Sollicitatietopic (Deel 1)

Eind maart heb ik een gesprek met een manager om te bespreken of ik een opleiding mag doen. Dat zou dan op eigen kosten zijn en dan wil ik 1 dag uit mijn huidige werkzaamheden om op deze dag praktijkervaring op te doen.

Eigenlijk, nu ik zo nadenk, krijg ik er moeite mee.
Ik weet vrijwel zeker dat ik 0 op het request krijg vanwege bezuinigingen en reorganisatie. Ook is dit de 2e opleiding die ik zelf betaal terwijl ik in een sector werk waar nu veel opties liggen ( de zorg).
Ik ga komende week een linkedInprofiel aanmaken, hopelijk kan ik daar iets mee doen.

Hebben jullie nog tips hoe ik het gesprek in kan gaan? Of andere tips hoe ik dit moet benaderen?

Mijn direct leidinggevende steunt me wel,heeft ook een naam gegeven van een extern persoon die mogelijk iets kan betekenen. Zij is echter alleen bereikbaar via linkedIn, dus daar doe ik iets mee als ik ook linkedIn heb.

Ik zou even verbaasd wanneer het gesprek zo zou gaan haha. Maar wel eens wat anders indd!

Hopelijk mag je op een 2e gesprek!

1 like

Ik had vorige week een sollicitatie verstuurd en kreeg net een mailtje dat ze verbaasd waren door het hoge niveau van de sollicitaties en nu geen plek voor me hadden maar over een paar maanden waarschijnlijk wel en dan de vraag erbij of ik mijn gegevens wilde blijven updaten in hun online systeem. Heel leuk, veel leuker dan zo’n standaard afwijzing!

1 like

Goed nieuws, gefeliciteerd! Als je jouw post leest, geeft dat toch weer hoop dat je nog steeds benaderd kunt worden als het in eerste instantie niet lukt bij een sollicitatie

1 like

Even geen advies, maar het is LinkedIn. Zeg het maar even omdat je het 3 keer fout hebt geschreven, niet vervelend bedoeld :blush:

Haha thanks!

Ik heb een afwijzing binnen, te weinig ervaring is de reden. Ik kan zo weinig met deze feedback.

Maar is het terecht? Heb je echt weinig ervaring of heb je wel ervaring? In het laatste geval kun je misschien nog bellen om meer uitleg te krijgen.

Mja, dat is ook lastig. Als dat de feedback is, dan kan je daar inderdaad weinig mee, maar dan ligt het in ieder geval niet aan je persoonlijkheid :slight_smile:

2 likes

Waar zit precies je twijfel? Dat ze je opleiding niet betalen, of dat je niet die dag vrij gaat krijgen? Als het jou als medewerker aantrekkelijker/beter inzetbaar maakt zou ik er zeker voor gaan dat ze (een deel) van de opleiding betalen en je vrij geven op de dagen dat je dat nodig hebt en amders kan je aansturen op een andere functie of verbeterde voor waarden als je deze opleiding hebt gedaan. En lees je CAO eens na over scholing en scholingskosten.
Zeker als het een sector is met veel mogelijkheden zou ik dat proberen in te zetten, als ik het goed begrijp kan je dus relatief makkelijk ergens anders beginnen. Dat betekent dat ze dus ook wel wat meer voor jou mogen doen om je binnen te houden en je werk aantrekkelijk te laten zijn qua voorwaarden.

1 like

Ik heb ruim een jaar ervaring, maar ik solliciteer op junior functies. Ik kan moeilijk ervaring op doen zonder baan.

Ik heb naar twee hele verschillende functies gesolliciteerd een paar dagen terug. Ik heb nog niet eens reactie, maar ik word er zo onzeker van. De ene functie is te hoog gegrepen, maar wie niet waagt wie niet wint. Alleen ben ik bang dat ze denken ‘haha dat kind denkt dat ze hier kan werken’. En ja dat hoort me niet uit te maken en dat maakt ook echt niks uit, maar toch :sweat_smile:
De andere functie is dan weer een bijbaantje dat ik ook op mijn 16e had kunnen doen, maar daar ben ik weer bang dat potentiĂ«le collega’s denken ‘wat doet ze hier’ en dat het misschien negatief op mijn cv staat in de toekomst.
Wat maak ik me weer zorgen om te flauwe dingen man man man

Ik heb een nieuwe baan :biggrin: eind vorig jaar besloot ik dat ik voor mei een nieuwe baan wilde en dat is gelukt!

18 likes

Inderdaad, wie niet waagt wie niet wint! En mochten deze vacatures echt niet geschikt voor je zijn, dan komt er in de toekomst wel iets op je pad dat geschikt voor je is :slight_smile:

1 like

Ik zou denk ik zeggen dat het geen match was en dat de bedrijfscultuur je niet aansprak, feedback werd niet op een fijne manier geven etc.

1 like

Yes daar heb je helemaal gelijk in! Soms heb je nodig dat iemand het even voor je in perspectief zet dus bedankt :blush:

1 like

Wat goed! Gefeliciteerd!

Zo irritant dit :roll_eyes: Gister een afwijzing binnen en vandaag weer. Maar vooral die vandaag irriteert me, want het is natuurlijk zo’n automatisch mailtje maar dan staat er dat andere kandidateb beter aansluiten bij de criteria (relevante werkervaring, motivatie en woonplaats)
MAAR ik heb dus al gewerkt in precies deze winkel (alleen andere locatie) een goede brief geschreven en ik woon 5 minuten lopen van de winkel af :roll_eyes:

Ik heb gister maar even een mailtje gestuurd naar dat detacheringsbureau waar ik 2 weken geleden een gesprek had of ze al een update hebben
 deze week ook maar even achteraan bellen.

En ik hoop dat ik snel wat hoor over mn gesprek van vrijdag, hoop echt dat ik op 2e gesprek mag.

Begin het nu wel zat te worden, heb behalve dit niks meer lopen en als dit allebei niks wordt begint de moed me wel een beetje in de schoenen te zakken. Heb de afgelopen tijd ook geen brieven meer geschreven, kom weinig tegen wat me aanspreekt maar zal toch weer aan de bak moeten.

Ik had gisteren een sollicitatie en ik heb er echt geen goed gevoel aan overgehouden. Het gesprek liep niet soepel en ik heb ook niet het idee dat ik mijn enthousiasme heb kunnen overbrengen. Ik baal er best wel van, want dit is mijn eerste keus. Vrijdag heb ik nog een gesprek bij een ander bedrijf, maar daar zie ik mezelf niet zitten eigenlijk.