Sollicitatietopic (Deel 1)

Heb het op werk wel uitgesproken, maar nog niet opgezegd. Afspraak is dat ik inderdaad verder ga zoeken, maar tot ik wat anders heb, blijf ik werken waar ik nu zit! Dus aan de ene kant wel fijn, maar het moet natuurlijk ook geen 6 maanden plan meer worden. Dat zou raar zijn.

@Twijfelkont ik zit in dezelfde situatie als jij! En kom idd de laatste tijd weinig tegen… lastig.

Ik vind het echt HEEL vervelend dat ik eind vd middag ben gebeld door het bedrijf waar ik morgenochtend op gesprek ga. Waarom laat je geen boodschap achter? Hier word ik helemaal zenuwachtig van, geen idee wat het kan zijn.

Snap ik, zou ik ook hebben! Misschien wilde ze het nog bevestigen ofzo (?). Je moet maar zo denken: als het écht belangrijk zou zijn, dan hadden ze wel een vm achtergelaten of je gemaild!

Succes alvast morgen :grimacing:

1 like

Mn gesprek ging wel goed, was wel heel persoonlijk, ben een klein beetje bang dat ik (weer) iets té eerlijk ben geweest. Hij wilde graag dat ik liet weten of ik enthousiast was (en dat ben ik). Kon hem alleen niet zo goed peilen, hoop dat hij potentie in me ziet. Dus heb hem net geprobeerd te bellen, maar hij neemt niet op… ugh haat dit. Straks nog maar een keer proberen, maar kan niet echt ontspannen zo.

1 like

Dat je hem niet kon peilen zegt vast niks! Ik denk dat je t onwijs goed hebt gedaan.
Waarom probeerde je hem te bellen, zo snel na de afspraak? Zij laten jou toch meestal iets weten?

Ik ben vandaag door 2 van de 3 bedrijven gebeld dat ik op 2e gesprek mag komen. Het gesprek bij mijn eerste keus is as donderdag maar ik dacht dat het kat in het bakkie was en alleen nog arbeidsvoorwaardegesprek maar dit is echt weer een nieuwe sollicitatieronde :disappointed_relieved:
Morgen dus maar weer volle bak voorbereiden.

Het andere tweede gesprek is bij mijn minste favoriet maar dat kan pas volgende week woensdag dus dat geeft wat lucht zodat de andere bedrijven wat meer duidelijkheid geven hopelijk.
Die van het assesment hebben niks meer laten weten, nu een week later …

4 likes

Omdat hij daarom vroeg, of ik hem snel kon laten weten hoe ik erin stond. Normaal doe ik dat niet nee.

1 like

Heb je ze kunnen bereiken inmiddels?

Ja! Heb hem net gebeld en hij is ook enthousiast en gaat nu kijken of er een opdracht voor me is. Het is een detacheringsbureau, bij sommigen krijg je meteen een contract, maar zij gaan eerst zoeken naar een opdrachtgever, daar moet je ook op gesprek en als dat een match is treed je in dienst. Het kan dus zo zijn dat het hele feest alsnog niet doorgaat, dus ik durf nog niet helemaal blij te zijn… Enige wat ik kan doen is afwachten! In de tussentijd blijf ik wel om me heen kijken. Scheelt ook dat ik in ieder geval tot maart nog bij m’n huidige baan blijf, maar wil het hier ook wel eens gaan afronden…

Jij bent wel lekker bezig, alvast succes voor morgen!

3 likes

Ik heb een vraagje. Vorige week gesolliciteerd bij een bedrijf en functie die ik erg leuk vind. Gesprek ging naar mijn idee erg goed, uiteindelijk ging het er ook meer over wanneer ik kon beginnen dan óf ik kon beginnen. Ze zouden het me zo spoedig mogelijk laten weten. Einde van de week had ik nog niks gehoord, dus gemaild met of ze al meer wist. Toen mailde ze terug dat er nog twee gesprekken had gehad en het maandag zou laten weten.

Nu heb ik nog niks gehoord dus ik ga er vanuit dat ik het (toch) niet ben geworden. Prima, kan best zijn dat er betere kandidaten waren. Maar kan ik haar nu nog mailen? En zo ja, wat mail ik dan?

Klinkt gek maar dit is mijn eerste sollicitatie in 5 jaar. Afgelopen banen altijd aangeboden gekregen (via via) en nooit echt hoeven solliciteren. Dus ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken en word er onzeker van.

Ik zou ff bellen!

Overigens niet zo netjes van dat bedrijf dat ze zeggen dingen te doen en hun afspraken niet nakomen. Ben je zelf wel enthousiast?

Ja, altijd mailen en als je het niet bent geworden, vragen of ze misschien verbeterpunten voor je hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen en dat kan je bij een volgende sollicitatie weer helpen.

Ik heb gebeld, HR manager was er niet dus heb haar maar gemaild. Had er zelf echt een heel goed gevoel bij, vooral omdat ze in het gesprek zei ‘Ik laat je weten wanneer er plek vrij is.’ Iemand anders schoof door in functie en ze moest even kijken wanneer die op de nieuwe plek ging beginnen.

Kan er zo onzeker van worden, terwijl ik dat normaal nooit ben. Dus fijn om het hier even te vragen!

Een van de dingen die bij mij nu lopen is ook via een detacheerder en daarbij gaat het inderdaad zoals jij zegt, dat ze je pas contracteren als ze een match hebben tussen jou en hun klant.
Ik hoop dat ze gauw iets voor je hebben :crossed_fingers:t2:

1 like

Als jullie dit kregen, wat zouden jullie dan voorbereiden? Ik heb de voorbeelden, de goede en de slechte punten en mijn ervaringen voorbereid zoals ik die bij elk gesprek voorbereid en die zijn grotendeels ook al besproken tijdens het 1e gesprek.
Het 1e gesprek was met de afdelingsmanager. We hebben wat gesproken over mijn achtergrond, ervaring en wat voor bedrijf het is. Daarna kreeg ik een rondleiding en heb ik gesproken met een van de directe collega’s op die afdeling.
Morgen is het gesprek met diezelfde afdelingsmanager en een recruiter. Ik snap niet echt dat de insteek van dit gesprek is om dieper op de materie in te gaan als ik dat dinsdag allemaal al heb gedaan met die afdelingsmanager en die directe collega. Als dit gesprek plaats vindt omwille van die recruiter, dan is het toch gek dat het om functie-inhoudelijke zaken gaat? Meestal gaan zij daar niet over.

Ik ben een beetje in de war en twijfel hoe ik nou morgen dat gesprek in moet gaan.

Als zo’n tweede gesprek met andere mensen (erbij) is kan het zijn dat de vragen helemaal niet heel anders zijn, maar iemand anders je gewoon ook gezien moet hebben. Het klinkt ook als een soft skills gesprek, waarbij je veel concrete voorbeelden moet geven van hoe je in het verleden weleens de leiding hebt genomen/een conflict hebt opgelost/iets verkeerds hebt gedaan en daarvan hebt geleerd. Je kan niet veel meer dan zo veel mogelijk voorbeelden voorbereiden en je verdiepen in de missie van het bedrijf, toch?

1 like

Ja dat denk ik dus ook.
Mijn vriend zegt dat het lijkt op een formaliteit dit gesprek van morgen, zeker omdat ze dinsdag super enthousiast waren en me 2 dagen later alweer op 2e gesprek willen laten komen.

1 like

Dan gewoon nog ff shinen morgen en volgende week beginnen :slight_smile:

3 likes

Ja ik denk ook wat Grace zegt, en dat je je gewoon goed hebt voorbereid zoals je hebt gedaan!

1 like

Tip; voor jezelf kiezen en je gevoel volgen! Heb m’n bijna vaste baan eens opgezegd voor een baan die me geweldig leek: meer loon, groter bedrijf en blabla. Overal hard rondgeroepen, cadeautjes gehad met 'succes bij je nieuwe baan etc! Na 3 dagen wist ik; omg nee dit is verschrikkelijk. Laatste dag van proefmaand opgezegd en als een gek gaan solliciteren, want :geen (spaar)geld. Na 3 weken nieuwe baan gevonden en daar werk ik 3 jaar later nog.

Goed naar je gevoel luisteren (ook al deed je dat eerst ook, is achteraf gewoon niet wat je wilde en heb je van geleerd & nu kun je weer nieuwe keuze maken). Veel succes in ieder geval, komt goed!

Edit: omg sorry dacht dat dit geen nieuw bericht was en ben nog aan het bijlezen nu haha. Benieuwd wat je gedaan hebt uiteindelijk (il ga de rest lezen om te kijken of ik het vinden kan haha)

Edit2: en zie nu pas dat jouw bericht 13 dagen oud is en niet 23 weken oud zoals ik blijkbaar dacht.

Haha negeer mij maar :stuck_out_tongue:

2 likes