Sollicitatietopic (Deel 1)

Wat leuk zeg, zitten we ongeveer in hetzelfde vakgebied. Ik werk nu bij een consultancybureau voor de publieke sector, maar in mijn eerste baan werd ik echt vanuit een detacheerder geplaatst bij een gemeente voor de duur van het project. Dat was 4 jaar geleden en ik startte toen op 2300 obv 40 uur met een wo-achtergrond. In datzelfde jaar ben ik ongeveer 600 euro omhoog gegaan omdat mijn opdracht telkens werd verlengd en ik een goede onderhandelpositie had daardoor. Dat laatste zeg ik erbij om je even een beeld te geven van dat er als je het mij vraagt dus best een range zit in wat je als ā€˜starterā€™ kunt vragen. Nu heb jij nog veel meer werkervaring en ook al is dat een ander vakgebied, je hebt vast vaardigheden opgedaan die overeenkomen met deze baan. Zou dus gewoon lekker hoog inzetten, de markt is ook echt goed nu he!

1 like

Ik kom vanuit het onderwijs, dus dat is wel echt iets heel anders, maar ik ga proberen om er een mooi bedrag van te maken! Ik ga wel maar 32 uur werken. Ik wilde eigenlijk 2000 bruto vragen (voor die 32 uur dus), maar dat lijkt me dan op zich wel realistisch, toch?

Ja, of nog wat hoger. Dat je die 2000 als ondergrens zet voor jezelf en iets hoger begint in je onderhandeling. Zou ook even verschil bruto - netto bij 32 en 40 uitrekenen, want misschien is het dan voordeliger om een bedrag te vragen obv 40 uur (iig gebruikelijk).

1 like

@Evi-lena huh hoe kun je het ā€œveel te langā€ vinden voor iets gaat lopen, als je afgelopen maandag hebt gesolliciteerd en inmiddels al 2 gesprekken hebt gepland? Volgens mij is een week voor de daadwerkelijke cv/briefselectie niet heel ongebruikelijk en vind ik zelfs nog redelijk snel tbh :sweat_smile:

Verder, fijn dat je ex manager je advies geeft, succes op je gesprek vrijdag en hopelijk ook goed nieuws vanuit de andere partij.

@HenkdeMol ik heb verder geen advies, hopelijk snel een positief bericht op je sollicitaties!

8 likes

Bedankt voor het meedenken! :smiling_face_with_three_hearts:

@Evi-lena het ging wel goed! Ik hoor uiterlijk vrijdag iets.

2 likes

Haha kan ik weet dat ik ongeduldig ben. T was overigens vorige week maandag haha, maar dan nog

Weet iemand hoe het zit met arbeidsvoorwaarden die niet worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst? Als argument gaven ze aan dat zij een standaardcontract hebben en daar niet van af kunnen wijken. Via de mail worden de extra arbeidsvoorwaarden wel bevestigd. Ik vind het een beetje gek dat het niet wordt opgenomen in het contract, maar kan nergens duidelijk vinden of dit al dan niet mag? Die arbeidsvoorwaarden staan ook niet in de cao.

@Evi-lena ik kan me voorstellen dat je zsm een nieuwe en toffe baan wilt, liever gister dan vandaag. Maar denk ik dat je juist snel stappen zet en vooruitgang boekt, om dat even in perspectief te zetten tov mensen die langere tijd solliciteren.

Edit: je cv en motivatie komen blijkbaar super goed over op mensen dat je zo snel gesprekken hebt, lijkt me. Dus om terug te komen op je ex managers advies, volgens mij zou het zonde zijn om een stap terug te doen als er voldoende openstaande functies zijn. Als je bang bent dat t te lang duurt, zou je altijd kunnen kijken voor evt (tijdelijke) functies zodat je wat rustiger aan kunt kijken tot een vacature online komt die je echt aanspreekt (om zo de druk van het niet werken eraf te halen).

@HenkdeMol Wellicht kun je ook nog aan bedrijven waarbij je een afwijzing krijgt polsen voor feedback? (En dan doorvragen en niet genoegen nemen met ā€œer zijn kandidaten die beter bij het profiel aansluitenā€ nemen maar om tips te vragen :upside_down_face:)
Verder zou ik qua cv, als je veel baantjes hebt gehad, alleen de voor die functie relevante ervaring uitlichten, beetje in lijn met de vacature tekst.

EDIT: @Katrien ligt aan de voorwaarden. Ik zou salarisafspraken in een contract terug willen zien bijvoorbeeld. Een eventuele verlenging van bepaald naar vast niet zo zeer. Ligt er een beetje aan hoe hard de voorwaarde te maken is en welke onderhandelingspositie je hebt. En eens moet de eerste keer zijn toch :wink:

1 like

Misschien handig om uit te leggen wat die arbeidsvoorwaarden dan zijnā€¦? Beetje cryptisch zo.

@Evi-lena ik vind het knap van je hoor, hoe je het zo doet.

1 like

Wordt er wel naar verwezen in het standaardcontract? Dat is bij ons ook het geval: in het contract staat eigenlijk alleen de basis van x salaris obv x aantal uren.

@monkeyslut, wat fijn dat het goed ging. Ik hoop op goed nieuws voor je vrijdag.

@Henry, dank je wel voor je advies. Ik vraag me wel af wat het verschil zou zijn om door te gaan met de sollicitatie van gister als ze me willen en nu tijdelijk een ā€œflutā€ baantje nemen? Vanuit beiden kun je dan toch verder en zelfs beter nog vanuit die van gister want dat is mijn vakgebied?

Ik begon gister te twijfelen want mijn vader vindt me arrogant dat ik dit zou afwijzen. Gelukkig waten mijn vriend en mijn moeder iets realistischer en zeiden van ja als je nou een maand bezig was dan is het anders maar dit is je eerste gesprek.
Dus voor nu maar weer afwachten tot de rest gaat lopen, zucht ā€¦

Ik sprak laatst een recruiter en die gaf als tip: iq tests meten vooral hoe goed je in het maken van iq tests bent. Als je weet dat er een aankomt, doe er dan een aantal online als oefening. Je zal zien dat je er snel handiger in wordt. Misschien helpt dat je met de voorbereiding!

1 like

Thanks voor de tip!

1 like

Nee, liever niet. Ik wil niet te veel informatie online plaatsen, maar snap dat het daardoor cryptisch overkomt.

Ja, daar heb je wel gelijk, thanks! Ik ga het nogmaals benadrukken dat ik het liever in het contract wil en dan ga ik zelf na welke voorwaarden er niet per se in hoeven.

Nee, zoals het nu in het contract staat wordt er niet naar verwezen. Ik ga daarom eerst onderhandelen (en het advies van Henry opvolgen) of ze het wel in het contract kunnen opnemen. Zo niet, ga ik voor wat jij zegt. Het ging mij er vooral om dat die arbeidsvoorwaarden en het contract samen ergens juridisch gelinkt konden worden, want zoals het nu is, lijken het twee op zichzelf staande documenten. Thanks allebei voor het advies!

Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel mensen er gemiddeld op een vacature reageren vandaag de dag.

Wat zijn standaard dingen die jullie voorbereiden voor een sollicitatie? Ik word morgenochtend gebeld door de recruiter die mij heeft voorgesteld bij een bedrijf waar ik vrijdag op gesprek ga om de laatste dingen door te nemen. Stiekem denk ik dat hij wil horen hoe en wat ik heb voorbereid en dat hij nog zenuwachtiger is voor het gesprek dan ik. Ik heb gewoon het bedrijf gegoogled, ga zo even wat aantekeningen maken bij de competenties die ze vragen maar verder?

Kijken of je aansluit bij hun visie en of je je daarin kan vinden, waarom moeten ze jou hebben en wat kunnen hun jou bieden? Ik denk zoietsā€¦succes!!

1 like

Dank je, die had ik even nodig!

Ik heb nu inderdaad voorbereid hoe hun missie en visie bij mij past enwat ik het bedrijf kan komen brengen.

2 likes

Ik heb wel nog iets stoms, ik solliciteer op een functie op een bepaalde afdeling binnen de voedingsmiddelenwereld. Nu is dat gesprek vrijdag bij een bedrijf in een product waar ik niet perse wat mee heb (ook niks er tegen hoor, het is vis). De functie wil ik heel graag en is precies goed voor waar ik nu sta in mijn carriĆØre, maar ik baal een soort van dat ik erbij moet zetten / zeggen dat het bij een visbedrijf is. Klinkt heel oppervlakkig en stom, maar t is wel zo.