Sollicitatietopic (Deel 1)

Nooit negatief uitlaten over je huidige werkgever.
Ik schreef erin waarom ik daar wilde werken en klaar voor de volgende stap.
In het gesprek vroegen ze er ook naar en heb aangegeven dat ik ander soort opdrachten wil, nieuwe omgeving en mensen van te leren. En werkdruk haba zeiden ze zelf al. Maar dat inhoudelijk het belangrijkst is om te switchen.

Bijvoorbeeld wel aangeven dat ze daar meer de type projecten doen wat jij wilt doen. Maar zou niks zeggen over het team.

3 likes

Ik ga vandaag aangeven dat ik geen verlenging wil en elders aan de slag ga. Had het gisteren al aan enkele collega’s verteld.

4 likes

Ik krijg vandaag al een terugkoppeling met diegene waar ik mijn eerste gesprek mee heb gehad. Ik ben benieuwd of hij dan gelijk laat weten of ze met mij verder willen.
Ik probeer niet te zenuwachtig te zijn, als ik het niet word dan heb ik nog een contract tot eind oktober en dus genoeg tijd om weer verder te solliciteren.

Pff oke, het was echt van omdat je nog een contract hebt tot oktober, spreken we elkaar in september wel weer verder over de mogelijkheden om vast in dienst te komen. Naja dan kijk ik ondertussen gewoon of ik nog leuke vacatures tegenkom hoor :laughing:

2 likes

He wat stom, zo ver weg is oktober ook weer niet.

Ja precies en ze wisten dit al van te voren, waarom dan nu al een gesprek willen hebben, om daarna te zeggen we spreken elkaar weer in september.

1 like

Ik heb een tijdje geleden eigenlijk voor nood een baan aangenomen. Beetje omslachtig verhaal maar komt er op neer dat de baan die ik heb aangenomen eigenlijk niet is waar ik op had gesolliciteerd en dat ik het ook niet eens ben met hoe het is gegaan. Heb het wel aangenomen omdat ik wel graag een baan wil hebben, en zo kan ik ondertussen verder kijken. Nou dat heb ik gedaan en zit nu best ver in een procedure voor een functie die mij veel leuker lijkt, beter bij mijn opleiding en niveau past en (daardoor) ook veel beter verdiend. Als ik wat meer zekerheid hier over heb zou ik eigenlijk dus die andere baan willen opzeggen, ik zou daar over een tijdje beginnen. Ik heb hier al wel een contract getekend. Maar heb wel een proeftijd en las online dat je daardoor voor de startdatum ook kan afzeggen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb eindelijk na heeeeel lang zoeken een baan!! In een vrij onmogelijke sector (cultuur/creatieve sector). Zo blij en opgelucht!

32 likes

geen ervaring mee met hoe zo’n situatie is afgelopen maar ik zit in hetzelfde schuitje. Contract krijg ik deze week, huidige baan is opgezegd maar moet nog een andere baan afzeggen en ik begin pas half augustus. Vind het ook heel eng. Ik zou eerder afwegen of het een sector is wat afhankelijk is van hoe misschien de lockdown verloopt enz en of ze op basis daarvan mensen nodig hebben of dat het helemaal niet afhankelijk daarvan is. Ik moet werken op locatie en kan niet thuis aan de slag dus als alles weer dicht gaat, is de kans groot dat ik niet kan gaan werken daar

Wat is “over een tijdje”?

Ik zou bij de baan die je wil eerlijk zijn over dat je meer opties hebt, maar je voorkeur naar hen uitgaat. Als ze spoedig kunnen laten weten wat de kansen zijn, is het fijn voor jou ook om te weten of je de opties open moet houden.

Ik wilde eigenlijk zeggen: starten bij minder leuke baan en als je bij leuke baan wordt aangenomen, startdatum aan het eind van proefperiode of een maand na start minder leuke baan zetten. Maar dat is echt ingewikkeld als je niet eens zin hebt in minder leuke baan.

1 like

Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek, maar voor het eerst in mijn werkend leven met een CAO. Heeft iemand tips voor onderhandelen binnen marges van een CAO? Wat kan wel/wat kan niet en hoeveel individuele ruimte is er?

Ong 4 weken! Die leuke baan begint iets later, maar wel midden in de proeftijd van die minder leuke. Is een vaste datum, dus kan ook niet later. Maar mijn voorkeur gaat uit naar die minder leuke baan dus helemaal niet doen.

Bij de leuke vroegen ze idd wel of ik ook nog andere sollicitaties heb lopen en zei dus dat dat zo was, maar dat mijn voorkeur naar hen uit gaat. Ze vertelden dat ze zo spoedig mogelijk een tweede gesprek wilde plannen maar ze zijn afhankelijk van andere partijen, wat het lastig maakt. Ik hoop zo snel mogelijk wat te horen zodat ik die andere partij eventueel nog enigzinds snel kan afzeggen.

@Koekelaar aah dat maakt het wel lastig! Ik verwacht niet dat deze ‘bedrijven’ nog dicht gaan bij een volgende lockdown, en anders is 1 van de twee sws online goed mogelijk. Bij die ander zou je evt even niet werken, maar daarna wel weer.

1 like

Dat ligt er denk ik helemaal aan wat er in de CAO staat… Weet niet of je daar zo in z’n algemeenheid iets over kunt zeggen.

2 likes

Mijn collega gaf aan dat we met opzegtermijn zaten en toen heeft ie alles in 3 dagen erdoorheen gekregen. Is dat geen optie? Niet jn 3 dagen maar dat je voor x datum moet weten.
Dan hoef je ook niet te beginnen bij die minder leuke.

1 like

Hangt van het karakter van de cao af, er zijn 2 soorten cao’s: minimum en standaard: Wat is een CAO? - SNCU

Staat in het begin van de cao, of per bepaling.
Soms heeft een werkgever de algemene vrijheid die nog bestaat bij een minimum cao in zijn bedrijf ingekaderd dmv een bedrijfscao of het HR handboek. Dus dan denk je dat er nog ruimte bestond (bijv op arbeidstijden/vergoedingen vlak) maar valt dat ook tegen.

Kortom, hangt van de cao, en type onderwerp en dan ook hoe dicht geregeld alles is of niet.

1 like

Ugh ik kan er echt slecht tegen als mensen zich gaan bemoeien met mijn sollicitaties. Ik heb donderdag op 2 vacatures gereageerd en krijg nu de hele tijd vragen van mensen om mij heen of ik al wat gehoord heb. En als ik dan zeg dat ik nog niets gehoord heb “Ja misschien moet je even bellen!!!” Eh nee ik ga mensen niet onnodig lastigvallen. Het is nog niet eens een week geleden. Die mensen krijgen meer sollicitaties binnen dan alleen die van mij.

5 likes

Maar kan je het dan niet beter ook gewoon niet vertellen? Snap dat je het irritant vind, dat zou ik ook vinden maar daarom vertel ik ook altijd maar aan heel weinig mensen als ik een sollicitatie heb. Vanuit hen is het waarschijnlijk gewoon aardig bedoeld.

4 likes

Ja dat heb ik al meerdere keren gezegd, maar dan gaan ze uitleggen dat dat bij hun ook altijd goed geholpen heeft bla bla bla. Nou toen ik vorig jaar een keer belde kreeg ik een uitbrander van de apotheker “weet je wel hoe druk ik ben!!! Ik bel zelf wel!!!”

2 likes

Snap dat het irritant is, maar ze bedoelen het vast goed. Lekkere dooddoener i know…
Zou het inderdaad in toekomst anders aan minder mensen vertellen en gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

4 likes

Pas vertellen als je terugkoppeling hebt :slightly_smiling_face:
Anders gewoon zeggen dat je al gebeld hebt oid, als ze dan stil zijn en/of dat je pas over 2 weken reactie verwacht. Meeste bedrijven zijn wel een stukje sneller, dus tegen de tijd dat ze t dan vragen heb je al wel antwoord :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes