Sollicitatietopic (Deel 1)

Nee hoor dat is niet raar, die dagen zijn vaak een richtlijn, er kunnen echt wel uitzonderingen gemaakt worden. Zou je voor nu vooral richten op het eerste gesprek :smiley:

4 likes

Oke thanks voor je tip!
En ja idd inhoudelijk moet ik ook nog genoeg voorbereiden :joy:

Ik zou zeggen dat je zo kortdag geen vrij kan krijgen bij je huidige werk en zelf met een voorstel komen wanneer je wel kan? Het liefst telefonisch zodat direct een nieuwe datum/tijd kan worden afgesproken.

1 like

Ik zou vragen of een ander tijdstip mogelijk is. Mijn ervaring is dat er wel met je wordt meegedacht. En naar je huidige werkgever zou ik inderdaad een smoesje verzinnen, zoals een tandartsbezoek.

1 like

Ben op dit moment een brief aan het schrijven, maar vind het lastig om te motiveren waarom ik bij hun wil werken. In de vacature en op de website staat amper iets over de visie van het bedrijf.

Die smoes heb ik al gebruikt bij het gesprek van bedrijf 1. Tandarts bezoekje bij bedrijf 2 dan maar. :sweat_smile: Ik heb in ieder geval gemaild of het op een later tijdstip kan! Ik vind zulke dingen wel echt lastig. Ik ben zo slecht in liegen en smoesjes verzinnen. Maargoed als ik uit dit rot bedrijf weg wil moet ik er wel wat voor doen.

Oooh ik vind dat voorbereiden zo moeilijk he. Heb nog nooit eerder voor een “grote mensen baan” een gesprek gehad. Weet ook totaal niet hoe het zal gaan verlopen. Ik zit maar een beetje m’n cv en de vacature te bekijken :sweat_smile:

Wanneer heb je je gesprek?
Ik heb donderdag ook mijn eerste gesprek voor een ‘echte’ baan

Morgen al :grimacing:
Succes donderdag!

Dankje, jij ook veel succes morgen! Laat je weten hoe het is gegaan?

Dankje! Doe ik! :smile:

Ja die laatste zin vind ik heel goed :slight_smile: zou ik zo doen!

1 like

Kan je niet een halve dag vrij nemen? Dat is dan wat netter en dan hoef je ook niet te haasten of je schuldig te voelen.

1 like

@lavender95 Succes met je gesprek vandaag!
@Medusa Ook al druk aan het voorbereiden? Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek voor mijn eerste ‘volwassen’ baan en er zitten dus 3 mensen bij. Vind dat echt heftig. Vandaag ook de assessment gemaakt voor een andere functie binnen dat bedrijf en heb het gelukkig goed gemaakt! Dus ben nog in afwachting of ik op gesprek mag komen.

Ik ga vanavond beginnen met voorbereiden. Moet vooral nog vragen gaan verzinnen (met antwoord) die ze me eventueel kunnen gaan stellen.

Oei en ik dacht dat met 2 mensen erbij al veel was. Heb je je al goed voorbereid voor morgen? Toevallig stonden bij het bedrijf waar ik op gesprek mag ook 2 functies open die me aanspraken. Maar ik durfde niet op allebei te solliciteren (waren totaal verschillende functies). Heb je zelf een voorkeur voor een functie binnen het bedrijf?

1 like

Ik zou het zeker kenbaar maken bij het bedrijf! Brutale mensen hebben in dit geval echt de halve wereld. Ik zou in een gesprek aangeven dat je hier een toekomst ziet. En of je een open sollicitatie mag sturen naar een specifieke afdeling of bijv een dagje meelopen?

@NewBlood @En_17_Anderen bedankt!

Net het gesprek gehad! Er zaten 4 mensen bij. Vind het altijd zo moeilijk om in te schatten hoe het gegaan is. Ik had wel overal een antwoord op.

Ik hoor aan het eind van de middag meer! Heb wel gezegd dat ik op vakantie ging want zij noemde echt vrijdag als moment voor een evt tweede gesprek toen ik vroeg hoe de procedure verder ging.

Ik kwam er btw na afloop van het gesprek achter DAT ER LIPSTICK OP MN TANDEN ZAT GOFFE
Dat gebeurt letterlijk nooit en nu wel :rage: het waren meer korreltjes lipstick en geen veeg maar geen idee of dat t beter maakt haha

2 likes

Wat vond je zelf van de functie/het bedrijf/de sfeer? :slightly_smiling_face:

Heel leuk! Maar dat wist ik al wel deels, ik heb stage gelopen bij de organisatie waar de organisatie waarbij ik heb gesolliciteerd deel van uitmaakt (snap je m nog :joy: ) en 1 iemand die erbij zat kende ik ook al een beetje.

1 like

Ik ben bezig met sollicitaties aan het versturen, ik stuur nu eigenlijk nog heel veel open sollicitaties. Ik solliciteer voor het eerst (als Nederlander) in België en dat vind ik een beetje spannend omdat het voor mijn gevoel lastiger is in te schatten. Ik verwacht dan dat zij wat traditioneler zijn (voorbeeld: in NL wordt mij bijna nooit om een cv gevraagd en is LinkedIn voldoende), maar misschien is dit beeld wel heel achterhaald?

Ik heb laatst namelijk wel al een gesprek gehad in België en dat was een super relaxed en informeel gesprek.

Maar mocht iemand nog tips en/of ervaringen willen delen waar ik iets aan heb, dan hoor ik het graag!