Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik had vanochtend de sollicitatie bij de gave functie waar ik te weinig ervaring voor had. Maar het gesprek was zo positief en de manager dacht ook echt mee aan hoe ik snel meer kennis en ervaring op kon doen in dat specifieke gebied. Ik hoop nu zo dat het tweede gesprek er komt (hij zei van wel, maar je weet het nooit) en dat die managers er ook geen problemen ermee hebben dat ik nog jong en niet ervaren ben. Want heb nog steeds de angst dat er iemand anders gekozen wordt op basis van wel die ervaring hebben.

Ondertussen heb ik nog wel meer dingen lopen in een totaal andere branche, maar qua werkzaamheden is ben ik na dit gesprek nog enthousiaster geworden en wil ik gewoon beginnen bij dit bedrijf.

Owhja, ik kreeg ook amper moeilijke vragen, behalve: welk dier komt als eerste in je op, en als tweede en derde. Dat was on the spot wel echt lastig om verder te gaan dan 1 dier om daar je persoonlijkheid aan te linken.

Ik meld me hier ook. Ik heb een vaste baan maar heb besloten iets anders te gaan zoeken. Vind het lastig de balans te houden tussen werk en vacatures zoeken en brieven schrijven. Tis toch zo dat je minder motivatie op kan brengen voor je werk als je besloten hebt weg te willen. Als ik teveel brieven stuur, heb ik straks misschien meerdere dingen lopen en ik weet niet hoe ik dat kan combineren met mijn werk. Ik kan ook zeggen dat ik ermee bezig ben, maar ik wil er ook niet al te veel bekendheid aan geven, vooral omdat ik bang ben dat ik het lang zal duren voor ik iets zal vinden. Ik heb nl best iets op te geven (vast contract, goed salaris en verser ook goede arbeidsvoorwaarden) en ik ben hopeloos slecht in solliciteren. Als ik een functie graag wil, sla ik bij het schrijven van de brief al helemaal stil. Meestal heb ik het meeste succes bij functies die ik minder graag wil, en eigenlijk boven m’n niveau zijn zodat ik het gevoel heb niets te verliezen. Zo ben ik ook aan mijn huidige baan gekomen.

Anyway, ik heb volgende week m’n eerste sollicitatiegesprek. Echt spannend! Ik moet er wel tijd voor vrij nemen van werk, dus geheim houden gaat niet lukken. Ook even kijken wat ik aan zal trekken, m’n standaard sollicitatie outfit is al jaren oud en aan vervanging toe.

@monkeyslut in mijn ervaring duurt het idd soms allemaal erg lang bij detacheerders. Heb je al iets gehoord?

@Fitgurl Hm die vraag over dieren lijkt me lastig! Wat heb je gezegd? Ik heb eigenlijk geen beeld bij eigenschappen van soorten dieren dus zou niet weten wat ik zou moeten antwoorden.

Op de dierenvraag waarbij ik moest noemen welke dieren in mij op kwamen, na dus het een moeilijke vraag genoemd te hebben: gezegd olifant (want ik vind Dombo een leuke film… de redenatie met karaktereigenschappen weet ik niet meer helemaal, was wel positief vanuit manager geïnterpreteerd zoals kun je niet over het hoofd zien), tropische vis (toen ging ik dus wel nadenken over eigenschappen, valt op en is flexibel met overal tussendoor bewegen) en voor welk dier ik respect heb dus over een paar jaar wil staat leeuw (gezag, leiding geven).

Maar mijn dag gaat vrolijk verder. Functie waar ik gesolliciteerd had belde me met dat het meer van het deel functie was wat ik niet zag zitten en minder van het deel waar ik in mijn brief enthousiast over was. Toen besloten niet verder te gaan in sollicitatieproces want is aan beide kanten niet wat we zoeken. Jammer, maar ben wel heel blij dat hij even belt ipv me nog 2 weken tot de sluitingsdatum op niets laten wachten of een uur laten reizen om er dan in een gesprek achter te komen dat het niets is.

En ik werd nog leuk gebeld om 19.15 door bedrijf nummer 3, wat ik nog best een rare tijd vond om nog te bellen erover. Maar ze klonk (fake??) enthousiast over mijn cv, dus denk dat daar nog wel een gesprek uit kan komen. Maar is het normaal om een phone screen te hebben via telefoon, dan direct assessment en daarna nog een dag assessment op locatie, waar je dan pas de manager ontmoet? Ik ben juist iemand die veel waarde hecht aan een klik met het team en dit voelt alsof dat pas de laatste stap is.

En dan duik ik nu mijn scriptie weer in. Ben nog steeds te enthousiast over het gesprek van vanochtend en daardoor zo bang dat het niets wordt.

1 like

Wauw klinkt goed!! Nog even volhouden met het voor je te houden op je huidige werk!

1 like

Excuus dat ik hier zomaar even in kom vallen, maar ik heb een keuze te maken waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken! Ik heb een baan met als startdatum 1 mei of 1 juni, de onderhandelingen hiervoor heb ik half januari al afgerond - ik ben obv 1 gesprek aangenomen. Ondertussen kwam een functie waarvoor ik eerder in portefeuille was gehouden opeens beschikbaar en ook daar willen ze me graag hebben. Hartstikke fijn! Ik kan alleen niet kiezen.

Baan 1: inhoudelijk de kant die ik op wil, prima salaris uitonderhandeld, medium secundaire arbeidsvoorwaarden, heel goed gevoel toen ik de deur uit liep destijds, minder goed idee van het werk want maar één gesprek, klik met leidinggevende, in deze rol zou ik de enige zijn met bepaalde kennis. Startdatum nog niet duidelijk ivm screening.

Baan 2: inhoudelijk zelfde als baan 1, maar in een andere rol, uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden, leuk team (ca. helft ontmoet), goed beeld van de baan, doorgroeimogelijkheden zowel horizontaal als verticaal, veel kennis in organisatie aanwzig, hier heb ik altijd al willen werken.

Locaties zijn praktisch hetzelfde, dus reistijd maakt niet uit. Aanvulling: ik wil heel heel heel graag asap weg bij m’n werk.

Wat zouden jullie doen?

Hmm als ik het zo lees zou ik gaan voor baan 2. En waarom twijfel je?

1 like

Thanks! Ik twijfel omdat ik echt mega enthousiast was over baan 1 destijds en baan 2 als reservetraject had (1 is afhn. van screeningsuitkomst en duurt lang!). Daarnaast voel ik me schuldig om af te zeggen (en ja i know, doe normaal, maar ja).

Nee dat je je schuldig voelt om af te zeggen snap ik helemaal! Maar het is natuurlijk kook een beetje gek dat je dit al weet sinds half januari en dan pas 1 mei of 1 juni begin (misschien is daar een goede verklaring voor, maar dan kunnen dit soort dingen gebeuren).

Kan het niet zo zijn dat je enthousiasme over baan 1 is geslonken doordat je het nu al langer weet, en dat baan 2 “nieuw” is waardoor je daar enthousiaster over bent? Alsnog zou ik gaan voor baan 2, denk ik…

1 like

Gadver heb net gehoord dat ik niet uit ben genodigd voor de tweede ronde omdat ik geen ervaring heb met een bepaald iets en andere kandidaten wel. Ik had eigenlijk niet verwacht dat dat een probleem zou zijn. En ik had er een goed gevoel over (en het leek me heel leuk), dus ben best wel teleurgesteld.

Nu weer terug bij af aangezien ik niks meer heb lopen (behalve dat bij die detacheerder maar daar verwacht ik weinig van). Echt fuck dit.

Ik baal met je mee. Ik ben net ook gebeld met een afwijzing vanwege gebrek aan ervaring. Ze schrappen gewoon de hele junior functie. Solliciteren is kut :tired_face:. Ga je nu op zoek naar nieuwe vacatures of wacht je eerst de detacheerder af?

Pfff klote hè.

Ik vind het ook een beetje krom. Ik vraag me nu af waarom ik ben uitgenodigd om op gesprek te komen. Dit was voor een traineeship, en in de vacature stond de opdracht nog niet aangegeven. Tijdens het gesprek werd me pas verteld hoe de opdracht eruit zag. Echt verspilling van m’n tijd weer.

Ik ga niet die detacheerder afwachten want ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren, dus wil dit weekend weer aan de slag met brieven schrijven. Heb jij nog andere dingen lopen?

Maar je kunt toch een halve dag vrij nemen of zeggen dat je naar de tandarts moet? Zou dat nog niet vertellen, dat je solliciteert :slight_smile: althans, bij mij op het werk zou het heel gek zijn om dat te zeggen. Weet niet of dat bij jou misschien anders is…

Ja, is normaal :slight_smile: anders moeten ze heel veel meetings doen met mensen die er bij de assessment misschien al uitgevlogen waren.

2 likes

Het lastige is dat het samenvalt met een gesprek met mijn manager, dus als ik opeens een tandarts afspraak zou hebben of een halve dag vrij zou dat vreemd zijn. Plus ik heb ook al eens eerder aangegeven dat ik een sollicitatiegesprek had (viel ook samen met iets onhandigs) en dat was geen probleem. Ik vind het ook geen enorm bezwaar om het eerlijk aan te geven, enige waar ik dus een beetje mee zit is m’n ego; dat ik dan ook binnen een paar maanden weg wil zijn als het algemeen bekend wordt dat ik op zoek ben naar iets anders. Effect op mijn carrière zal het niet hebben; ik heb een vast contract en sowieso geen doorstroom mogelijkheden.

1 like

Ik heb ergens op gesolliciteerd wat op dit moment best wel perfect zou zijn, en ik zou voor eind volgende week iets terug moeten horen. Hoe langer het duurt hoe slechter ik me erover voel, ik had echt een betere brief en een beter voorstel moeten schrijven en als ik dit niet krijg moet ik eigenlijk wel heel erg andere plannen gaan maken en ik voel me er zo onrustig over.

Ja, het speelt zeker mee dat het ene al zo lang is blijven liggen, speelt ook mee dat ik daar ben aangenomen obv 1 gesprek en dat de vragen die ik normaal zou stellen in het tweede gesprek minder aan de orde zijn gekomen…

Balen van je afwijzing zeg, solliciteren fuckt echt met je gemoedstoestand he.

1 like

Echt balen, want je bent best wat tijd kwijt aan de voorbereiding, het gesprek en eventueel de reistijd. En geld in mijn geval :joy:. Maar goed, waarschijnlijk zagen ze toch ergens potentie in de brief/cv, want anders word je niet uitgenodigd neem ik aan.

Ik heb morgen nog een sollicitatiegesprek, maar ik ben niet super enthousiast. Ik kan moeilijk een beeld krijgen bij de afdeling en naar mijn idee is het meer gericht op een ander vakgebied. Dus dit weekend hier nog even goed over nadenken en anders begin ik ook weer opnieuw met vacatures zoeken en brieven schrijven :pensive:

Naar wat voor functie zijn jullie eigenlijk op zoek?

Ik heb een achtergrond in de communicatie, heb daar nu ook 2,5 jaar in gewerkt. Maar ik ben op zoek naar iets (het liefst een traineeship) wat meer IT-gericht is.

2 likes

Ik kom weer even mijn (egoïstische?) blijheid delen: ik heb maandag al het tweede gesprek waar ik gister het eerste gesprek voor had. En de manager waar ik mee gesproken heb heeft nog wat tips meegegeven zodat ik mijn kennis op korte termijn nog wat kan vergroten om beter het gesprek in te gaan qua inhoud. Vind dit wel echt fijn dat hij meedenkt, want zijn vrij specifieke dingen die in ons gesprek naar voren kwamen als punten waar ik kennis mis. Aan de ene kant kan ik mijn leergierigheid hiermee laten zien, maar aan de andere kant is wel duidelijk dat als ik het niet word waar het probleem zit.

Ik zoek een startersfunctie in de marketing, liefst FMCG (voedingsmiddelen spreken me voornamelijk aan merk ik) of andere consumentenproducten. Maar de functie die echt op 1 staat is meer e-commerce georiënteerd, waar ik geen achtergrond qua studie mee heb.

1 like