaats waar je alleen met de auto kan komen. Ik ben daar nog nooit geweest en heb enorme rij/faalangst dus ik maak me daar nu echt druk om :sweat_smile:

Van te voren vast een keer heenrijden? Doe ik wel eens als ik me niet ook nog eens zorgen wil maken om er te komen/parkeren etc

8 likes

Jaaa, ben ik ook van plan maar ook dat zie ik niet zitten hahaha. Echt een drama. Maarja ik moet wel!

Edit: Ik heb binnenkort 3 sollicitatiegesprekken. Hopelijk zit er iets tussen want ben al maanden aan het solliciteren.

Ik neem zelf vanuit werk deel aan de solli-gesprekken. Ronde 1 is met mijn LG erbij, spreken we de 1e groep

Wat zijn een beetje leuke vragen om te krijgen als sollicitant? Gewoon om het ijs te breken, beetje laagdrempelig te beginnen

Wat zijn okay vragen om te kunnen toetsen of iemand wel op senior-medior werkzaam is. We zoeken iemand die heel zelfstandig ad slag kan. Omdat mijn portefeuille teveel is. En tuurlijk wil ik heel graag warm inwerken (ga ik ook doen) maar dus ook wel stukje zelf doen/proberen. Ik wil niet hele “gesloten” of kennis vragen stellen


Ook wil ik erachter komen of diegene een beetje thuis is ih “spel” van mensen verbinden etc (functie binnen grote corporate dus niet alleen harde skills zijn belangrijk).
Ook dat vind ik lastig te meten tijdens zo’n gesprek?

Heb ik vrijdag gesolliciteerd en ben ik nu mijn email om de 10 minuten aan het refreshen? Jazeker :sweat_smile:

3 likes

Ik had net een leuk eerste kennismakingsgesprek met een nieuw bedrijf. Hij vroeg me gelijk naar een salarisindicatie, ik wilde X bedrag netto zeggen, maar nu bedenk ik me na het gesprek pas dat ik bruto zei :(((( baal er best wel van, want dan zou ik een stuk minder verdienen dan ik nu doe


Ik wil graag een bedank mail sturen, maar ik wil niet gelijk over m’n salarisfoutje beginnen. Lastig


1 like

Je kunt prima terugkomen op je salarisindicatie! Geef aan dat je er nog even over na hebt gedacht en nu toch tot een andere conclusie bent gekomen. Is helemaal prima en je goed recht! Noem het geen fout iig, dat is wel een zwaktebod. Dus ff uitzoeken wat je gewenste salaris als brutobedrag is

2 likes

Bedank mailtje is altijd goed en kan er prima inzetten je achteraf bedacht dat je bruto had gezegd ipv netto wat je daadwerkelijk bedoelde

2 likes
  • @kleinmaargroot dankjewel! Ik dacht, misschien niet over beginnen, want dan lijkt alleen dan het salaris belangrijk.
    Ik zit dan nog even te denken of ik de woorden wissel bruto / netto ga noemen. Of een hoger bruto bedrag ga noemen, zodat ik op het eerder genoemde bedrag uitkom.

Bedankt mailtje ga ik in ieder geval sturen. Dank je wel!

2 likes

Ik heb de tip van @Victoria opgevolgd en ik ben beter na gaan denken over ‘wat ik wil’, ipv focussen op ‘hoe lijk ik de beste kandidaat’. En het heeft gewerkt want ik had zo’n fijn sollicitatiegesprek vandaag!! Ik was ook mezelf en het klikte echt goed met mijn gesprekspartner. Dus thanks voor de goede tip! Ik hoop echt dat ik word uitgenodigd voor een tweede gesprek want het leek me een leuke functie met veel verantwoordelijkheden (dat wil ik ook).

7 likes

Update: heb niets gehoord. Bel er eind deze week even achteraan.

Een (halve) week is toch ook kort? Of stond er ergens dat ze deze week zouden reageren?

De gesprekken waren vandaag. Maarrrr praktisch dezelfde vacature stond online met als deadline maandag en eind mei gesprekken.

Nadat ik op m’n vorig sollicitatiegesprek (week geleden) ben beginnen wenen en dacht dat ik nog niet klaar was opnieuw te gaan solliciteren had ik nu een gesprek via telefoon en het ging zo goed, de vrouw was heel lief en het was ook de eerste keer dat ze het zo deed dus ze stelde me daarmee ook gerust haha.

4 likes

Eigenlijk is het onlogisch dat het ‘uitgenodigd’ is en niet ‘ingenodigd’, bedenk ik me nu ik hier een aantal posts lees. Eigenlijk zou het ingenodigd moeten zijn als je mag komen, en uitgenodigd als je bent afgewezen. Sorry, kwam ineens in me op :smiley:

4 likes

Iemand nog tips voor een arbeidsvoorwaardengesprek? Waar moet ik aan denken en voorbereiden?