Sollicitatietopic (Deel 1)

Wow, ik ben ook bezig met een sollicitatieprocedure voor een traineeship, krijg als het goed is begin volgende week een voorstel voor het salaris, hoop toch dat het wat hoger ligt dan dat :grimacing: Het dubbele lijkt me alleen wel weer heel veel voor een traineeshipā€¦ Een vriendin dacht dat ik zo rond de 2000 bruto p.m. kan verwachten, geen vetpot, maar te overzien voor een jaartje.

Ik had gisteren en vandaag ook nog sollicitaties, die van gisteren was wel ok, maar die van vandaag was ik eigenlijk niet zo heel positief over van tevoren, want leek me niet helemaal mijn bedrijf/branche. Maar het was echt heel interessant en een heel leuk gesprek. Voelde me echt meteen bij binnenkomst al super welkom en op mijn gemak. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de traineeship, maar mochten die ook met 1300 bruto per maand aankomen is dit wel een goede back-up optie. Heb er ook bijna anderhalf uur gezeten :smiley:

@En_17_Anderen wat lastig al die parttime dingen, kan me voorstellen dat je liever gewoon 1 fulltime baan wilt. Maar beter iets dan niets, en je kunt vanuit daar dan weer verder zoeken. Heb je trouwens nog contact opgenomen met jullie hr-afdeling oid over die sollicitatie waar je gewoon geen antwoord op hebt gekregen?

@monkeyslut @Moskou @EllaFitzgerald @En_17_Anderen @kika via de berichten die ze stuurde had ze het echt over een trainneeship maar aan de telefoon ā€œja je moet het als stage zienā€. Nou ga lekker een eind fietsen, want de eis is minimaal een MSc titel, dan loop ik geen stage meer hoor. Maar als ik afgestudeerd ben heb ik vijf stages gedaan, waarvan 3 fulltime dus ik vind het mooi. Maar vind 2600 niet veel hoor! Bij klm is een trainneeship zo rond de 3200 en shell nog een heel stuk meer, dus zou niet te snel akkoord gaan met een laag start salaris!

Mn tweede gesprek ging heeel goed! Klik was er van beide kanten. Ze vonden me scherp uit de hoek komen en passen bij het gesprek. Nu op naar de volgende ronde, zelfde soort gesprek maar de diepte in!

En vandaag nog een telefonisch gesprek gehad voor Magnus Red, daar ook door naar de volgende ronde voor een face to face gesprek, golgende week. Ga eigenlijk echt heel lekker qua gesprekken, terwijl ik eigenlijk pas wilde gaan zoeken als ik mn papiertje heb in augustus.

2 likes

Ik ben net, na 3 gesprekken, afgewezen. Baal zo! Ik weet dat het geen tijdverspilling is geweest maar zo voelt het nu wel. Had even lekker na het eerste gesprek gezegd dat het 'm niet ging worden :unamused:

1 like

Ik ken het gevoel, probeer het als een leermoment en voorbereiding op de volgende sollicitatie te zien.

Ik ben voor komende woensdag op gesprek uitgenodigd en ik zie dat het 36 graden kan wordenā€¦ik moet een tijd met het OV reizen en wil niet helemaal bezweet aankomen. wat moet ik in hemelsnaam aan?:hot_face:

1 like

Misschien is het in Duitsland anders dan, ik heb iig meerdere mensen gesproken en meer dan 26000 per jaar zit er sowieso niet in voor een traineeship in de richting waarin ik zou gaan werken. En het bedrijf is heel klein (ik zou de 7e medewerker worden), dat speelt denk ik ook wel mee. Maar na het traineeship, dat in principe een jaar duurt, maar evt sneller kan, zou ik wel meteen flink omhoog gaan. De andere job waar ik op heb gesolliciteerd betaalt nu wel beter, maar daar zijn de groeikansen veel beperkter en zit ik misschien na 5-7 jaar pas op het salaris dat ik met het traineeship na een jaar zal hebben. Plus dat ik met het traineeship wel meer kans heb om ook ergens anders makkelijk een baan te vinden, en ook veel meer zal leren. Dus dan vind ik een jaartje (relatief) weinig verdienen wel de investering waard.

1 like

Niet echt in de mail. Ik mag morgen wel bellen voor verdere uitleg wat ik eigenlijk wel moet doen maar ik had het lieve via de e-mail gekregen.

Ik heb ook een gesprek met het warme weer. Ik hoop dat er een luchtig jurkje waarin zweetvlekken onzichtbaar zijn in mijn kast hangt. :sweat_smile:

Ja hoor dat soort bedragen ook wel eens uit andere sectoren idd. Welke sector is het? Want opzich vind ik het niet heel laag, als je wel door kan groeien.

Ik heb zelf een technische achtergrond met een master gefocust op strategy, en dat zorgt ervoor dat de start salarissen heel fijn zijn en ik best kieskeurig kan zijn.
ā€”
Vind het wel bizar hoeveel bedrijven tegenwoordig een salarisprocedure van 3 of 4 rondes hebben voordat er Ć¼berhaupt een aanbod gedaan wordt en daarna nog arbeidsvoorwaarden gesprek.
ā€”
@bee Ah dat is wel zuur na drie gesprekken! Bij een uitnodiging voor een derde gesprek zou ik echt wel denken ā€œoh die baan is bijna binnenā€. Maargoed zou wel even bellen naar waarom! Wie weet hebben ze nog een nuttige tip voor als je solliciteert op andere vacatures.

1 like

@En_17_Anderen Hoop dat een van de banen dan inderdaad uitgebreid kan worden, want onhandig is het inderdaad wel.

En ja, nu ineens na weken niks veel gesprekken, wel fijn want ik raakte wel gedemotiveerd door alle afwijzingenā€¦ Het aanbod voor de traineeship zou ik uiterlijk maandag moeten krijgen, voor het gesprek van vandaag hoor ik morgenmiddag of ik voor een tweede gesprek langs mag komen als het goed is.

@bee Wat rot! Ik zou inderdaad morgen wel even bellen, misschien is het iets rottigs als dat er een andere kandidaat met meer ervaring was, waar je niks aan kunt doen (story of my life), maar misschien hebben ze ook wel echt constructieve feedback.

1 like

Ah ja, dat verklaart wel het een en ander! Maargoed gaat erom dat je het ook leuk vindt natuurlijk, en niet alleen het grote geld.

Ik kijk zelf vooral naar consultancy en dan de ietwat grotere bedrijven dus prima salarissen. In mn gesprek afgelopen week met mā€™n afstudeerbegeleider bij de blauwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij, tevens directeur van de afdeling, had ik het over een aanbod voor een baan bij de dochteronderneming die groen is wat ging over 2500 bruto. Ze lachte me nog net niet uit dat ik er Ć¼berhaupt over nadacht gezien het salaris. Was wel ook maar een opdracht van 3 maanden en niet in dienst bij het bedrijf, maar via een uitzendbureau, dus viel daarom al af. Maar heeft me wel doen beseffen dat voor de sector waarin ik zit en de soort banen die ik interessant vind, ik wel wat mag verwachten qua arbeidsvoorwaarden. Snap nog steeds gewoon niet dat er dan bedrijven zijn die 1300 euro bieden, voor een trainneeship in Amsterdam met klanten in de omgeving en geen reiskosten vergoeding want ze verwachten dat je er wel makkelijk kan komen vanuit je woonplaats. Van die 1300 euro kan je nog geen eens je huur betalen.

Vind ik lastig te beantwoorden! Het is gewoon een feit dat gendergelijkheid meer een ding begint re worden overal. Dus er zijn bijvoorbeeld ook wel enkel vrouwen events om kennis te maken. Zou een voordeel kunnen zijn. Heb zelf nooit meegedaan aan dingen enkel voor vrouwen omdat ik niet geselecteerd wil worden op basis van geslacht.

Maarja aan de andere kant geeft zo een event je enkel de mogelijkheid in een brief te zeggen ā€œik heb met die en die gesproken op dat event en daarom solliciteer ikā€ (kort door de bocht).
Maar met een goed cv, goede middelbare schoolcijfers, bachelor cijfers en je master cum laude kom je sowieso wel door de eerste selectie heen en daar helpt vrouw zijn niet perse in, maar het werkt het ook niet meer tegen. Verder ligt het voor mijn gevoel puur aan je capaciteiten: hoe scoor je op je intelligentietest en hoe doe je je case? Heb niet het gevoel dat geslacht helpt of tegenwerkt daar. Het wordt wel een ander verhaal als je de promotie gaat maken van senior consultant naar partner, dan werkt vrouw zijn je volgens mij nog steeds tegen en is het allee behalve dat het in je voordeel werkt.

1 like

ik ben wel benieuwd hoe je bij dat consultancybureau in de NGO-sector terecht bent gekomen en wat je daar deed :grin: kun je daar kort wat meer over vertellen?

Ho even; ik lachte niet. Zij lachte me nog net niet uit. Zit een groot verschil tussen.

Maargoed ik denk dat er gewoon veel verschillen zitten tussen wat je voor bepaalde posities kan krijgen in verschillende sectoren, en vooral wat je in de wereld van strategievorming kan verwachten/management consulting. Zoals eerder genoemd werd door iemand anders is dat wel een sector waar het grote geld zit. De vacature waar ik het over had ging over intern management en implementatie. Kijkend naar de verantwoordelijkheden en werkdruk die daarbij hoort vind ik het niet onrealistisch een bepaald salarisbeeld te hebben (waar ook mijn mening is dat 2500 laag is, maar waar ik dus niet om lachte), vooral als ik het vergelijk met andere bedrijven waarin ik geĆÆnteresseerd ben in soortgelijke functies (waarbij er gewoon startindicaties bekend zijn). Daarnaast denk ik dat het ook wat waard is om jezelf goed in te schatte qua wat je waard bent.

Vraag jezelf is af waar je jezelf over 3 jaar ziet (werken) en betrek deze opties bij het toekomstplaatje dat je in je hoofd hebt. Welke optie brengt jouw het best bij dat plaatje (als je weet wat je graag in de toekomst zou willen doen/bereiken).

1 like

Ik weet niet hoeveel je al gesolliciteerd hebt, maar er is echt een flink tekort op de recruitmentmarkt. Het zou me daarom niet verbazen als je een baan in de buurt kan vinden die aan alle voordelen van je 3 opties voldoet (salaris, reisafstand, duur contract). En anders zou ik voor optie 3 gaan denk ik. Mooie manier om ervaring op te doen, zoals ik al zei, met een groot te kort rol je denk ik zo door in een andere firma en 45 min is echt wel te overzien.

1 like

Ohja en op de traineeship discussie: Er zit echt enorm veel verschil tussen ā€œtraineeshipsā€. Bij bv de grote blauwe of de verzekeringsmaatschappijen staat er een goed extern programma en daaromheen verder een goed beleid (begeleiding, eisen etc.). In veel kleine firmaā€™s merken ze dat het woord traineeship mensen aantrekt, dus is het een verkapte vorm van ā€œlearning on the jobā€ tegen minder salaris. Niet fair en totaal niet gelijk aan de waardige programmaā€™s.

3 likes

Woensdagmiddag had ik een tweede gesprek (laatste gesprek van de procedure) en volgens mij waren ze wel positief. Ik heb alleen nog niks gehoord dus mijn vertrouwen wordt met het uur minder :sweat_smile:. Ik twijfel of ik dit weekend nog verder moet solliciteren of moet afwachten tot ik een reactie heb. Wat zouden jullie doen?

1 like

Sowieso verder solliciteren, daar moet je pas mee ophouden als je ergens een contract getekend hebt.
Hebben ze gezegd wanneer ze wat zouden laten weten?

1 like

Heb vanmiddag een aanbod gekregen voor die traineeship, en besloten het aan te nemen! Dus ik mag dit topic verlaten en me binnenkort weer melden in het ergernissen op je werk topic :smile:

19 likes

ah toch bedankt! :slight_smile: