Sollicitatietopic (Deel 1)

Hoe ben je tot se conclusie gekomen dat IT jou meer zal liggen?

Ik werk nu in een soort IT-bedrijf, meekijken met collegaā€™s, veel praten met mensen/mā€™n coach. Alleen binnen dit bedrijf heb ik geen mogelijkheden om daarin verder te gaan. Het lijkt me stukken leuker + denk dat het beter bij me past.

2 likes

Wat fijn dat je in ieder geval weet welke richting je op wil. Hoop dat je snel wat vindt. Solliciteren is zo tijdrovend en frustrerend.

1 like

Heb je misschien al bij y.acht gekeken? Zij bieden ook traineeships aan voor mensen zonder IT achtergrond.

Net als c.alco, maar dat lijkt me niet zoā€™n fijn bedrijf. Tenzij je beiden al hebt gecheckt, dan heb ik niets gezegd :grimacing:

1 like

Zouden jullie opnieuw solliciteren voor een functie waar je al in het verleden eens voor gesolliciteerd hebben (en voor bent afgewezen)?
Een bedrijf waar ik erg graag wil werken heeft nu dezelfde functie open staan als een half jaar geleden. Destijds ben ik afgewezen maar vonden ze wel dat ik een erg interessant profiel had. Nu heb ik in de tussentijd wel meer relevante ervaring kunnen opdoen (wel nog steeds niet de minimum 2 jaar waar ze om vragen) en ik wil het eigenlijk nog steeds graag. Maar de angst om weer afgewezen te worden en mij een beetje beschaamd te voelen is best aanwezig, ik weet dat dat stom klinkt haha. Maar wat denken jullie, gewoon doen?

1 like

Doen! En dan ook juist benoemen wat je in de tussentijd hebt ontwikkeld waardoor je denkt dat je nog weer beter bij de functie past.
Niks om voor te schamen, het geeft juist aan hoe graag je deze functie wilt!

Edit: dit zal jij ook leuk vinden om te lezen: https://www.intermediair.nl/carriere/coaching/nog-een-keer-solliciteren-bij-dezelfde-werkgever

1 like

Ik ben best wel breed aan het zoeken binnen de economische/financiƫle sector. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer :joy:

Vandaag 2 gesprekken gehad binnen 1 bedrijf. Eerst met seniors en daarna met de manager. Het sollicitatiegesprek was super makkelijk trouwens. Heb er een goed gevoel aan overgehouden. Ik moet hier in het weekend even goed over nadenken, omdat het niet helemaal is wat ik zoek, maar het kan best een goed opstapje zijn. Het is een groot bedrijf, dus er zijn ook veel mogelijkheden binnen de hele organisatie.

2 likes

Telt praktijkervaring met een social media account hebben dan ook? Jarenlange ervaring op Hyves is vast nog relevant :joy:

Nog lastiger dan marktconform salaris vind ik trouwens als er helemaal geen richting gegeven is. Op de vraag: ā€œwat wil je verdienen?ā€ heb ik als starter echt geen antwoord. Ik heb weinig werkende vrienden en daarvan werkt er maar 1 niet voor zichzelf, maar die vriend werkt in zoā€™n totaal andere branche dat ik daar ook geen referentie aan heb. Ik heb het idee als er geen richtlijn gegeven is dat er veel te onderhandelen valt, maar ik zou dus echt niet weten wat daar de minimum en maximum grenzen bij zijn. Hierbij dus mijn to doā€™tje voor dit weekend: minimumloon opzoeken.

2 likes

Ik heb vorige week gesolliciteerd voor een functie waarvan de vacature midden februari was gepubliceerd. Ik kreeg afgelopen woensdag een belletje van het hoofd van de afdeling (mijn eventuele directe leidinggevende) dat hij volgende week een gesprek met mij wil inplannen en dat de afdeling recruitment mij zal laten weten waar het gesprek zal plaatsvinden. Niets gehoord, dus vanochtend even gemaild naar recruitment. Toen een belletje van recruitment dat ik geen uitnodiging voor een gesprek heb ontvangen en dat er een misverstand moet zijn. Ik uitleggen dat ik persoonlijk heb gesproken met hoofd van de afdeling. Zou ze navragen en na een kwartiertje kreeg ik inderdaad een bevestiging voor een gesprek met locatie.

Nu zocht ik net naar de vacature op hun website en Indeed en blijkt dat ze hem offline hebben gehaald. Gisteren stond hij er nog op. Betekent dit dat ze al iemand hebben gevonden, maar mij toch nog even willen spreken? Wellicht uit formaliteit. Zal ik nu (via de mail) vragen waarom de vacature offline is gehaald? Ik wil dat sowieso volgende week wel ter sprake brengen als ik hem persoonlijk spreek, want ik vind het toch wel apart? Jullie hebben natuurlijk ook geen idee verderā€¦

Haha dit doet me hieraan denken

Samenvatting

Maar dat is wel een lastige inderdaad, misschien was het geen test en was er iets belangrijks aan de hand oid. Dan kan het weer zo zijn dat hij op zā€™n tenen getrapt zou zijn als je wel iets gezegd zou hebben en dat is ook weer niet wat je wil in deze situatie.
Wellicht was het geen test en hopelijk valt het allemaal mee!

2 likes

Oh dat klinkt inderdaad heel breed. Ik denk wel dat het in je voordeel kan werken als je eenmaal binnen bent in een netwerk.

1 like

Ik weet niet of je iets hebt gedaan, maar zou zelf niets sturen en volgende week ook niet per se erover beginnen. Misschien stond de sluitingsdatum op die bepaalde datum waardoor de vacature gewoon offline is gehaald, en dan vinden nu de gesprekken plaats met de geselecteerden. Lijkt me niet per se een heel vreemde gang van zaken.

Succes alvast met je gesprek!

1 like

Mag dat wel, ontslagen worden met als reden dat je je best niet doet? Moet er dan geen sprake zijn van een dossier waaruit dat blijkt? Wat een rotsituatie, zeg! Lastig ook als ze ernaar gaan vragen bij een sollicitatiegesprek. Ik zou mijn leidinggevende dan niet als referentie opgeven, denk ik, maar zijn er geen andere collegaā€™s die wel een positief verhaal over je hebben?
Ik heb bij sollicitatiegesprekken trouwens nog niet vaak de vraag gehad waarom ik weg wilde bij mijn vorige baan, daar maakte ik meestal zelf een mooi verhaal van. Je kan het vaag houden, dat je er niet op je plek zat of dat de klik tussen jou en je leidinggevende er niet was.

@ParisDarling Wat @Peachpuff zegt, dat kan niet zomaar! Het klinkt alsof er helemaal geen sprake is van wederzijds goedvinden omdat jij eigenlijk wil blijven. Bij niet functioneren moet echt een flink dossier worden opgebouwd voor er sprake is van ontslag. Gezien je er 1,5 jaar werkt en dus vrij recent een vast contract hebt gekregen, lijkt het me niet waarschijnlijk dat de onvrede van je baas al lang genoeg speelt om zoā€™n dossier op te bouwen. Ze moeten je echt heel uitgebreid de kans hebben gegeven om jezelf te verbeteren.

Heb je al getekend voor wederzijds goedvinden? Heb je rechtsbijstand? Ik zou hier echt werk van maken zelf, maar ik weet niet of je dat het waard vind. Je hebt sowieso recht op een transities vergoeding lijkt me.

2 likes

Heel terecht dat je boos bent, ik kan me ook goed voorstellen dat je er niet meer kan/wil blijven werken na dit incident. Gelukkig krijg je een redelijk aanbod van ze. Van mij mag je je leidinggevende de huid volschelden op dit forum, hoor! In het echt is dat minder handig, want onprofessioneel, al zou ik het dan nog heel begrijpelijk vinden. Helaas brengt dat je alleen niks. Ik hoop voor je dat je snel een nieuwe en veel fijnere werkplek vindt!

Dankjewel nog voor je reactie. Ik had er niet meer naar gevraagd en ik heb ook uit het gesprek begrepen dat ze veel reacties hebben ontvangen op de vacature, dus ik denk dat dat het inderdaad is.

Gesprek verder ging wel goed naar mijn idee. Ze hebben nog wel zes andere gesprekken staan, dus ik ga heel hard duimen!

1 like

Spannend! Fijn dat je gevoel wel goed is. Ga voor je duimen. Weet je wanneer je meer hoort?

Dankje! Op zā€™n vroegst vrijdag, als ze hun laatste gesprek hebben gehad.

1 like

Ik heb weer een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek! (@Mariposa bij jouw huidige werkgever, nog bedankt voor je tip!)

En dit weekend heb ik nog een brief verstuurd, en ben nog bezig met 2 andere brieven. Was een maand geleden dat ik mā€™n laatste brief had verstuurd, en moest mezelf er echt toe zetten om weer aan te slag te gaan. Gelukkig kom ik wel weer wat dingen tegen die me aanspreken.

8 likes

Ik heb 8 jaar bij McDonaldā€™s gewerkt waarvan 2,5 jaar als (parttime) manager. Het verschilt een beetje per restaurant, maar dat je beschikbaarheid wisselt is echt geen probleem. Over het algemeen is er een groot personeelstekort dus alle beetjes helpen. De drempel om iemand aan te nemen ligt dan ook echt niet hoog!
Bij ons werden mensen eerst getraind in 1 zone en pas als je daar alles onder de knie had ging je door. Hoe snel dat gaat verschilt heel erg per persoon en het ligt er ook aan hoeveel uur je maakt natuurlijk.

1 like