Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ken meerdere mensen bij wie dit is gevraagd om te kijken wat je bij je vorige werkgever verdiende, dus ik denk dat het wel “normaal” is, maar ik vind het wel stom.

1 like

Bij mij is dit ook gevraagd, maar ik heb geweigerd omdat het om een totaal ander soort functie ging.

Ik zou het niet doen. Ik zie werkgevers langskomen die dit altijd opvragen, en er zijn genoeg mensen die hun loonstrook dan overhandigen, maar die worden vervolgens lager ingeschaald dan andere medewerkers die vergelijkbaar werk doen.

Ik zou erop hameren dat zij het eerste bod doen qua salaris.

2 likes

Gebeurt heel vaak en is (wat mij betreft) niet normaal. Werkgevers hebben doorgaans zoiets als een salarishuis waarbinnen jouw functie is ingeschaald. In de bandbreedte van die schaal plaatsen ze je dan ergens. Dus vraag naar de bandbreedte en geef daarna een salarisindicatie waar je tevreden mee zou zijn (en ga aan de bovenkant zitten, zodat je onderhandelruimte houdt). Kijk ook naar eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden, die kunnen een wat lager salaris soms prima compenseren. En verder: vergeet niet dat een baan 2-richtingsverkeer is; De werkgever wil jou maar jij moet de werkgever ook willen. Als het aanbod waardeloos is, hoef je echt niet god op je blote knieën te bedanken dat die werkgever voor twee knaken en een bos wortels gebruik wil maken van jouw kennis, kunde en talent.

11 likes

Dan zou ik niet bellen :slight_smile: je hebt al een heel direct lijntje en bellen om het bellen is ook onzin. Spannend! Maar klinkt alsof je een heel goede kans hebt!

1 like

Precies dat wat je hier zegt, gewoon even laten weten hoe het zit.En als je denkt dat je je diploma wel behaalt, kun je aangeven dat je -behoudens onvoorziene tegenslagen- verwacht eind oktober een kopie van je diploma in te kunnen leveren. Als je van diplomahalen nog niet zo heel zeker bent is het een wat andere situatie…

Dat laatste zou ik sowieso niet doen… hier en daar beetje bluffen tijdens een gesprek of op een gesprek is niet zo’n punt, maar niet over het behalen van diploma’s als dat nog geen zekerheidje is.

Bel anders gewoon even om de situatie uit te leggen en te vragen in hoeverre het een probleem geeft.

Je kan bij je studentenbalie een cijferlijst opvragen. Ik zou die sturen met de mededeling dat je nog bezig bent met je scriptie. Daar nemen ze vaak ook gewoon genoegen mee!

1 like

@En_17_Anderen cijferlijst aanleveren is wel een goede, met de boodschap dat je deze zomer zult afstuderen. dat dat geen honderd procent zekerheid is snappen zij ook wel, maar als je dat er bij gaat vermelden lijkt het alsof je er zelf sterk aan twijfelt of het lukt.

1 like

ik heb mijn baan opgezegd door bepaalde persoonlijke omstandigheden
oh, zo spannend en gek. hele pittige baan met veel verantwoordelijkheid. een plek waar menig afgestudeerden wel zouden willen werken dus het voelt ook zoo dom van mij maarja, nu toch voor gekozen om er mee te stoppen. eigen welzijn gaat voorop! ik zeg het wel mooi maar moet het zelf ook nog ff vinden haha

nu op zoek naar iets anders. ik weet niet wat ik wil en opnieuw het solliciteren, stressvolle en vervelende periode

6 likes

Wat voor een outfit doen jullie aan bij gesprekken in de zomer/warm weer? Ik wil ook niet bezweet aan komen of bezweet zijn tijdens het gesprek.

zo’n lange wijde broek die je nu veel ziet. Zolang het een mooie stof is vind ik dat prima kunnen. Met daar bovenop een simpel t-shirt. Maar goed, bij de banen waar ik op solliciteer hoef je ook niet suuuper netjes gekleed.

1 like

Pantalon/midi rok en luchtige blousje(shirt)? Veterschoentjes of nette sandaalhakken?
Ligt wel aan de baan/setting waarin je solliciteert. :slight_smile:

1 like

Knap van je! Klinkt alsof je een goede keuze hebt gemaakt. En je vindt wel weer iets anders.

2 likes

Ik zit in 3 sollicitatieprocedures maar vind het echt zo vermoeiend (en ben er eigenlijk klaar mee haha). Ook nog scriptie ernaast. :roll_eyes:

Wat stom dat die mensen dat zeggen! Je welzijn gaat echt wel boven werk. Ik heb er alle vertrouwen in dat je wel weer iets anders vindt.

2 likes

Ik heb dit net in het WJEKe geplaatst maar het past hier denk ik beter:

Oke, ik kreeg gisteravond een e-mail of ik op sollicitatie gesprek wilde komen voor echt een droombaan. Alleen, het gesprek is aanstaande woensdag ochtend en ik heb geen recht op verlof / kan geen vrij nemen want ik werk in het onderwijs. Ik denk dus dat ik een smoes moet bedenken maar ik ben er zo slecht in, heeft iemand tips?

1 like

Ik zou tegen de droombaan zeggen dat je helaas dan niet kunt omdat je moet lesgeven :slight_smile: dat het je droombaan is betekent niet dat nu alles ervoor moet wijken, begrijpen ze vast wel. Of kan het écht echt niet anders?

Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en er is mij gevraagd om een pitch voor te bereiden. Ik heb dat niet eerder hoeven te doen, dus weet niet zo goed hoe ik dit moet voorbereiden.

Ik heb al gemaild of het op een andere dag / ander tijdstip kan maar dat is helaas niet mogelijk…