Sollicitatietopic (Deel 1)

Wel goed dat je het gesprek zo goed benut hebt! En ook goed dat je niet zomaar iets anders aanneemt om maar iets anders te hebben. Want het zou ook kut zijn als je daar vervolgens zit en het niets voor jou is.

1 like

Misschien past het niet helemaal in dit topic, maar ik probeer het toch hier.

Voor mijn phd aanmelding in het buitenland heb ik meerdere referenties nodig (om van voorlopig naar definitief aanbod te gaan). Nu heb ik tijdje (eind mei) geleden een professor gevraagd, maar hij heeft nog steeds niet iets via het formulier van de uni ingevuld. Ik vind het erg lastig om hem nu te vragen om dit in te vullen aangezien ik graag een definitief aanbod heb o.a. voor woonruimte. Hebben jullie ideeƫn om dit aardig, subtiel, maar wel dringend te vragen?

Ik heb echt een hele leuke baan met hele leuke collegaā€™s. Het is gedeeltelijk waar ik voor gestudeerd heb (en super leuk vind) maar tegelijkertijd merk ik dat de werkzaamheden waarvoor ik niet gestudeerd heb (en minder leuk vind, maar nog steeds wel ok) meer worden.

Nu heb ik een andere vacature gezien waar ik op wil solliciteren. Dit is een vacature waarvan ik toen ik net afgestudeerd was zei ā€œdit is echt mijn droombaan!ā€. Het salaris is beter, de reistijd korter. Maar het voelt ook heel ā€œfoutā€ omdat ik het zo naar mijn zin heb bij mijn huidige baan. Tegelijkertijd ben ik bang dat ze bijvoorbeeld een referentie opvragen zonder dat ik het weet/iemand kennen/ander doem scenario zodat ze op mijn huidige baan weten dat ik ergens heb gesolliciteerd.

Zou jij solliciteren?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik weet dat ik wellicht een te groot ding maak want solliciteren betekent natuurlijk niet dat ik Ć¼berhaupt op gesprek mag komen maar ik voel me blijkbaar erg loyaal naar mijn huidige werk

Ik zou solliciteren. Je bent niet verplicht je huidige werkgever dat te zeggen (en dat zou ik ook niet doen). Ik heb zelf niet meegemaakt dat ze meteen (voorafgaand aan een gesprek) een referentie gingen opvragen dus ik weet niet hoe reƫel dat is.

Zeker solliciteren. En bij referenties noteer je gewoon: op aanvraag. Iedere recruiter snapt dat je niet meteen wilt dat je huidige werkgever weet van je sollicitatie en gaat pas referenties inwinnen als jij daar vanaf weet (en je referent op de hoogte hebt kunnen brengen). Succes!

1 like

@lijnewiets @djodie thanks voor het advies!! Dit was even het zetje dat ik nodig had haha :slight_smile:

2 likes

De poll was ook bijna unaniem (ben wel benieuwd naar de beweegredenen van die ene nee-stemmer) :smiley: Succes met de sollicitatie en houd ons op de hoogte!

Ik zou iets sturen als; beste X, we hebben elkaar laatst gesproken over mijn aanmelding voor PhD Y. Daarvoor gaf u aan dat ik u als referentie kan opgeven. Hierbij het verzoek om dit formulier in te vullen.

Even bellen kan ook, waarschijnlijk heeft hij er gewoon niet meer aan gedacht. Succes!

1 like

Heb je mogelijkheid om die docent te bellen of even langs te gaan bij zā€™n kantoor? En hoe heb je contact gezocht toen? Want als je hem ooit Ć©Ć©n mailtje hebt gestuurd is de kans groot dat dat gewoon in de berg met mail verdwenen is, dan zou je ook wel eenr eminder kunnen sturen met verzoek om reactie.

2 likes

Voor een referentie moeten ze toestemming vragen. Ze zullen niet zomaar iemand benaderen. In mijn ervaring/branche wordt er maar soms om een referentie gevraagd en dan pas als je het al bijna wordt (niet vooraf).

1 like

iemand had hier een linkje met standaardvragen tijdens sollicitaties, weet iemand nog welke dat was? en wat bereiden jullie standaard altijd voor voor een gesprek? kom zelf niet verder dan goede punten/slechte punten over mezelf, welke ervaringen heb en wat vragen voor het bedrijf

Probeer te denken aan een voorbeeldsituatie die ze je voor kunnen leggen en waarna ze vragen hoe jij daar op zou reageren. Verder vragen ze soms waarom je hebt gesolliciteerd en wat jij denkt toe te kunnen voegen aan het bedrijf/de functie.

1 like

Ik moest voor een sollicitatie twee referenties opgeven maar ik wilde er drie want ja, waarom niet :woman_shrugging: Alleen de derde persoon is op vakantie en kan ik dus niet bereiken. Ik heb hem er toch bij gezet, ik weet namelijk 99.9% zeker dat hij er okƩ mee is. Maar toch ben ik een beetje zenuwachtig dat ze uitgerekend hem gaan bellen :joy:

1 like

Ja heb ik wel eens gedaan! Ik moest toen iets van drie minuten met verschillende mensen van het bedrijf praten.

Ja die speeddates waren allemaal korte vragen + testjes en de echte date was gewoon een normaal gesprek

Dat heb ik ook een keer gedaan bij postnl! Maar was ook best leuk.

Ik had gister mn tweede gesprek en het ging echt enorm goed! Dus denk dat het van de kwaliteit van de andere kandidaten gaat afhangen of ik word aangenomen. Weekje duimen nogā€¦

4 likes

Ja voor een stage en voor een baan. Kwantiteit is hierin wel een dingetje, omdat de slagingskans iets kleiner is.

2 likes

Geven jullie je huidige manager op als referentie? Dat vind ik altijd een beetje vreemd want ik hoef niet perse door te laten sijpelen dat ik rondkijk.

Dankjewel, op aanvraag is inderdaad een optie. Ik rapporteer momenteel alleen aan mijn manager (we zijn maar met zijn 2en) dus ik zal haar sowieso als referentie op moeten geven.

1 like