Stel je persoonlijke vraag #33

Ja, en ik vind eigenlijk dat ze op het mbo en de middelbare school ook een reeks lessen moeten geven over Word, Excel en Powerpoint. Nu komt het steeds op het bordje van vakdocenten.

Ik zou graag van de studenten een mooi document willen ontvangen met Word-art op het voorblad. :heart_eyes: Dan hebben ze in ieder geval enkele programma-opties gebruikt en iets geprobeerd.

En soms vragen ze dan hoe jij bepaalde dingen kan etc. en vinden ze het raar dat je jezelf dingen hebt aangeleerd (PowerPoint, Photoshop, inDesign).

Ik heb ze wel eens laten werken met https://www.canva.com/ en ook als je dat voordeed op het whiteboard vonden ze het zeer lastig.

2 likes

Ik ben er redelijk handig mee maar ik vind Excel echt een schijtprogramma. Zoveel dingen in dat programma die zoveel handiger zouden kunnen

2 likes

Nee ik moest sws elke dag steeds kijken welke vakken ik ook alweer had.

3 likes

En ik dacht dat het meer zou samenhangen met opleidingsniveau en leeftijd, maar dat viel eigenlijk best tegen. Als iets direct niet lukt, willen ze direct hulp. Terwijl YT vol staat met laagdrempelige uitleg, dat had je vroeger nog niet.

Maar ik denk dat dit ook deels komt door de opvoeding en hoe de maatschappij tegenwoordig is vormgegeven.

MAMA, HET LUKT NIET! LIEVE SCHAT, IK DOE HET WEL VOOR JE.

6 likes

Nam jij op de eerste dag van de middelbare school Ɣl je schoolboeken mee naar school omdat je dacht dat dat moest?
kiplingtas

• Ja :raising_hand_woman:
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Wel alle boeken voor lessen van die eerste dag, nog steeds 11 kilo. Dat was op dat moment meer dan 1/4 van mijn eigen lichaamsgewicht :cry:

11 likes

Ik had gelukkig een 8 jaar oudere broer die er niet meer de lol in had om mij te pesten met dit soort dingen, dus hij behoedde me vooral voor brugpieper-fouten.

5 likes

Oh ja ben de oudste thuis dus was ook de eerste op de middelbare school, en had ook precies die tas van de foto (ook in 't rood), dus het paste allemaal wel :laughing:

3 likes

Incl atlas en woordenboek :joy:

7 likes

Ik snap niet dat ze dat nu niet meer krijgen? Ik kreeg vroeger bij Informatica al dat soort lessen juist over Office programma’s en dat was in 1999 - 2001 ongeveer. De eerste 2 klassen van de middelbare school op mavo/havo.

4 likes

Een van de redenen waarom er nauwelijks informatica wordt aangeboden, is omdat het heel moeilijk is om daar docenten voor te vinden. Echt een groot gemis. Is ook gewoon een schoolexamen vak namelijk. Ik heb ook nog in de brugklas bij informatica over Charles Babbage geleerd. Best bizar dat dat vroeger gebruikelijker was dan nu.

3 likes

wow volgens mij heette ons informaticaboek iets met babbage, today i learned hoor

6 likes

Wiskunde, altijd wiskunde. Het is ook nog gewoon op waarheid gebaseerd want een week voor mijn eindexamen kwam ik tot de conclusie dat ik echt nog nooit zo’n oefenopdracht uit de examenbundel had gemaakt en geen idee had wat überhaupt de onderwerpen waren, en toen had ik van al mijn gespaarde geld uit pure wanhoop zo’n examentraining gedaan. Droom daar echt nog heel vaak over maar dan zonder dat het uiteindelijk goed komt

1 like

Nee want ik had al gelezen in Hoe Overleef Ik De Brugklas dat je dat niet moest doen :school_satchel:

16 likes

Ik blijf me erover verbazen dat zo weinig mensen weten wat hotkeys zijn. Ik zou mijn werk niet kunnen doen als ik overal mijn muis voor zou moeten gebruiken, terwijl de meeste mensen dit magie vinden. Dus even een poll.

Welke hotkeys ken jij?

• Ctrl + C
  • Ctrl + V
  • Ctrl + X
  • Ctrl + N
  • Ctrl + S
  • Ctrl + O
  • Ctrl + P
  • Ctrl + Z
  • Ctrl + A
  • Ctrl + F
  • Ctrl + F4
  • Alt + Tab
  • Ctrl + Alt + Delete

0 stemmers

Welke hotkeys gebruik jij zelf?

• Ctrl + C
  • Ctrl + X
  • Ctrl + V
  • Ctrl + N
  • Ctrl + S
  • Ctrl + O
  • Ctrl + P
  • Ctrl + Z
  • Ctrl + A :
  • Ctrl + F
  • Ctrl + F4
  • Alt + Tab
  • Ctrl + Alt + Delete

0 stemmers

P.s Macbook gebruikers mogen de Command + versie zelf invullen haha.

Omg ja ik heb deze droom om de zoveel maanden, maar ik leef dan wel gewoon mijn huidige leven maar dan is ā€˜men’ er ineens achter gekomen dat ik nog eindexamen in een bepaald vak moet doen.

En laatst had ik echt een next level droom want een paar maanden terug droomde ik dat ik een engels eindexamen moest maken en dat ging heel slecht. En vorige week in mijn droom kreeg ik het resultaat terug: een onvoldoende. Maar ik wist ook gewoon dat het onvoldoende was want in mijn droom zei ik van: ja had er ook al een heel slecht gevoel over toen ik het een paar maanden geleden maakte. Wat een stress.

3 likes

30% van mijn dag bestaat uit alt + tab’en

4 likes

Ik heb dit regelmatig en zelfs weleens met de basisschool haha. Dat ik droom dat ik weer terug moet naar de basisschool omdat blijkt dat ik een bepaald vak nooit gehaald heb.

1 like

Ik hoop dat iemand hier nog een leesbare poll van wil maken (die skills heb ik niet geleerd bij informatica helaas), zodat ik kan bewijzen dat ik vroeger enorm classy was. Op de universiteit was ƩƩn letter in een casual cursief mijn Aesthetics.

2 likes

Nog even wat hotkeys toegevoegd haha. @Dazed @kali

2 likes