Sollicitatietopic (Deel 1)

Bedankt voor je reactie!
De drempel ligt hier geloof ik ook niet heel hoog aangezien er al meteen aangegeven werd je gegevens mee te nemen die nodig zijn voor het opstellen van een contract. Ik wil wel alleen graag weten wat me te wachten staat voordat ik begin dus deze info is top!
Ik ga maar een lijstje opstellen met dingen die ik wil weten zodat ik niks vergeet tijdens het gesprek. Ben ook wel benieuwd hoeveel uur ze verwachten dat je werkt aangezien er zo een tekort is.

Waren er toevallig ook shifts die bijv maar tot 11u duurde ookal is de McDonalds daarna nog open? Ik moet iedere dag op om 6 dus ik kan het echt niet aan om later klaar te zijn.

Ja hoor. Alleen was het bij ons wel zo dat als je boven de 18 was, je ook min. 1 sluit per week (evt. dus in het weekend) moest draaien.

Ik ga vanavond naar een opleiding/banenbeurs voo hbo in mijn vakgebied. Er staan diverse organisaties die ik als potentiele nieuwe werkgever zie, er is sollicitatietraining enz. Wel interessant dus, ben benieuwd.

Wow. Precies dit heb ik vorig jaar meegemaakt. Alleen werkte er maar een paar maanden. Ik werd ook niet op staande ontslagen, maar ook omdat mijn werkgever niet tevreden was waarin ik me ook TOTAAL niet kon vinden. Daarnaast werd ik ook nog eens prive lastig gevallen door mijn werkgever (man). Had dit toen aangekaart bij de HR. Hij had door dat ik met haar in gesprek ging daarover en heeft haar toen tegen mij opgezet. Heb zoveel gehuild en ermee gezeten, maar heb nu een nieuwe baan waar ik het ontzettend naar mijn zin heb. Weet nog niet of ik hier mag blijven, maar geef de hoop niet op En zeg tijdens sollicitaties nooit dat je daar weg moest, maar dat bijv. de werkcultuur je niet aansprak. Heel goed dat je bij de FNV zit. Ik was destijds naar het juridisch loket gegaan.

Help, ik moet een salarisindicatie geven en ik heb gewoon geen flauw idee. Ik wil niet te laag inzetten, maar ook niet te hoog :thinking:. En een wo startsalaris van 2500 tot 3000 is zĂł breed.

Er zijn van die tools op internet om te berekenen wat je ‘zou moeten’ verdienen of wat mensen in vergelijkbare functies verdienen. Weet niet of je daar al naar hebt gekeken?
Wat voor soort functie is het? Misschien kan iemand hier je helpen

Dat is echt een hele andere sector dan ik, dus helaas heb ik geen advies. Is er een CAO? Misschien de schalen even bekijken icm de functieomschrijving/het functiehuis (als je die al hebt, maar waarschijnlijk komt dat pas na de onderhandelingen
)
Ik haat het als er geen salaris bij de functie gegeven word, zeg gewoon wat je me wil betalen dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben :stuck_out_tongue: Er was ook ooit een topic over wat mensen verdienen, maar weet niet of dat hier of op egf was.

1 like

Ja, vind ik ook irritant. Er staat marktconform salaris, maar daar heb je toch niets aan als je de markt niet goed kent :rage:. Ik ga nog even verder googelen naar die cao’s en even kijken of ik dat topic hier misschien kan vinden

Edit: ze deden aan de telefoon een voorstel en toen heb ik een tegenvoorstel gedaan. Ze hebben me net terug gemaild en gaan in het midden zitten. Daar kan ik me wel in vinden voor nu :grin:

Yes ben gebeld door het bedrijf waar ik 3 weken geleden een gesprek had. Die man vraagt of ik nog interesse heb en dat ie een mogelijke opdracht voor me heeft. Heb teruggebeld maar hij is zooo slecht bereikbaar
 nu zn voicemail maar ingesproken.

8 likes

Ik heb wel lang moeten solliciteren, maar ik heb zo onderhandeld dat mijn contractduur nog tot november 2018 werd voortgezet (ik werd in september ontslagen). Ik denk ook dat ik te gehaast was en een druk voelde om snel weer iets te vinden, terwijl het toch met heel veel geduld ook wel goedkomt. Ik had ook een ww kunnen aanvragen, maar ik wilde dat op de een of andere manier voorkomen. Nu denk ik er wel anders over. Als je alleenstaande bent, kan ik me voorstellen dat het nog vervelender is.

Het is idd een teken dat je beter lid kan blijven van de fnv, haha. Ik hoop dat je wat aan het loopbaanadviesgesprek hebt en anders maakt het ook niet uit!

Bellen jullie meestal ook als er een contactpersoon bij staat? Ik deed dat vaak wel even, omdat ik vaak nog wel een vraag had en ik vind het altijd wel prettig dat diegene dan misschien al een beetje een ‘beeld’ bij mij heeft. Alleen de vacature is best wel duidelijk, dus dan moet ik een vraag verzinnen, ook weer een beetje raar.

In dit geval wil ik het liever ook wel, omdat ik bang ben dat mijn CV niet goed genoeg aansluit op de vacature (wel ervaring in een veel lagere functie in het werkveld, maar niet een hele relevante opleiding). Dus ik ben bang dat ze op basis daarvan mss niet uitnodigen en ik weet dat ik best ‘enthousiast en leuk’ aan de telefoon klink, dus ik hoop dat dat misschien nog wat doet. Wat zouden jullie doen?

Ohja
 en ik studeer nog. Ik moet alleen nog mijn scriptie schrijven, dus voor mij geen probleem. Baan is nml 24-32 uur. Ik weet niet of het handig is om daar vast telefonisch wat over te zeggen of gewoon een goede brief schrijven en dan maar op het beste hopen? Dilemma, normaal maak ik me niet zo druk, maar ik wil deze baan zo graag :sweat_smile:

Ik bel eigenlijk nooit? En als de vacature al duidelijk is zou ik helemaal niet bellen, laat je misschien eerder een slechte indruk achter dan een goede. Kun je je enthousiasme niet in je brief verwerken?

Een situatie/vraag over salarisschalen in de hoop dat iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft:

Ik zit in de procedure voor een baan waarvan de kans nu groot is dat ik een aanbod ga krijgen.
In de vacature stond dat je ingeschaald zou worden in schaal 7 of 8, afhankelijk van werkervaring, en dat dat neerkomt op 2600 - 3600 euro per maand.
Ook werd in de vacature 2 jaar werkervaring in een gelijke rol gevraagd, wat ik niet heb. Dus ik schat in dat zij mij op de laagste schaal schatten en dan onderste trede.
Maar de laagste trede van zowel schaal 7 als 8 is lang geen 2600. Pas vanaf trede 4 of 5 komt het daarbij in de buurt.
Ook staat in het cao dat medewerkers zonder ervaring in een functie worden ingeschaald op de eerste trede van de salarisschaal.

Mag ik ervan uitgaan dat ik toch wel minimaal 2600 kan krijgen omdat dat bedrag in de vacature werd genoemd, ook al voldoe ik niet aan alle eisen van de vacature (en ondanks dat, willen ze me toch hebben)?
Of moet ik uitgaan van een lager bedrag, omdat ik nou eenmaal onderaan de salarisschaal moet beginnen?

De kans bestaat dat ze jouw gebrek aan ervaring gebruiken als een reden om je in de laagste trede te zetten. Wel gek trouwens, ik zou verwachten dat ervaring de trede bepaalt, maar dat de schaal gewoon vaststaat behorend bij de functie. Maar even los daarvan, je kunt waarschijnlijk gewoon onderhandelen in deze positie dus gezien de vacature tekst zou ik gaan voor minimaal die 2.600 en bij voorkeur inschalen in 8 ivm betere doorgroei mogelijkheden in de toekomst.

1 like

Ik zit met een klein dilemma, misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik studeer in juni/ begin juli af. Ik wil graag doorstuderen maar vanuit mijn huidige werk en functie zal ik zeer waarschijnlijk geen opties krijgen. Toch heb ik een gesprek hierover op 21 maart met een manager, zodat iig mijn ambities wel bekend zijn.

Nu ben ik gister op een banenbeurs geweest en er was een organisatie die interesse in mij hadden. Ze vroegen of ik mijn doelen, wat ik leuk vind om te doen enz.naar hun wilde mailen zodat ze verder konden kijken of ze iets voor mij hadden of passend konden maken voor mij.

Nu zit ik met het dilemma of ik de nieuwe organisatie al moet mailen of dat ik dit pas doe na mijn gesprek vlgde week.

Ik zou al mailen, kan toch nooit kwaad?

1 like

Tuurlijk, gewoon mailen. Dat laat alleen maar je enthousiasme zien.

–
M’n eerste reactie op het nieuwe forum en meteen maar hier. Ik wil echt echt werk maken van solliciteren maar voel niet altijd het zelfvertrouwen en de urgentie. Rond kerst was ik nog elke dag in tranen omdat ik het allemaal zo verschrikkelijk vond; inmiddels heb ik weer plezier in mijn werk. Mijn manager laat alleen voortdurend doorschemeren dat ik niet moet rekenen op een vast contract. We kunnen het niet zo goed met elkaar vinden, en mede daarom zoek ik wat anders. Het zij intern, het zij extern. Hoe dan ook, ik ben inmiddels blij met m’n cv en dat kostte best een hoop moeite. Morgen gaat mijn eerste brief de deur uit. Zo. Nu staat het ergens. :slight_smile:

4 likes

Thanks voor het meedenken!
Ja ik ga voor minimaal de 2600 denk ik, inderdaad omdat het in de vacaturetekst werd benoemd en ik in een gunstige positie zit.
Ik ben gewoon een beetje bang dat zij gaan zeggen van Neeeee maar voor jou geldt dat minimumbedrag wat in de vacature staat niet omdat je niet eens aan de rest van de functie-eisen voldoet! Terwijl dat salaris ook wel een van de redenen is waarom ik deze functie wil.

1 like

Hmm ik vind dit een beetje gek klinken, alsof je heel graag wilt bellen om het bellen? Het heeft mijne insziens geen echte voordelen behalve als je Ă©cht een vraag hebt. Mijn tip zou dus zijn: als je info mist en heel graag wilt weten voor je solliciteert, bellen. Anders niet.

5 likes