Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja vandaar dat ik ook ‘mij’ erbij heb staan haha, ik ben me er wel van bewust dat het bij traditionele functies sowieso anders is. Maar ik werkte in de communicatiesector (en ook nog als freelancer, dat maakt denk ik ook wel verschil).

Je geeft aan dat je op een andere positie wil werken dan waar je nu werkt. Ik had niet begrepen dat er vacatures openstonden die je aanspreken, vandaar de suggestie voor een open sollicitatie. Als je bijvoorbeeld bij een andere afdeling wil werken en je geeft aan dat je met hun een dagje mee wil lopen laat je zien dat je assertief bent en ontloop je de kans dat je puur wordt afgewezen omdat je bepaalde diploma’s niet hebt. Dan heb je geproefd van de werkzaamheden die je interesseren en je visistekaartje achtergelaten.

1 like

@En_17_Anderen Ik heb morgen inderdaad het gesprek voor 1 van de traineeships! :slight_smile: Heb gelukkig al voor alle competenties die ze vragen een gedragsvoorbeeld bedacht dus hoop dat het goed gaat komen. Ga nu vragen bedenken die ik kan stellen (thanks voor de tip :smiley:!).

Mijn studievrienden zijn ook niet echt bezig met de toekomst. Veel gaan nog reizen naar hun master of hebben studievertraging opgelopen waardoor we niet gelijk afstuderen. Ik bespreek veel met mijn ouders en mijn vriend maar niet echt met vrienden helaas.

@Medusa Ja, heb me al aardig voorbereid met gedragsvoorbeelden enzo! Vanavond nog een beetje oefenen met ze vertellen. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de andere functie maar dat is een functie op HBO niveau. Dus even kijken hoe het allemaal uitpakt. :smile: Beide functies spreken me aan.

1 like

Ik ben net gebeld, ben niet door voor een tweede gesprek helaas :sob: wel een goede uitleg gekregen gelukkig

Net sollicitatie gehad bij bedrijf 1. Het gesprek duurde echt wel anderhalf uur. Wist op sommige vragen echt geen antwoord. Dus maar geïmproviseerd soms over wat ik dacht dat goed was. :roll_eyes: Het kwam echt wel over als een super leuke functie. Ik hoor voor vrijdag of er eventueel een tweede gesprek komt. Ik ben heel benieuwd, ook omdat ik wel graag het gesprek met bedrijf twee wil afwachten eigenlijk. Ik kan donderdag ochtend telefonisch contact met hun opnemen voor een overleg over een andere datum.

Misschien dat een deeltijd studie (duale studie) wat kan zijn? Dat je een HBO opleiding doet naast een baan? Ligt natuurlijk erg aan het vakgebied of die mogelijkheden er zijn, welke richting zou je op willen?

Ik zou een studieschuld je niet laten weerhouden van weer starten met studeren. Het is een investering in je toekomst, vooral als je jezelf niet altijd in de supermarkt ziet werken.

1 like

@NewBlood Goed bezig! Hopelijk krijg je over die andere sollicitatie dan ook snel iets te horen! Alvast heel veel succes morgen!

@Lavender95 Ahh jammer! Wel fijn dat je dat zo snel al te horen hebt gekregen. En feedback kan alleen maar nuttig zijn voor de volgende keer!

2 likes

Nee gewoon netjes gekleed gaan!

1 like

Voor een bijbaan bij een informeel bedrijf deed ik zelf altijd een zwarte skinny met nette schoenen (vaak enkellaarsjes) en een nette blouse. Dat is meestal netjes genoeg. Maar als je toch twijfelt dan zou ik voor een pantalon gaan, je kan beter overdressed dan underdressed zijn in zulke gevallen

1 like

Ik ga meestal wel iets netter dan normaal, maar dat houdt dan eerder in dat ik een zwarte ipv blauwe spijkerbroek draag en sneakers die niet afgetrapt zijn… En dan gewoon een effen shirt en een jasje/net vestje. Tenzij het bedrijf zelf een strenge dresscode heeft, dan zou ik wel een bloesje en pumps aantrekken, maar bij de bedrijven waar ik solliciteer hebben ze dat eigenlijk nooit.

1 like

Ik denk inderdaad dat dat genoeg is, als ik het zo zie is het allemaal best casual en als ik wel netjes ga ben ik misschien te overdressed en dat is ook weer zo stom. Ik ga voor een beeetje overdressed dat is altijd goed denk ik

1 like

Wat balen zeg! Ik hoop dat je iets kunt met hun feedback! Kwamen ze daar zelf mee of heb je dat gevraagd?

Kwamen ze zelf mee aan de telefoon! Ze vonden het een fijn gesprek en mij vonden ze spontaan en open, maar er waren anderen met meer relevante werkervaring (die heb ik gewoon niet haha) en die meer all round ingezet kunnen worden daardoor. Ik vind het natuurlijk jammer maar ik begrijp het wel, er waren ook best veel kandidaten dus dan is de kans groot dat er meer geschiktere mensen zijn

1 like

Ik zou kijken naar een duale studie, zodat je kunt werken naast je studie. Ik zou die studieschuld of bij je ouders wonen je niet laten weerhouden want een diploma is in de toekomst echt veel waard. Uiteraard is het mogelijk zonder een fijne toekomst met baan te hebben, maar wel lastiger en minder baanzekerheid.

Wat vervelend! Hoop dat je er niet te down door voelt :(. Het hoort er inderdaad bij maar het blijft lastig. Ik neem het ook altijd persoonlijk terwijl dat helemaal niet het geval is! Het komt wel goed en je vindt vast een leuke baan :blush:

1 like

Wat rot zeg van die afwijzing. Ik hoop dat goed komt met de recruiters en detacheringbureaus. Daar ligt inderdaad de druk wat minder hoog! Succes ik hoop dat het snel lukt om iets te vinden, zodat je ook weer een positief gevoel hebt over jezelf.

1 like

Net gesprek gehad en geen goed gevoel helaas. Heb wel overal een antwoord op gegeven maar ze bleven maar doorvragen. :zipper_mouth_face: Krijg vandaag al de uitslag en denk niet dat het wat wordt.

Oke, ik ben dus door. Misschien iets minder kritisch op mezelf zijn :woman_facepalming:

15 likes

Zeker al beginnen! Met de zomer ertussen is het zo september.

1 like

Is er iemand die mij een peptalk/motivatieboost/schop onder mijn kont kan geven?

Al best lang (bijna een jaar) ben ik bezig met het zoeken van een passende baan. Ook best veel uitnodigingen gehad, en oké gesprekken gehad. Maar nadat ik ben afgewezen voor een baan die echt mijn droomfunctie leek, is mijn motivatie zoek, en heb ik letterlijk niets gedaan. Mijn huidige baan vind ik per dag stommer. Ik heb weinig hoop dat ik nog iets ga vinden. Maar dat betekent niet dat ik niet door moet zoeken natuurlijk.