Sollicitatietopic (Deel 1)

Het hangt er een beetje vanaf of dat wat je nu doet relevant is voor wat je daar gaat doen. €1600 is voor mijn gevoel voor een schoolverlater die wel de basis en het diploma heeft maar alles verder nog moet leren. €2400 is voor iemand die precies de skills en het liefst wat ervaring heeft of zich daar naar toe kan lullen.

1 like

Ahh, salaris onderhandelingen is echt shittie ja. Ben daar altijd te verlegen ofzo voor haha! Maar zou wel iets hoger gaan zitten dan je eigenlijk wilt verdienen, dan kan er altijd nog iets af.

3 likes

Hm ik snap je dilemma.
Mag ik vragen wat voor soort baan je nu hebt? Horeca, winkel, klantenservice? Want met schoolverlater wordt vaak wel een afgestudeerde schoolverlater bedoeld en daar is die ondergrens op gebaseerd. Dus echt een starter met een relevante opleiding.

Mijn eerste gesprek was op vrijdag 1 februari en op maandag 4 februari belden ze aan het eind van de middag! Maar ik heb ook wel eens bijna een week moeten wachten op een telefoontje, dus het verschilt nogal per organisatie.

1 like

Ik ga werken bij een bedrijf waarbij ik gedetacheerd word naar overheidsinstanties (gemeenten, provincies e.d.) op projectbasis, bijvoorbeeld als projectondersteuner.

2 likes

Absoluut niet gek! Echt doen hoor! Het is heel normaal om te zeggen: ik verdien nu dit en daar wil ik niet onder gaan zitten. Als je dan ook nog kunt beargumenteren waarom je dat moet verdienen (en het liefst nog meer), is er een grote kans dat je het gewoon krijgt!

Echt niet verlegen zijn, daar heb je alleen jezelf mee :slight_smile: elk bedrijf zal zijn best doen om zijn maandlasten met een paar honderd euro te verlagen, maar de meeste kúnnen het best. Ze moeten alleen een goede reden hebben. En alleen jij kan ze die geven. Kunnen of willen ze het echt niet betalen: dan hoor je het vanzelf. Dan zeggen ze nee. Niet tegen jou maar tegen je voorstel. Dat is gewoon heel zakelijk, en dat is het in de basis ook: een zakelijke overeenkomst.

Dus sowieso vragen, want (hier komt een moederuitspraak) “nee heb je, ja kun je krijgen”.

2 likes

Ik snap het.
Ik denk dat je die nuance die je hier post in je achterhoofd moet houden tijdens het gesprek. Het is op zich best wel een goede markt als je iets zoekt, dus ik zou zeggen: afhankelijk van hoe sterk je je voelt na het gesprek zou ik inzetten op die €2000. Je voelt waarschijnlijk tijdens het gesprek zelf wel aan of dit echt belachelijk veel is omdat je bijna overal tegenaan liep of: kat in het bakkie, die €2000 ben ik waard.

Succes!!

2 likes

Nog een kleine disclaimer: veel eerste gesprekken komt dit helemaal niet aan de orde

1 like

Nee dat nog niet, maar ik heb eerder (bij)baantjes dat wel altijd moeten doen. Dus ik dacht dat dat vaak voor kwam en was benieuwd wat ik dan moet doen, maar blijkbaar komt het dus minder voor dan ik dacht.

Oh dat heb ik wel! Hoeft je referentie niet per definitie een leidinggevende te zijn?

Sorry voor de misschien domme vragen, maar dit is allemaal vrij nieuw voor mij.

Hmm moahh, ik denk dat dat officieel wel de bedoeling is. Maar mocht het een collega zijn geweest die nu gewoon een goede functie ergens heeft en bereid is een goed verhaal voor je te houden, zou ik zeggen doen :smiley:

1 like

Hahah bereid een goed verhaal voor mij te houden is ze sowieso! :+1::blush:

Ik ben het niet geworden. Ik ben al bijna 4 maanden afgestudeerd en heb nog steeds geen baan gevonden. Het duurt me echt te lang en nu moet ik weer op zoek :persevere:

De functie is soortgelijk toch? M’n oude huisgenoot die solliciteerde zat bij haar eerste baan in schaal Y en solliciteerde daarna op iets in schaal X. Toen heeft ze gewoon gezegd ja bij baan Y zat ik in schaal Y en dat wil ik nu ook weer. Zij vond het ook spannend maar ze reageerden er juist heel chill op, vonden het vanzelfsprekend.

Pff het was echt een moeizaam gesprek :disappointed_relieved:
En ze willen weer zo’n assesment gvd, ik haat die dingen en kom daar nooit goed uit. 68 vragen in een half uur.

Ahh, zo’n assesment is echt vreselijke he :(. Wat naar dat het gesprek moeizaam ging! Zou je er wel willen werken?

1 like

Goeie vraag. Mijn eerste ingeving was inderdaad dat ik dit niet echt een leuke binnenkomer vond om ergens te gaan werken nee.
Punt dat tot nu toe bij mij steeds naar voren komt is dat ik ervaring heb op hoofdkantoren terwijl ik heel graag de ervaring op productievloer wil krijgen. Elke keer weer krijg ik de vraag: is dit niet een stap terug voor je? Ik kan het wel beargumenteren waarom dit is wat ik wil en dat komt volgens mij ook wel aan, maar ik blijf dar gevoel houden van: ja daar heb je zo’n stads huppelkutje die tegen zo’n productiemedewerker gaat zeggen wat ie moet doen.

Hoe zetten jullie in je cv dat je ergens bent ontslagen puur en alleen vanwege financiële redenen? Niet omdat ze niet blij waren met jou als werknemer

In mijn geval heb ik het nu nog niet vermeld en als ze tijdens het gesprek vragen: huh maar 2 maanden bij je vorige werkgever dan zeg dat mijn functie is vervallen door een reorganisatie. Zodra ik ergens werk ga ik deze functie van mijn cv halen, mijn uitdiensttreding bij mijn werkgever daarvoor een maand verlaten en hopen dat alles dan weer aansluit.

Ik heb geen idee hoe en wat je werkt, maar heb je toevallig ook gekeken naar het management traineeship van Alliander? Daar ga je iig wel echt ‘de vloer’ op. Maar geen idee of het je vakgebied of interesse is hoor, moest er direct aan denken door een inhousedag die ik heb gedaan!

1 like