Sollicitatietopic (Deel 1)

Een bericht terugsturen dat je geïnteresseerd bent en of ze je kunnen bellen om meer te bespreken. Dan berichten ze je meestal terug met wanneer ze kunnen bellen en maak je een belafspraak.
Niet je sollicitatiebrief sturen. Dit is een kennismaking, wederzijds. Je wel inlezen in het bedrijf en de vacature. Vaak wordt gevraagd je cv van te voren te sturen. Vaak ga je na een belafspraak nog langs op kantoor, en soms volgt er na een belafspraak een verzoek tot solliciteren dmv een brief.

1 like

Ik heb deze week een sollicitatie gehad voor een fulltime functie bij mijn bijbaan. Ze gaven aan dat er in totaal maar 1 gesprek is en ze de geschikte kandidaat opbellen om te feliciteren en een aanbod te doen. Nu ben ik net afgestudeerd en helemaal nieuw in het sollicitatiewereldje en ik wil niet teveel op de zaken vooruit lopen maaarrr: is het alleen een aanbod voor de baan of komen er al direct onderhandelingen bijkijken oid?

Met een aanbod bedoelen ze waarschijnlijk een aanbod qua arbeidsvoorwaarden (salaris etc.). Kan alvast handig zijn om voor jezelf te bedenken wat je daaruit zou willen halen.

Ik heb veel assessments online gekocht voor 30 euro.
Heeft mij destijds zo ontzettend goed geholpen. Was er zo ontzettend slecht in… ben in een jaar tijd van score mbo3 naar hbo gegaan!

Ik heb gesolliciteerd bij de overheid als leidinggevende en heb onlangs te horen gekregen dat ik ben aangenomen en uitgenodigd ben voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Nu vragen ze loonstrookjes van mij van de afgelopen drie maanden. Schijnt normaal te zijn bij de overheid, maar vind dit zo vreemd? Bij mijn huidige baan ga ik 260 euro salarisverhoging krijgen… dit staat natuurlijk niet in mijn loonstrook…
Ik was van plan om een hoge salarisindicatie te geven gezien ik bij mijn huidige baan te weinig verdien voor de taken die ik uitvoer. Daar staat het bedrijf waar ik voor werk bekend om. Ook heb ik momenteel een leaseauto, die ik straks dus niet meer heb.

Ik ga bij mijn huidige baan 3200 euro + leaseauto verdienen (+ 6 keer per jaar piketdienst van 180 bruto per keer) en mijn salarisindicatie voor de nieuwe baan gaat 3800-4000 euro worden… is dit redelijk? :grimacing: van een vast contract ga ik naar een tijdelijk contract voor een jaar. Heeft iemand ervaring mee om oude loonstroken te laten zien?

Ja! Heb ik. Ik had een vergelijkbare situatie en heb direct duidelijk vermeld dat het niet representatief was. Dat werd wel geaccepteerd. Hou er rekening mee dat fulltime bij overheid vaak 36 uur is (soms gooien ze dat erin als argument).

Bij mijn huidige baan heb ik dat wel gedaan, omdat ik dacht dat het er bij hoorde (zo brachten ze het ook), maar in het vervolg zal ik dat niet meer doen. Achteraf bleek dat ze geen idee hadden wat voor salaris ze me moesten geven, dus ze hebben het gebaseerd op de loonstrook van mijn tijdelijke fulltime baan bij mijn laatste stageadres. Was na afstuderen, dus ging niet om een stagevergoeding oid :yum:

Misschien helpt deze site je verder:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/afronding/inzage-loonstrook-bij-sollicitatie

Ohh dat gaat dus meteen telefonisch. Door middel van andere vacatures enzo heb ik een grof idee van wat ik ongeveer waard ben. En als ik het goed heb begrepen is er altijd onderhandelingsruimte?

Ik verwacht het wel als ze het zo verwoorden. Je mag natuurlijk altijd aangeven dat je erover wilt nadenken, dan heb je even tijd om alles op een rij te zetten en misschien met iemand te overleggen voordat je accepteert of met een tegenvoorstel komt.

Bedankt voor de tips! Misschien word ik het helemaal niet maar ik voel me nu weer wat beter voorbereid

1 like

Ik heb binnenkort een sollicitatie/kennismakingsgesprek, maar dat is dus met 4 mensen? :o_o: Ligt 't aan mij of is dat overdreven veel haha

Ik heb dat ook gehad. Iets van een uur met 2 seniors en een uur met de manager en een junior. Was daarna wel direct aangenomen.

1 like

Ooh dan zit je er ook wel meteen lang! Hadden ze dat van tevoren ook zo uitlegd dat het zo zou gaan?

Ik denk hier dat ze sowieso wel meerdere rondes zullen hebben, dus dat dit echt alleen de kennismaking is. Vrees wel dat ik gewoon in 1 gesprek tegenover die 4 mensen zit. Totaal niet imponerend verder :sweat_smile: :sweat_smile:

Ik had dat laatst ook met 3 mensen, vond het in het begin ook wel spannend maar was totaal niet nodig. Was bij mij ook maar ‘n half uurtje. Iedereen zat er volgens mij gewoon meer vanuit z’n eigen rol, als directe collega/leidinggevende enz zodat ze ook wat gerichter vragen konden stellen. Ik vond het zelf eigenlijk een heel prettig gesprek, kon het vanuit hen ook wel begrijpen om het zo te doen! Kreeg de volgende dag toen ook meteen te horen dat ik de baan had.

1 like

Ja, ze zeiden dat het eerste uur een kennismakingsgesprek zou zijn met 2 seniors. Zij konden dan ook inhoudelijke vragen beantwoorden over de functie. En het 2e gesprek met de manager zou meer de diepte in gaan. Dus ik had me super goed voorbereid, maar het 2e gesprek bleef oppervlakkig :joy:. Was wel een leuk sollicitatiegesprek verder.

1 like

Ah @Chan @centralpark leuk om te lezen dat het bij jullie zo goed uitpakte! Ik ben echt zenuwachtig maar tegelijkertijd heb ik er ook wel zin in. Het gaat bij mij om een interdisciplinair team met meerdere locaties, dus op zich logisch dat er vanuit elke hoek iemand aanwezig is. Maar ik paste niet helemaal in het plaatje van wat ze zochten (meer een medische achtergrond), dus ik vraag me ook een beetje af wat ik er te zoeken heb :stuck_out_tongue: Vond het al een hele overwinning dat ze me uitgenodigd hebben maar dat betekent natuurlijk nog niks haha. Terwijl ik bij wijze van spreken al aan het fantaseren ben over hoe het is om daar te werken :sweat_smile:

1 like

Ik heb een uitnodiging voor het eerste gesprek! Nou moet ik dus nog bedenken hoe ik ga zeggen dat ik op de dag van de tweede gesprekken echt niet kan. Ik wil en ga dat natuurlijk wel zeggen, maar ik wil het niet laten overkomen dat ik er al helemaal vanuit ga dat ik een tweede gesprek krijg haha :sweat_smile:
Is het raar om iets te zeggen als “ik zag dat de eventuele tweede gesprekkken vrijdag zijn, maar dan ben ik op vakantie, ik ben dan en dan weer terug en in de tussentijd bereikbaar via mail en telefoon”?

1 like

Ik zou niets zeggen. Bij een uitnodiging voor een tweede gesprek wanneer je een datum moeten plannen kun je aangeven dat je op vakantie bent. Dan wordt daar wel omheen gepland

1 like

Ja in principe staat de datum voor de eventuele tweede gesprekken al vast, die stond al in de vacature vermeld. Dus als ik dan niks zou zeggen en ik vervolgens uitgenodigd word voor een tweede gesprek, is het niet raar om dan pas te zeggen “oh ja ik ben nu op vakantie ik kan volgende week wel”?

Iemand tips? Ik heb morgen een sollicitatie gesprek, en werd net ook uitgenodigd bij een ander bedrijf. (dat bedrijf heeft mijn voorkeur) maar dat is echt midden op de dag. En totaal uit de richting van mijn huidige werk.
Is het raar om te vragen om een andere tijd of datum? Ik zou anders echt niet weten wat ik moet zeggen op mijn huidige werk. Hoe doen jullie dit? En smoesjes etc over waar je heen bent? Want heb voor het gesprek bij bedrijf 1 ook al een smoes verzonnen.