Sollicitatietopic (Deel 1)

Wat is de beste invalshoek als je met een deel van de functie wel ervaring hebt, maar een aantal (belangrijke) dingen van de functie graag daar zou willen leren?

Het is een groot bekend bedrijf dat voor mijn gevoel veel kandidaten kan krijgen die wel de gehele functie al hebben ervaren.
Ik ga sowieso proberen de dingen die ik al wel beheers veel naar voren te brengen, maar die andere dingen komen ook onvermijdelijk ter sprake. En ik wil dit zo graag :disappointed_relieved:

@Evi-lena goede vraag… die lees ik even mee. Ben daar ook wel benieuwd naar en denk dat het voor mij later ook van pas kan komen.

1 like

@Evi-lena Wat ik altijd doe is dus naast hameren op de ervaring die je wel al hebt, ook gewoon zelf zeggen dat de ervaring voor die andere punten misschien ontbreekt, maar dat je eager bent om te leren en ook snél bijleert. Met enthousiasme kan je al heel ver komen! Ik heb al 2x een job gekregen waar ik geen of weinig ervaring in had terwijl andere sollicitanten dit dus wel hadden! In de vacature schrijven ze een profiel op van hun ideale kandidaat, maar eigenlijk bestaat die volgens mij bijna nooit 100%. Ik heb gemerkt dat het vaak meer een kwestie is van een persoonlijke klik (natuurlijk in combinatie met enigzins de juiste vaardigheden)

1 like

Klinkt goed en geeft hoop, dank je wel!

1 like

Laten zien hoe je in het verleden snel nieuwe dingen hebt geleerd! Voorbeelden van eerdere uitdagingen bijvoorbeeld, welke dingen je daar tegenkwam en hoe je dat hebt opgelost. Iedereen heeft een inwerk-periode, ook mensen met specifieke ervaring. Als jij met concrete voorbeelden kunt laten zien dat je wel vaker in het diepe bent gegooid bijvoorbeeld of hoe je je op bepaalde vlakken snel hebt ontwikkeld ben je zeker geen slechtere kandidaat dan iemand die alle specifieke dingen al een keer gedaan heeft.

2 likes

Dit vind ik een hele goede tip. Deze voorbeelden ga ik vanmiddag voorbereiden

1 like

Gebruiken jullie een template voor jullie cv? zo ja, welke?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en vind de meeste of te strak en saai of veel te hip.

Nee, ik heb zelf een keer alle informatie verzameld en een bevriende designer gevraagd er iets moois van te maken. Dat gebruik ik nu altijd als template voor mezelf!

1 like

Idealiter zou ik dat ook doen, maar ik wil vandaag mijn cv afmaken. Ik moet hem vertalen en wil hem dus ook een upgrade geven.

Iemand raadde een tijd geleden canva.com aan en daar hebben ze veel keuze. Ik probeer alleen nog in te schatten hoe hip ik kan doen met mijn cv :joy:

Hier ga ik eens naar kijken.

misschien moet je hem in het knalroze doen. gewoon, als statement. :joy:

Hoe doen jullie het met referenties als je enige referentie je huidige werkgever is? (Hiervoor alleen maar bijbaantjes supermarkt gehad etc.) Ik wil eigenlijk niet dat mijn huidige werkgever weet dat ik verder aan het kijken ben, maar is er een andere optie?

Heb je al een referentie moeten opgeven? Ik heb namelijk nog nooit gehad dat ze er om vroegen.

1 like

Ik gebruik een standaard van Word. En dan beetje de kleuren en volgorde van sommige dingen aangepast/weggehaald. Vind het wel mooi geworden zo.

Heb je toevallig een goede vriend of vriendin waarmee je ooit samengewerkt hebt, die je op kunt geven?

1 like

Ik kan het zelf bijna nog niet geloven, maar volgens mij heb ik net een baan aangeboden gekregen? :scream: Ik was vrijdag op tweede gesprek geweest, maar toen gaven ze aan te twijfelen vanwege mijn gebrek aan ervaring, dus ik had deze baan eigenlijk al afgeschreven… maar nu heb ik hem dus toch? Ze hebben een voorstel gedaan m.b.t. salaris en ik ga ze morgen terugbellen, maar natuurlijk ga ik dit doen! Mijn eerste échte grotemensenbaan :tada:

26 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Dankjewel! Ik hoop dat jij ook snel weer een leuke baan krijgt!

1 like

Zat er bij jou lang tussen t eerste gesprek en het telefoontje voor het tweede gesprek?
Dat afwachten sloopt mij zo erg

Gefeliciteerd! Wat fijn :slight_smile:

1 like