Sollicitatietopic

Dit is exact hoe ik over het gesprek van morgen denk. Voelt misschien een beetje als verspilde tijd

Snap ik! Maar zou het toch doen, tijdens zo’n gesprek worden misschien ook weer vragen gesteld waar je nog niet over hebt nagedacht en daar heb je ook iets aan als het helemaal niks wordt via dit bureau!

Klopt, en anders lig ik toch maar in bed rond die tijd in de ochtend dus ik ga wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voor mij heel herkenbaar! Ik was klaar met mijn opleiding toen ik 25 was en veel oud-klasgenoten waren toen allang aan het werk. Het voelt daarom voor mij alsof ik de boot een beetje heb gemist. Ik heb nog geen baan, maar waar ik sollicitatiegesprekken heb gehad zijn ze zelf nooit begonnen over vertraging en ik als ik het dan zelf ging uitleggen had ik het idee dat het zelfs in mijn voordeel werkte. In mijn geval denk ik dat ik nu ook een betere werknemer zou zijn met wat meer levenservaring dan wanneer ik precies 4 jaar over mijn studie had gedaan.

Misschien een idee om nu ook al te kijken naar een bijbaan in je vakgebied/richting die je op wil? Dat heeft bij mij ook geholpen in het krijgen van mijn eerste baan na het afstuderen.

Zijn hier ook mensen die verstand hebben van ww-uitkeringen?
Ik heb het zelf financieel best breed dus ik twijfel om mijn ww aan te vragen, want ik wil eigenlijk mijn opgebouwde gewerkte jaren niet verliezen.
Ik heb blijkbaar 10,5 maanden recht op ww op basis van mijn gewerkte jaren. Stel ik vind na 3 maanden werk en dat gaat verder gewoon goed. Ben ik dan die 7,5 opgebouwde ww-maanden kwijt?

Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?

Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk. U heeft van ons een brief gekregen toen uw WW-uitkering is stopgezet omdat u weer ging werken. In deze brief staat ook de datum tot wanneer u uw oude uitkering weer kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan is herleving mogelijk. Is deze datum voorbij? Dan vraagt u een nieuwe WW-uitkering aan. Wij kijken dan of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen.

Niet zo moeilijk te vinden

@flwhrs en @Freckles
Ja dat heb ik ook gelezen. Binnen 26 weken herleeft je oude ww, na 26 weken werken bouw je nieuwe ww-rechten op. Maat nergens staat wat er gebeurt met de maanden ww die je niet hebt opgebruikt. Zijn die weg?

Hoe ik die tekst interpreteer wel ja.

Bedankt voor je reactie! Ik zou zeker blij zijn met tijdelijke functies voor de ervaring. En ik sta ook open voor werkervaringsplaatsen na mijn studie. Ik hoop dat een loopbaancoach inzicht kan geven in de functies die in de breedst mogelijke zin aansluiten op m’n vakgebied. Ik kom soms echt geen wijs uit vacatures op websites als Indeed. Misschien schat ik het allemaal te somber in hoor.

@eva-lina ja, dat is me vaak voorgesteld, “misschien kun je even gaan freelancen”. Maar ik wil juist graag op een werkvloer nieuwe vaardigheden leren!

@niceanijs ja, ik houd wel in de gaten of er iets interessants voorbij komt. Al is op dit moment m’n bijbaantje wel handig te combineren met mijn scriptieonderzoek (en rijlessen, ahum)… Het scriptieonderzoek is ook -soort van- in samenwerking met een instantie.

Dan zou ik er eerder voor kiezen om geen ww aan te vragen. Ik kan zelf makkelijk een half jaar opvangen en verwacht niet echt dat het zo lang gaat duren. Straks heb ik ruim 8 jaar gewerkt voor deze ww-opbouw en gooi ik het met 2 maanden weg :disappointed_relieved:

Hier staat t prima uitgelegd. Maar ik zou morgen gewoon het UWV bellen. WW aanvragen schijnt wel enorm ingewikkeld en langdradig te zijn.

Thanks voor de link, dit las ik inderdaad ook op een juridische website maar toch twijfel ik omdat het uwv er zelf niks over zegt op zijn website. Ik ga inderdaad morgen denk ik even bellen.

Nee joh, is helemaal niet moeilijk of langdradig.

En volgens mij blijft je arbeidsverleden gewoon staan @Evi-lena. Toen ik voor de tweede keer werkloos raakte 2,5 jaar na mijn ww had ik gewoon ww voor mijn hele arbeidsverleden.
Dat is overigens een maand per gewerkt jaar met een minimum van 3 maanden en een max van 24 dacht ik.

Dat is niet waar, het gaat heel makkelijk.

En ik zou ook niet weten waarom je opgebouwde jaren vervallen als je eerder een baan vindt dan je ww op is? Dat zou krom zijn zeg.

Maar had je toen je gehele ww-recht opgemaakt?

@Huismus @monkeyslut daarom m’n toevoeging “schijnt”, goed dat jullie m’n beeld ervan rechttrekken. Mijn 2 praktijk referenten (haha ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen) waren sowieso al niet heel pro UWV.

Ja.

Het is balen dat ik deze week de aanvraag moet doen (binnen een week na je ontslag) want deze maand is voor mij financieel nog “gewoon” omdat ik net salaris heb gehad. Wie weet gaat alles super snel en is de hele aanvraag niet nodig, aangezien ik ook geen opzegtermijn heb en meteen kan beginnen