Stel hier je persoonlijke vraag #3

Hahaha. In het echte leven was het snel gedaan met de pret :sweat_smile:. Hij kwam ook echt vanuit het niets, we stonden in een verlaten wijk, 's avonds laat, waar nooit een mens komt. Echt geen idee wat hij daar deed.

Vind dit lastig om op te antwoorden. Ik weet van m’n vrienden -ongeveer- wat ze verdienen of ik kan een inschatting maken op basis van functie en opleiding. Maar ik zou er nooit expliciet naar vragen. Heb altijd meegekregen dat dat ordinair is (niet per se met die woorden maar wel dat je liever niet over geld praat) en het boeit me ook echt niet zo. En ik zou daarom ook niet zo snel spontaans opbrengen wat ik verdien. Het is geen geheim, en als iemand er naar vraagt, vraag ik altijd of ze dat echt willen weten en geef ik aan dat het geen geheim is, maar dat ik het geen leuk/constructief gespreksonderwerp vind. De meeste mensen hoeven her dan niet per se te weten. Als ze het alsnog willen weten vertel ik het wel.

Haha doet me denken aan m’n studentencomplex. Een van m’n huisgenoten had gezien dat we vanuit onze keuken rechtstreeks in een kamer binnen konden kijken waar een student werd gepijpf door een meisje. Met gordijnen open. Dus hij iedereen erbij gehaald, verrekijkers alles. En opeens keek die dude onze kant op en we hebben hem reuze goed aangemoedigd met opgestoken duimen en lachende gezichten en meer tekenen van appreciatie maar was daarna toch gelijk afgelopen. Jammer man.

Ps we hadden ook een astronomie toren die mer telescopen prima bij dir complex naar binnen kon kijken. Er bleek een uitgebreide collectie te bestaan van al dit soort taferelen via telescoop vastgelegd en nu hebben ze de telescopen zo veranderd dat ze dat niet meer kunnen doen. Maar i dont care want ik zat aan de veilige kant van het complex. Mooie tijd.

8 likes

Wij hebben ook een jaren 30 woning maar dan aangepast aan nu. Dus nieuwe leidingen laten leggen, glas in lood in dubbel glas laten zetten etc. Niet heel zichtbaar allemaal wel meer woongenot

Haha ja dat kan natuurlijk! Ik heb het inderdaad anders geleerd en voel me er daarom ook wel opgelaten over. Ik ben wel gul met mijn geld, dat heb ik ook wel van mijn ouders geleerd. Mijn vader zei altijd: het leuke aan genoeg geld verdienen is dat je het uit kan geven aan mensen die je leuk vindt. Dat vind ik ook, maar als mensen vragen hoe veel ik dan heb betaald vind ik dat ook soort van ongemakkelijk. En natuurlijk is het geen waarde er aan hechten wel heel belangrijk. Ik geloof ook echt dat het ok kan zijn om over geld te praten, maar dat is dus niet wat ik heb meegekregen en ik heb het ook wel eens fout zien gaan aan de kersttafel nota bene toen mijn tante mijn vader verweet dat hij sommige overtuigingen wel makkelijk kan hebben ā€˜omdat hij veel meer verdiende dan zij’. Dat was echt zo’n ongemakkelijk moment dat het me echt bij is gebleven.

1 like

Ja want ik werk in een branche waar ik met mijn opleiding heel goed terecht kan (Heb ook wat collega’s die ik nog van school en stage ken) alleen ik heb mn opleiding nooit afgemaakt, dus ik werk nu op een afdeling waar je geen papiertje voor nodig hebt en hoop intern door te kunnen groeien

1 like

IT want daar was wel werk :’)

(En ik vind t ook wel leuk en ben er goed in, maar in eerste instantie vanwege de werkgelegenheid haha)

3 likes

Wow das ook echt wel stress die je niet nodig hebt tijdens de kraamperiode

1 like

Als advocaat? Hoe is dat je gelukt?

Ohh sorry die aanname deed ik inderdaad! Ik vond het al een heftige (en impressive) switch.

Ik heb zelf een taal gestudeerd en werk nu in de IT, als project manager. Net als @Hazel omdat daar werk was en in mijn vakgebied niet.

1 like

Ik heb laatst deze besteld op Ali. Echt heel chill, want ik wilde nog wel kunnen FaceTimen en hiervoor moest ik elke keer de sticker eraf peuteren.

4 likes

Nee, maar hij zou qua formaat wel passen denk ik. Het is echt een mini sticker.

Ik heb het gevoel dat ik niet ā€˜wijs met geld’ ben opgevoed. Toen mijn stiefvader een nieuw huis ging kopen, verbouwen etc vroeg ik hoeveel zoiets kost en hij dan altijd ā€œdat maakt toch niet uit?ā€ En dan was het klaar. Nu weet ik dus niet hoeveel zoiets kost.

Zelfde met zijn salaris, hoeveel een vakantie kostte enz

2 likes

Mijn ouders hebben net hun huis laten taxeren (i.v.m. een lening) en waren daar meteen heel open over. Vind dat zo fijn, want dat krijg je inderdaad een goed idee van hoe alles werkt.

Over slarissen juist niet… Dus daar weet ik ook niet zoveel van :sweat_smile:

1 like

Vind jij dat als iemand een huis heeft gekocht met een hypotheek, dat het dan diens eigen huis is?

• Ja, het is gewoon jouw huis dan.
  • Nee, het huis is van de bank en je hebt een (hele grote) lening.

0 stemmers

Ik vraag me hierdoor af hoe gangbaar het is dat je ouders een spaarrekening voor je hebben? Mijn ouders hebben dit voor ons alledrie niet gedaan (maar bijvoorbeeld wel rijbewijs + studie betaald).

Hebben jouw ouders een spaarrekening voor je (gehad) waar jij op een gegeven moment zelf de beschikking over kreeg?

• Ja, en ze betalen ook dingen zoals rijbewijs, studie etc.
  • Nee, maar ze betalen wel dingen zoals rijbewijs, studie etc.
  • Ja, maar ze betalen dan ook ook niet mee aan rijbewijs, studie etc.
  • Nee, en ze betalen ook niet mee aan rijbewijs, studie etc.

0 stemmers

1 like

Mijn ouders hebben een groot deel van mijn studie betaald en mijn trouwjurk. Ze hadden ooit toen mijn vriend en ik gingen samenwonen een vrij groot bedrag toegezegd, nooit meer wat van gehoord en ga er zeker niet om vragen haha.

Zijn echt levensgenieters dus ik zie niet in waarom ze hun geld aan mij zouden moeten geven.

6 likes

Ik begrijp wat je bedoelt, voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Mijn ouders zijn ook altijd erg behulpzaam met geld geweest. Als ik bijvoorbeeld met vrienden op vakantie wilde toen ik jong was, waren ze altijd bereid voor te schieten. Maar ook als ik een dikke telefoonrekening had gekregen. Dat soort dingen. Maar dat werd dan wel netjes opgeschreven en ik moest dan zelf een voorstel doen hoe ik dat terug ging betalen. Dat heeft me wel heel erg geholpen met hoe ik nu met geld omga. Ik heb ook sinds mijn 15e (ik ben nu 23) altijd gewerkt.

5 likes

Voor mij idem. Hebben uiteindelijk wel een beetje bijgesprongen toen ik 48 lessen nodig had HAHA

1 like

Al duurt de financiƫle verplichting van je ouders wel tot je 21e. Voor zover mogelijk vind ik een kleine bijdrage aan de studie niet meer dan normaal.

11 likes