Sollicitatietopic (Deel 1)

Long shot, maar waarom niet hè; wij zoeken op kantoor in de parel v/h zuiden (snap je ‘m?) een nieuwe collega. Is in de payroll branche. Dacht misschien is hier heeeel toevallig iemand geïnteresseerd of kent iemand iemand… you never know! Zo ja, dan stuur maar een berichtje.

Ik heb ook hetzelfde ongeveer. Door omstandigheden heb ik best wel een flink gat in mijn cv. Daardoor is het voor mij best wel lastig om aan referenties te komen. Zijn jullie ooit afgewezen op basis van referenties?

Ik ben trouwens uitgenodigd voor een tweede gesprek. Wat houdt dit in? Deze week had ik een gesprek met piet & daan. Volgende week met hennie & marco. Ik heb hier namelijk echt geen ervaring mee en gisteren was ik te zenuwachtig om daar een vraag over te stellen.

Ik heb volgende week een tweede gesprek. Bij mij was het eerste gesprek met een hoger iemand en de hr manager. Het tweede gesprek is bij mij met de afdelingsmanager en de teamleider. Volgensmij voornamelijk ook om te kijken of ik in het team pas. Dus misschien is het bij jou iets vergelijkbaars?

1 like

Ah wat jammer. Jij was toch degene die ook wel graag wilde blijven bij haar huidige (bij)baan/stage (wat was het ook alweer)? Heb je daar al wat over gehoord?

Jammer dat er nog geen duidelijkheid over is. Ga je het nog even afwachten of zou je wel een nieuwe baan aannemen?

Ik heb vanavond een sollicitatiegesprek. Ik heb hier zó veel hoop op maar vind dat juist zo lastig. De vorige keer dat ik bij deze organisatie solliciteerde was ik het net niet geworden omdat iemand anders meer ervaring had. Daardoor heb ik dit keer heel erg zo iets van: ah kom wel goed. Terwijl ik weet dat dat nergens op slaat en ik me gewoon weer opnieuw moet bewijzen.

Vind het ook altijd zo moeilijk om me voor te bereiden. Ik heb de meestvoorkomende vragen bij sollicitatiegesprekken doorgenomen, missie en visie bekeken, me verdiept in Microsoft Office omdat ze daar om vroegen en dat een beetje is weggezakt, maar verder kan ik niet veel doen toch? Of heeft iemand nog goede tips? :smiley:

Welke vragen heb jij aan hen? Daar kan je vaak ook heel veel in doen dat betreft een goede indruk achterlaten.

Oja dat was ik vergeten te zeggen: die heb ik opgeschreven indd! Ik neem denk ik gewoon een schrijfblok mee waarop ik mijn vragen heb geschreven. Thanks :slight_smile:

Hoe is het gesprek gegaan? Of moet je nog op gesprek? Mijn tweede gesprek verliep een stuk relaxter dan het eerste gesprek. Het ging vooral over mij als persoon en de vragen waren persoonlijker. Waarschijnlijk om te kijken of ik wel bij hun in het team pas. Maar toen de directeur erbij kwam, sloeg ik echt compleet dicht door de zenuwen. Dus ik heb nu echt het gevoel dat ik het heb verkloot :sob: en het gaat tussen mij en nog 1 iemand. Ook heb ik een veel lager salaris opgegeven door de zenuwen. Maandag heb ik nog ergens anders een gesprek en ik zou graag zoiets willen verdienen. Kan ik dit nog aangeven mocht ik bij bedrijf 1 worden aangenomen? Ik voel me nu echt zwaar klote omdat ik het naar mijn idee echt heb verpest.

Vind het heel moeilijk om te zeggen, was echt een gesprek om te kijken of ik in het team pas. Dus geen moeilijke vragen gelukkig, maar heb ook geen idee wat voor persoon ze zoeken. Dus moet nog even afwachten.

Vind het niet zo raar dat je dicht slaat als de directeur tijdens zo’n gesprek binnen komt lopen. Zij zullen dat ook wel gemerkt hebben dat het gesprek daarvoor soepeler liep toch? En mij lijkt dat ze daar dan wel doorheen kunnen kijken. Probeer je er niet te druk om te maken! Wanneer krijg je iets te horen?

1 like

De senior waar ik vorige week het eerste gesprek mee had is nu op vakantie. Dus het is even afwachten nu. Fijn om te horen dat jou gesprek wel goed gegaan is. Hopelijk krijg je het snel te horen.

Ik zou als je niet targets houdt sowieso niet op die 2e solliciteren eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat ze altijd best hameren op die targets en als dat niet je ding is, gaat dat echt tegen staan.

Lijkt mij trouwens niet dat je dat getuigschrift moet overhandigen toch? Soms vragen ze niet eens naar referenties.

Op die eerste vacature zou je kunnen solliciteren en mocht je op gesprek gaan, kan je bespreken wat het niveau echt is etc. Dan kan je altijd nog beslissen of het echt onder je niveau is/snel saai zal worden. Wellicht zijn er snelle doorgroeimogelijkheden, waardoor het een optie is voor de korte termijn?

5 likes

Heel veel succes! :four_leaf_clover:

Koud bellen is wel écht die hard sales en misschien ben je ook nog wel op pad om te verkopen? Als sales je niet liggen zou ik dat absoluut niet doen. Sales zijn ook niet mijn ding en koud bellen zou ik heel ongelukkig van worden. Je kunt aangeven dat je wat overgekwalificeerd bent voor job 2 en vragen of daar mogelijkheden zijn voor taakverbreding of verdieping om het meer uitdagend te maken. Wel oppassen dat je niet overkomt alsof je snel uitgekeken zou zijn op die functie.

3 likes

Weet je wat voor bedrijf het is? Ik werk in de sales en kan je hier wel meer over vertellen. Ik heb meerdere dingen verkocht (abonnementen, energie en donateurschap) dus ik zou wel vragen kunnen beantwoorden.

1 like

Heb je nog iets te horen gekregen? En hoe ging je andere gesprek gister?

Lief dat je het vraagt maar nee, hopelijk hoor ik het deze week. Maar ik ga van het ergste uit na dat fiasco met de directeur.
Het gesprek op maandag verliep echt super awkward. Ze stelden geen goede vragen en zij heeft echt wel 4/5 x keer aan mij gevraagd of ik nog vragen had. Alsof ze zelf geen vragen meer kon bedenken en het leek echt alsof ze er geen zin in had. Dit was ook weer echt verspilling van mijn tijd dus ik ben weer druk aan het solliciteren. Maar het is echt lastig om nog positief te blijven na zoveel afwijzingen.

Heb jij ook al iets gehoord na je tweede gesprek?

1 like

Ik kreeg net te horen dat ik de functie niet krijg (awkward gesprek van maandag). Dit was te verwachten. Maar waarom nodigen ze mij dan uit? Ik ben echt een beetje kwaad hierom (vanwege hun ongeïnteresseerde houding).

Maar ik ken het gevoel. Ik word echt moedeloos van al die afwijzingen. Teleurstelling na teleurstelling

Ik begrijp je gevoel. Tijdens mijn studie ging alles van een leien dakje, had altijd goede bijbaantjes en stages. Ik word wel vaak uitgenodigd op gesprek, en in het begin ging ik daar heel zelfverzekerd naartoe. Maar hoe meer afwijzingen ik krijg, hoe nerveuzer ik word met elk gesprek. Daardoor voelt het nu als een neerwaartse spiraal en overweeg ik zelfs om nog een master te doen, zodat ik daarna weer met een schone lei kan beginnen.

1 like

Ik ben aangenomen voor een nieuwe baan en nu vragen ze om een loonstrook voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Is dat normaal?

1 like