Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja dat is wel het nadeel van zulke traineeships. Ik ben zelf in september met het andere traineeship dat jij noemt begonnen en liep er vorig jaar ook tegenaan dat je al in april moet sollicteren terwijl je pas in september kunt starten. De procedure duurt ook best lang dus vond die onzekerheid vervelend omdat je toch op meerdere plekken wil solliciteren voor het geval het niks wordt. Veel mensen hebben ook eerst een tijdje ergens anders gewerkt voordat ze aan het traineeship begonnen.

Mocht je tegen die tijd willen solliciteren en nog vragen hebben dan kun je altijd een berichtje sturen! In ieder geval heel veel succes met solliciteren!

Ik heb een paar uur geleden gesolliciteerd op een functie, maar bedenk me nu pas dat ik ben vergeten te vermelden dat ik bijna afgestudeerd ben. Er staat bij m’n studie gewoon “2017-heden” terwijl ik dus denk over een maand klaar te zijn.
Zal ik hier nog over mailen? Het is een functie voor maar 8 uur dus op zich zouden ze ook kunnen denken dat ik het erbij naast wil doen, en in mijn CV heb ik als functietitel wel “Aankomend functienaam”. Zou dat duidelijk genoeg zijn? Ik hoef niet per se afgestudeerd te zijn voor de functie

Meestal wel denk ik ja. Maar degene die ik zag waren echt met ‘traineeship vergoedig’. Geeft al wel aan dat dat wss niet veel gaat zijn, helaaas!

Pff ik word er zo moedeloos van dat ze overal twijfelen of ik wel in de productie pas. Ze zeggen het niet met zoveel woorden maar het komt er op neer dat ze elke keer weer bepaalde verwachtingen hebben obv mijn cv, vervolgens mij uitnodigen en dan vragen: maar vind je dit niet een stap terug dan? Of: ik twijfel wel een beetje of je de uitdaging gaat vinden bij deze baan.
Soms ben ik in staat om mijn universitaire studie van mijn cv er af te halen en mijn laatste functie als manager. Ik was geen manager, ik managete er niemand maar die functie heette nou eenmaal zo.
Man ik word gewoon met de dag chagerijniger.

Kan je de naam van je laatste functie niet aanpassen? Vaak zijn er wel meerdere manieren om iets te verwoorden en wellicht helpt dat een beetje met het beeld scheppen wat je wil scheppen?

Kan je dit niet concreet in je brief zetten? Op een leuke manier iets zeggen als: “wellicht vragen jullie je af waarom ik een baan in de productie ambieer. Het is als volgt
” dat je het alvast uitgelegd hebt? :slight_smile:

Precies die test heb ik ook moeten maken voor mijn huidige functie, valt echt wel mee (vind hem goed aansluiten op denkniveau zegmaar). Gewoon oefenen op dingen als cijferreeksen, van die kubussen, logisch redeneren etc. Dan weet je even weer hoe het werkt. Bij die test werd bij mij ook nadrukkelijk gezegd: liever niet alles gemaakt dan alles maar afgeraffeld. Ik weet niet of ze dat ook bij jou hebben aangegeven?

Die drijfveren en persoonlijkheid gaat puur en alleen over jezelf, vond dat altijd vooral herkenbaar en kon negatieve dingen altijd goed uitleggen. Fijne is ook dat je zelf direct de uitslag krijgt!

1 like

Thanks voor de tips meiden. Er lopen nu 3 dingen en als dat allemaal niks is / wordt ga ik inderdaad mijn cv en motivatiebrief aanpassen.

Ik heb die test geoefend en het is echt verbazingwekkend dat je er echt beter in wordt als je die toetsen vaker maakt. Bij mij gaven ze inderdaad aan dat ze liever goede antwoorden zien dan alles fout maar binnen de tijd
@Druppels, kwamen er bij jou vragen over breuken in voor? Ik heb veel oefentoetsen gedaan maar ik ben die vragen niet tegengekomen eigenlijk

Ja! Rekensommen met breuken er in. Kwam die met oefenen ook niet tegen, kan dat ook voor geen meter dus heb die de 2 keer dat ik dit assessment heb gemaakt overgeslagen haha

1 like

Ah ja kut die ga ik zo dan nog even opzoeken

1 like

Ik heb net het assesment gemaakt, kreeg inderdaad meteen het rapport was zeer ontdaan van mijn slechte resultaat: een 2 op alles.
Echter, opeens bedacht ik me dat ze me gister zei dat ze liever heeft dat ik de vragen goed beantwoord dan dat ik alle vragen afraffel binnen de tijd. Dus als ze kijken naar de 32 vragen die ik heb beantwoord dan heb ik er daarvan 20 goed, wat een score van 6,3 geeft.
Geen idee of ze ook echt zo kijken :disappointed_relieved:

Lastig inderdaad hoe dat geïnterpreteerd wordt! Sowieso die assessments
 ben er geen fan van, maar da’s een ander verhaal haha.
Wanneer ga je hierover weer ik gesprek? Probeer het nu een beetje los te laten hĂš. Je hebt echt je best gedaan!

1 like

Ja we zullen het zien. Geen idee wanneer ik iets hoor.

Ik ben nog altijd aan het solliciteren, zonder veel succes helaas. Krijg veel positieve reacties, maar er is altijd iemand beter/meer ervaren/meer passend/etc. Vorige week ben ik naar de loopbaancoach van de universiteit geweest, die had wel wat goede tips en we gaan een vervolgafspraak plannen.

Verder ben ik net gebeld voor een bijbaan via een uitzendbureau, bij een organisatie die voor mijn richting best relevant is. Nu twijfel ik alleen want a) het salaris is niet heel goed (maar wel iets meer dan bij mijn huidige bijbaan), b) het is echt een bijbaan en ik wil eigenlijk een ‘normale’ baan, c) ik heb al een bijbaan, maar die is niet perse relevant voor mijn richting. Ik ga in ieder geval op gesprek volgende week, maar wat zouden jullie doen? Ik ben bang dat het me minder flexibel maakt in het zoeken naar een echte grotemensenbaan (bijv. qua startdatum), maarja ik heb geen idee hoelang dat nog gaat duren dus om daar nou op te gaan zitten wachten
 Maar stel nou dat ik wel een grotemensenbaan vind, geeft het dan geen slechte indruk dat ik zo snel (binnen een x aantal maanden) weer weg ga bij deze potentiĂ«le bijbaan?

Ik vind dit zelf ook een hele moeilijke afweging. Ga ik nu solliciteren binnen mijn vakgebied met het risico dat dit langer duurt en ik een gat op mijn cv creëer? Of wil ik perse nu nu nu aan de slag en maakt me dan niet uit waar, desnoods in een magazijn? Dat maakt me inderdaad een stuk minder flexibel als er wel een mooie kans om de hoek komt. Bij mij speelt ook nog mee dat de financiële prikkel minder aanwezig is. Ik heb heel veel spaargeld waarvan ik nooit weet wat ik ermee moet doen en ik heb altijd gespaard voor deze momenten. Daarnaast krijg ik veel meer en langer een uitkering dan ik had gedacht.

Ik kan je hierin niet echt adviseren en ik denk ook dat niemand precies weet wat nu jouw volgende stap zou moeten zijn, behalve goed voor jezelf de voors en tegens afwegen.

1 like

Iets waarmee jullie vast meer ervaring hebben: mijn motivatiebrief voelt zo generiek. Dat als ik het lees niet het idee heb dat mijn persoonlijkheid erin naar voren komt. Ik vind het heel lastig om me te onderscheiden daarin. Mijn cv is dan weer wel vrij OK (staat in ieder geval genoeg relevante dingen op inclusief wel persoonlijkheid). Hoe onderscheiden jullie je mry de brief?

1 like

Het klinkt alsof je al wel een tijdje probeert “het wereldje in te komen”. Een positie bij een relevante organisatie, al is het maar een bijbaan, lijkt me dan een goede stap. Voor je cv, maar ook voor je netwerk. Dus ik zou zeggen: zeker doen. Wat betreft je cv dat je dan even gehopt hebt: Ik denk niet dat iemand daar wakker van ligt, gezien het bijbaantjes zijn. En anders heb je nog altijd een goede motivatie erbij, dus daar zou ik me niet druk om maken.

@Evi-lena Ik zou me bij een gat van 3 maanden rustig eens gaan bewegen naar “een baantje voor de time being”. Eruit liggen vanwege reorganisatie is niet niks en een reden die vaak gaten in een cv zeer begrijpbaar maken.

2 likes

Wat bij mij altijd helpt is Ă©cht eens bij mezelf te raden gaan, waarom ik bij dat bedrijf wil werken. Is het door iets dat ik ooit met dat bedrijf heb meegemaakt of een quote die is blijven hangen, of houd ik al heel lang van dat product. Dat soort dingen schrijf ik er dan in :slight_smile:

1 like

Heeft iemand hier toevallig tips voor het schrijven van een motivatiebrief voor het volgen van een masterclass aan de universiteit? :blush:

Een Engelse CV is heeeeel anders. @Lemur heeft mij daar een keer heel goed mee geholpen (dat was jij, toch?)

1 like