Sollicitatietopic (Deel 1)

Zijn er opties voor doorgroeien of leer je hier heel veel waarmee je in de toekomst makkelijker een andere baan zult kunnen vinden? En hoe zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden? Die kunnen imo ook veel verschil maken. Vakantiedagen, reiskostenvergoeding, 13e maand, etc.
En zie je jezelf wel nog steeds als hoge manager in een mantelpakje? Vind je dat belangrijk?

Sowieso natuurlijk eerst het gesprek afwachten, maar wel goed om alvast over na te denken. Misschien blijkt het allemaal mee te vallen en is de functie toch uitdagender dan je denkt. En je kunt ook altijd daarna nog nee zeggen, je bent ze niks verplicht natuurlijk.

Ik ga het even heel aso op mezelf betrekken, maar ik herken het wel. Ik had vandaag een gesprek en maak hele goede kans, maar het is een (soort) traineeship, waarmee ik ook flink achteruit zou gaan qua salaris. Aan de ene kant is het natuurlijk heel positief, want ik zou ook echt iets leren waarmee ik in de toekomst heel makkelijk werk zou kunnen vinden tegen een flink beter salaris dan ik ooit heb gehad, maar aan de andere kant kwam ik bij mijn laatste job al redelijk lastig rond, en zou ik er nu 250 euro (bruto) op achteruit gaan (bij die job had ik al flink ingeleverd). En ik weet ook niet helemaal zeker of dit wel zo mijn werkveld is… Dus ik zit ook een beetje in dubio. Ga denk ik maar een pro-con-list maken en veel met mijn ouders en vrienden die me goed kennen erover praten. Maar als iemand hier nog advies heeft, graag!

En je kan altijd nog deze baan aannemen en ondertussen verder solliciteren naar iets wat wel beter bij je past.

2 likes

Ik zou het gesprek afwachten. Na een gesprek weet je vaak beter wat voor gevoel je erbij hebt en of je een goede klik hebt. Dat vind ik zelf in ieder geval ook heel belangrijk. Misschien is het wel mogelijk om door te groeien of al snel extra raken erbij te doen. Ik herken trouwens wel het beeld dat je vroeger had. Vroeger dacht ik dat ik ‘carrière wilde maken’ - wat dat ook mag betekenen. Toen ik eenmaal begon met fulltime werken, heb ik dat idee wel snel losgelaten.

Ik ben ook aan het solliciteren, tot nu toe nog niet met succes. Een bedrijf waar ik vorig jaar twee gesprekken en een proefopdracht heb gehad, heeft me gevraagd of ik op hun nieuwe vacature wil solliciteren. Bijna identiek aan de vacature van vorig jaar. Ben benieuwd, hopelijk is dat een goed voorteken.

2 likes

Ik heb dus een nieuwe baan gekregen en wil vroegtijdig stoppen bij mijn huidige baan waar ik steeds maar 3 maanden contracten kreeg en geen uitzicht op een vast dienstverband.

Ik heb bij mijn nieuwe werkgever aangegeven dat ik 1 maand opzegtermijn heb en bereid ben om mijn vakantiedagen op te nemen, maar dat zijn er niet zo veel. Nu heb ik vandaag mijn ontslag ingediend bij mijn huidige baan en mijn nieuwe werkgever erover ingelicht dat ik nog terugkom op de uiteindelijke ingangsdatum. Alleen reageerde mijn nieuwe werkgever een beetje geirriteerd omdat hij wil dat ik in juli al begin. Ik vind dit een beetje raar, want je gaat er toch als werkgever vanuit dat iemand een opzegtermijn heeft? Nu ben ik echt bang dat hij dingen gaat terugdraaien ook omdat ik niks heb getekend of zit ik mezelf gewoon nu angst aan te praten?

@ParisDarling Wat de anderen ook zeggen, je kunt ook altijd vanuit daar verder solliciteren. En misschien is het inderdaad ook mogelijk om extra taken op te pakken als je er eenmaal zit, en de functie zelf uit te bouwen naar iets dat (meer) bij je past.

Jij ook heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb volgende week mijn tweede gesprek, maar heb van iemand die er al werkt gehoord dat ze me sowieso willen hebben, tenzij ik dat gesprek compleet verkloot. Ik denk dat ik het met het oog op de toekomst ook maar gewoon ga doen, dan maar even wat minder te besteden (het is sowieso meer dan mijn werkloosheidsuitkering nu, dus ik kan dan iig weer wat meer leuke dingen doen dan nu), maar wel beter perspectief dan mijn andere opties op dit moment, waar ik wel aardig zou verdienen, maar weinig kans op groei heb. Heb wel volgende week ook nog twee gesprekken ergens anders (weken lang alleen maar afwijzingen en ineens alles tegelijk), ga daar sowieso ook wel heen, maar denk dat ik hier uiteindelijk meer aan heb.

@Alsjehaarmaargoedzit Dat lijkt me wel een goed teken, ik hoop dat het wat wordt!

@En_17_Anderen :crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3:

@Peligrosa Dat vind ik ook een beetje raar, maar in principe heb je wel een mondelinge overeenkomst. En het is ook een teken dat ze je heel graag willen en hard nodig hebben, dus ergens ook wel goed. Zou gewoon zo snel mogelijk doorgeven wanneer je kunt beginnen, komt vast goed!

4 likes

Ik vind het wel tricky om op te zeggen zonder een getekend contract (al dan niet met een proeftijd). Maar ik vind het wel raar van je nieuwe werkgever, aangezien ik er vanuit ga dat hij niet wilt dat je haar/hem zo behandelt als je daar dan weer uit dienst gaat. Ik verwacht dat ie er gewoon een beetje druk op moet zetten, aangezien opnieuw een sollicitatieprocedure wss ook voor 1 juli niks meer gaat opleveren.

1 like

Twee kennismakingsgesprekken gehad. Over één ben ik zeer tevreden en heb volgende week een tweede gesprek. De andere was een detacheerder die belachelijk weinig aan salaris biedt (€2300/2400 op basis van 40 uur, terwijl rond de €3000 marktconform is ). Dus dat ga ik afzeggen :’). Ga dit weekend denk ik nog twee sollicitaties versturen en dan even afwachten of ik daar nog reactie op krijg.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ze beloven dat ze mijn gegevens bewaren, maar ik hoor nooit iets. Dit bedrijf had er niets over gezegd, maar hebben me nu toch benaderd. Ik heb wel gewoon weer via de officiële manier een brief gestuurd.

Heb jij al iets gehoord over je droombaan @En_17_Anderen?

1 like

Aah, balen. Ik ga er ook al snel vanuit dat als ik te laat iets hoor, ik het niet geworden ben… maar bij de laatste baan waar ik zelf wegging, duurde de selectieprocedure voor een opvolger heel lang en zag ik eens ‘intern’ hoe zo’n zoiets kan gaan. Langzaam dus. Hopelijk krijg je toch nog positief nieuws. Ik zal voor je duimen.

@En_17_Anderen Ik ben benieuwd of je vandaag iets hoort. Of morgen. Snel. :wink:

1 like

Morgen een tweede gesprek bij een bedrijf en had echt een goed gevoel over het eerste gesprek dus hoop dat het goed komt. :pray:

Ah man, dat is wel echt heel erg kut zeg :disappointed: . Ik zou contact opnemen met degene die erover gaat om feedback te vragen. Misschien kun je daar wat mee om je te oriënteren op hoe nu verder.

1 like

Hè, maar dit is niet logisch, zeker niet als je intern solliciteert… Ben je afgewezen of heb je simpelweg niks gehoord? In dat laatste geval zou ik er heel snel werk van maken (als in: navragen en een beetje brutaal zijn) en in het eerste geval zou ik vragen om een feedbackgesprek.

1 like

Heb vanmiddag het tweede gesprek van de vier of vijf bij een vrij groot bedrijf. Zal een pittig inhoudelijk gesprek worden dus ben zeeeer benieuwd. Wel goed voorbereid dus we will see.

Volgende week wss ook een eerste gesprek bij TopDesk, maar even goed bedenken of ik dat wil. Zij zijn enthousiaster dan ik ben.

En gisteren een fijn gesprek met mijn afstudeerbegeleider gehad met dat ik op papier moet zetten wat ik wil in een baan, wat me gelukkig maakt en dat ze meer dan happy to is om binnen ons bedrijf zo een baan te zoeken en een goed woordje te doen als ik niet onder haar zal gaan vallen, omdat ze zo blij is met mijn werk. Dus dit weekend maar eens nadenken wat ik echt zou willen als het geen consultancy wordt. Wel goed om te weten.

Vind het wel heftig om zo een keus te moeten maken: waar wil ik werken na m’n afstuderen?

Ja had dit echt niet verwacht! Maar mn begeleider begon ook als rollen zoals product owner dus ik reageerde ook met “is dat niet iets te senior?” Maar toen gaf ze aan dat ze niet inzag waarom ik dat niet zou kunnen met mijn achtergrond en geleverde werk voor mijn afstudeeronderzoek. Was zooo verbaasd maar ook blij want heb me echt rot gewerkt tijdens afstuderen. Nu alleen nog bedenken of ik wil werken in zo een bedrijf of liever na een jaar daar verschillende stages gelopen heb een ander bedrijf te kiezen.

Maar wel positief allemaal want dacht echt dat ik jaren nosig zou hebben een baan te binden.

1 like

Als je de kans hebt, zou ik langslopen. En dan kun je zeggen of anders per mail verwoorden:

“Recentelijk heb ik gesolliciteerd naar de functie X. Uit de vacaturetekst bleek dat de gesprekken vandaag zullen plaatsvinden. Helaas heb ik niks vernomen naar aanleiding van mijn sollicitatie. Mijn vraag is daarom of mijn sollicitatie goed is aangekomen en/of in behandeling is genomen. Ik hoor graag van u/jullie.”

Zoiets? Ik hoop dat het je inspireert om er iets moois van te maken.

2 likes

Ik heb dus al twee telefonische gesprekken gehad over een growth hacking trainneeship, zag het zelf een beetje als backup, omdat ik er redelijk in thuis ben dus niet de meest uitdagende trainneeship, maar de banen daarna zijn super chill. Krijg ik net een brochure van ze binnen:

Salaris: 1300 bruto per maand, geen secundaire arbeidsvoorwaarde. Wtf? Hoezo zouden mensen dit doen? Heb aangegeven dat ik minimaal het dubbele wil, verdien oprecht meer bij m’n bijbaan. “Nou wat ben jij arrogant, hoezo denk je dat je als starter meer verdient?”, Zo een onzin, ze zijn me nog net niet aan het stalken, elk gesprek weer iets zeggen over m’n cv, maar dan wel een salaris van 1300 euro, geen laptop van de zaak, geen telefoon, geen auto, geen reiskosten vergoeding. Sowieso ook niet professioneel om iemand arrogant te noemen omdat die niet voor zo een loon wilt werken.

Maargoed we will see. Gisteren een super goed gesprek gehad, zal vanochtend gebeld worden over of ik door ben. En gisteren te horen gekregen dat ik de sollicitatieprocedure bij Magnus Red of Magnus Green kan starten, dus zeer tevreden.

Belachelijk zeg! Dat is net minimumloon? Ik heb zelfs ongeschoold werk gedaan waar ik meer verdiende.

1 like

Haha wat, hebben ze een typfoutje gemaakt ofzo?
Mijn hemel. Zo’n lastig vakgebied en dan zo’n salaris. Die snappen het niet helemaal.

1 like

1300 bruto is volgens mij 300 onder het minimumloon zelfs, en bij mijn weten is het geen vrijblijvend minimum dus, wat belachelijk. Die werkgever is pas arrogant :joy::joy:

1 like