Sollicitatietopic (Deel 1)

Dit klinkt zo zuur, ben je zo dichtbij! En wat fijn dat HR onder de indruk is en met jou meedenkt.
Nu duimen op de kans dat die ‘1e kandidaat’ het tweede gesprek verprutst, of er niet uit komt qua salaris ofzo…

Oja ik wilde hier even mijn gal speen over mijzelf en misschien geeft dit @TantePollewop ook hoop.

Ik had net een tweede gesprek bij een functie die ik graag wil. En hoewel het een prettig gesprek was en die gesprekspartner dat nota bene zelf ook zei, heb er een raar gevoel over. We hebben het volgens mij helemaal niet gehad over waarom ik deze functie wil! Of over waarom ik geschikt ben voor deze functie! En we hadden een uur maar ik stond na 45 minuten weer buiten. Ik vraag mij nu echt af of ik mijn enthousiasme voor de functie heb overgebracht. Ik zat er ook veel te relaxed in van tevoren, had die spanning helemaal niet omdat ik een beetje makkelijk over dit tweede gesprek dacht, maar nu denk ik dat daarom echt alle kansen om een goede indruk te maken heb laten liggen.

OMG de functie is weer open en ik ben nu in maart ingepland voor de selectiedag! Vind het kei-eng en spannend enzo. @Ludo stel me gerust please!!

3 likes

Ik stuur je een pm!

1 like

Hmm, misschien liep het ook zo soepel juist omdat je je niet druk maakte :slight_smile: mijn ervaring is dat ik de beste gesprekken voel als het er niet echt vanaf hangt, gewoon omdat je dan meer jezelf bent. Vooral als je dat gevoel hebt en die persoon het zelfs zei (hij/zij had ook niks kunnen zeggen), moet je nu stoppen met je druk maken! Als je afgewezen wordt, kan je nog genoeg balen, niet nu al mee beginnen :wink:

1 like

Haha, je hebt ook helemaal gelijk, druk maken heeft echt geen zin…

Ik zit een beetje met een dilemma. Maandag kreeg ik dus de baan aangeboden waarop ik vorige week gesolliciteerd heb, heel snel gegaan dus allemaal. Dat moet ook, want ze willen dat ik half maart start, zodat ik twee weken kan inwerken. Per 1 april start een nieuwe periode en het is belangrijk dat ik dan een beetje wegwijs ben en redelijk zelfstandig aan de slag kan. De baan spreekt me aan maar het is echt iets heel nieuws, dus het wordt even uitproberen of ik het leuk vind en of ik het kan, en er is natuurlijk ook een proeftijd.
Nu heb ik een bijbaan, met een vast 0 uren contract. Ze zijn daar blij met me dus ik heb altijd meer dan genoeg uren. Er is alleen net een nieuwe manager die minder mensen en uren wil, als ik opzeg verwacht ik dat de kans dus klein is dat ik weer zomaar terug kan komen indien mn nieuwe baan niet bevalt. Ik loop tegen twee dingen aan:

  • vandaag is de laatste dag vd maand dus de laatste dag dat ik kan opzeggen. Ik moet sws om een gunst gaan vragen om te zorgen dat ik over twee weken al kan starten, want dan moet ik uitgepland worden bij mn bijbaan en hou ik me dus niet aan de maand opzegtermijn. Maar: ik heb nog geen arbeidsvoorwaardengesprek gehad (p&o werkt parttime en ik hoor als het goed is vandaag iets) en dus ook nog geen contract. Ik dacht altijd; niet opzeggen voor je iets nieuws heb, maarja ik wil mn bijbaan ook goed afsluiten
  • ik kan er ook voor kiezen om (nog) niet op te zeggen, want ik heb toch een 0 uren contract. In dat geval laat ik me uitplannen en niet inplannen in de volgende periode. Mocht het dan toch mislopen op mn nieuwe baan, kan ik altijd terug naar mn huidige bijbaan. Mocht het allemaal goed gaan en bevallen, kan ik mn bijbaan tzt opzeggen

Iemand wijze woorden?

Gewoon je bijbaan opzeggen en er helemaal voor gaan :slight_smile: dat is mijn advies. Voor mezelf werkt het altijd zo, als je er mentaal echt helemaal voor gaat, start je echt met een andere mindset. Net alsof je een huis gaat kopen, maar je huurhuis aan houdt “voor het geval dat”. Ga er gewoon helemaal voor! Als het dan niet leuk blijkt te zijn, vind je daarna iets anders. Het is spannend, maar het komt helemaal goed!

2 likes

Ik zit ook weer met een dilemma. Ik heb dus de stage, maar van de uni moet ik in juni een verplicht vak volgen. Nu durf ik dit niet aan te geven bij het stagebedrijf, omdat ik bang ben dat ze het contract intrekken. Het is dus een vak van vier weken, 7 bijeenkomsten van twee uur. Dus opdrachten kan ik prima in het weekend inhalen en inlezen kan ik als ik van/naar stage onderweg ben. Dus ik dacht om misschien vakantiedagen op te nemen of dat mogelijk is.

Ik heb alleen contact met de recruiter, dus ik weet ook niet wie mijn manager precies is en wie me gaat begeleiden tijdens de stage. Weet niet zo goed wat ik moet doen, want het vak wordt pas in juni 2020 gegeven, dan zou ik 6 maanden moeten uitlopen speciaal voor dat vak. Dus ik weet niet of ik het moet aangeven of dat ik het gewoon moet vragen of ik vakantiedagen wil inplannen zodat ik weg kan.

Edit: de recruiter had al geholpen om mijn startdatum te verzetten dus ik voel me ook superbezwaard om nog iets te regelen. Ze zullen ook wel denken, daaaaaag weer iets

Ik zou toch je bijbaan nog even aanhouden voor de zekerheid, zeker omdat dat zoals je zegt vrij makkelijk kan met 0-uren.

1 like

Hoelang duurde het bij jullie gemiddeld voor je een reactie kreeg na een sollicitatie?

Ik heb een aantal sollicitaties de deur uit gedaan en de reactie laat al even op zich wachten. Ik wil mezelf graag metaal voorbereiden op een afwijzing maar ik kan moeilijk inschatten na hoelang ik dat kan verwachten.

Hoe lang is het inmiddels geleden? En stond er een sluitingsdatum bij? Meestal hoor je wel iets binnen een week na de sluitingsdatum, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik helemaal geen reactie kreeg.

Als er geen sluitingsdatum bij stond en je hoort niks zou ik na een week of twee zelf even bellen.

Het is bijna 2 weken geleden. Er stond geen sluitingsdatum bij en de vacature staat nog steeds online!

Thanks! Je antwoord stelt me enigszins gerust. Het is nogal een groot/bekend bedrijf, waardoor ik niets wil riskeren, maar ik ga morgen de recruiter mailen en de bedachte oplossingen voorleggen.

Wow, ik ben gewoon uitgenodigd voor een functie waar ik op gesolliciteerd had met vrij weinig ervaring terwijl ze iemand zoeken die wel ervaring heeft. Maar supergaaf bedrijf, dus ben wel echt benieuwd. Ik ben dan wel zo realistisch om er rekening mee te houden dat ik niet geheel voldoe aan de eisen en dat er een baan uit krijgen klein is, maar wel de hoop heb dat ze aan mij denken als er andere functies vrij komen.

Maar ondertussen ben ik nog 2 sollicitatiebrieven aan het schrijven. Vind het ergens wel makkelijker als ik gewoon voldoe aan 90% van de omschrijving van wat ze zoeken :smiley:

4 likes

@Fitgurl Dan vonden ze je motivatie vast heel goed! En inderdaad, als je tijdens je gesprek een goede indruk achterlaat kunnen ze je altijd nog onthouden voor toekomstige functies, mochten ze nu toch kiezen voor iemand met meer ervaring.

Ik werd vandaag gebeld om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek en ik werd gelijk zenuwachtig. Ik ben dit echt niet meer gewend. Het is voor vrijwilligerswerk voor een paar uur in de week, dus het is niet zo dat alles er vanaf hangt, al lijkt het me wel heel leuk. En anders zie ik het gesprek maar als een soort oefening voor toekomstige sollicitatiegesprekken, even een opfrisser voor wat ze ook alweer allemaal vragen.

Ik denk dat ik weer op zoek moet naar nieuwe vacatures. Ik heb volgende week nog wel een gesprek, maar aan de telefoon klonken ze heel stug. Ben benieuwd :joy:. Ik vraag me af of ik niet te kritisch ben. Ik moet toch ooit een keer ergens beginnen.

Omg yes! Na mijn teleurstelling van dinsdag goed nieuws! In januari had ik bij een hoog aangeschreven organisatie gesolliciteerd voor een functie die voor mij sowieso te hoog gegrepen was (op dat moment). Dat mailde ze me destijds ook, en ondanks dat ze me destijds niet zouden uitnodigen voor gesprek waren ze wel onder de indruk van mijn brief en cv en vroegen ze me of ze me in de toekomst mochten benaderen voor een functie. Ik verwachtte daar niet veel van maar vorige week vrijdag kwam een email dat er een tijdelijke functie (tot eind augustus) kwam en ze dit wel iets voor mij leek. Gister gesprek gehad en zojuist te horen gekregen dat ze me willen! En het is zo’n leuke functie, plus dat dit weer honderd deuren voor mij opent wanneer mijn contract daar afloopt. Ik kan wel janken van geluk.

38 likes

Ergenissen bij het zoeken van een bijbaan: In plaats van dat ze je gewoon laten weten dat je niet bent aangenomen helemaal niks meer van zich laten horen. Of dat je wel iets terugkrijgt en ze andere kandidaten zoeken die ‘‘beter in het vacatureprofiel passen’’ (oftewel: jonger en goedkoper) maar dat een maand later de vacature nog steeds open staat. Had mij nou maar gewoon aangenomen :roll_eyes:

1 like

@TantePollewop wat een goed nieuws! Gefeliciteerd!

Ik had gister een sollicitatiegesprek en het was weer een bijzonder gesprek. We gingen zitten en hij begon met: zo, wat wil je weten? Ipv: vertel eens iets over jezelf. En later vroeg ie: “Wat haal ik met jou in huis? En laat het verkooppraatje maar achterwege.” Bijzondere man, maar wel een leuk gesprek (heel eerlijk en persoonlijk). Ik heb er wel een goed gevoel over! Hoor ergens volgende week of ik op tweede gesprek mag, ben benieuwd.

11 likes