Uiteraard zeg ik niet dat elke bèta automatisch een betere toevoeging aan de Kamer is dan elke alfa. Begrijp niet waar mensen vandaan halen dat ik dit denk of gesuggereerd heb?
Verder denk ik, na hier nog eens over nagedacht te hebben, dat het mij niet per se specifiek gaat om beta-expertise maar om expertise in het algemeen. Dus beta is misschien een wat misleidende term (wie je als bèta beschouwt is ook nog vatbaar voor discussie natuurlijk, en ligt ook niet zo zwart-wit). Dus, ervan uitgaande dat er expertise nodig is in de Tweede Kamer en dat er gebrek is aan bèta-expertise terwijl die wel heel belangrijk is voor de vraagstukken die aan de orde zijn, zou ik graag meer bèta’s zien in de Tweede Kamer. Niet mensen die toevallig een technische opleiding hebben gevolgd maar die in hun bio en loopbaan laten zien over bèta-expertise te beschikken.
Máár - en daar zit mijn dilemma - naast expertise is representatie ook heel belangrijk. Dus waar kies ik dan voor als ik het niet allebei kan hebben?
Of maak ik een denkfout?
Ik deel gewoon mijn overwegingen, groetjes van een doorgewinterde alfa