Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik heb zojuist gestemd en ik twijfelde lang tussen PVDA Ploumen en D66 en ben uiteindelijk maar voor de 13 van D66 gegaan: Jeanet van der Laan. Heb gestemd in een Katholieke kerk en liep zowat eerst naar het altaar in plaats van de stemhokjes aan de zijkant. :upside_down_face:

.

17 likes

Helaas niet.

1 like

Hahaha dat zou echt leuk zijn geweest

Bless me Maria for I have voted Bij1 :heart:

9 likes

Doe it :comet::boom::fire:

Kaag premier Ipv rutte stel je voor

12 likes

Komop doe jullie vrouwelijke best en kies de eerste vrouwelijke premier.

Het is serieus mogelijk… mogelijker dan heeel lang iig.

8 likes

Ja joh gewoon weer lekker allemaal D66 stemmen, weten we weer waar we de komende vier jaar op kunnen rekenen :thumbsup:

5 likes

Ik voel me een beetje een verrader omdat ik altijd Groen Links heb gestemd, maar ik ga na lang twijfelen ook voor D66 :ok_hand:

4 likes

mijn god ik word gek, ik dacht dat ik het vanmiddag wist, maar je hebt wel gelijk

geen rutte IV, hoe chill zou dat zijn

1 like

Jongens, het is echt mogelijk.

7 likes

Als mensen voor VVD gaan moet ik ze toch bij de Kaag vatten.

10 likes

In de nieuwe peilingen staat VVD op 33 en D66 op 19 zetels, ze zijn er toch nog lang niet dan of mis ik nou iets?

1 like

D66 heeft alleen wel erg veel water bij de wijn gedaan de afgelopen jaren, is ze ook niet echt in dank afgenomen toen

2 likes

Ik ben eigenlijk veel linkser maar zit dus ook al een stem op D66 te overwegen. Zij zijn echt de partij op wie ik de hoop gevestigd heb voor progressief beleid. Zij kunnen die brug slaan tussen links en rechts. Als ze groter worden dan CDA, zal VVD eerst met hen gaan praten ipv CDA en dat biedt echt kansen voor een kabinet waarvan de meerderheid progressief is.

Ik hoop dus op een kabinet VVD-D66-PvdA-GL, dat moet haalbaar zijn

7 likes

Ik kan me echt niet voorstellen dat de VVD daarmee akkoord zal gaan, dan hebben ze alleen maar partijen ver links van zichzelf in de regering. Maar goed als de VVD dan toch de grootste wordt zou dit wel top zijn natuurlijk

2 likes

Ja, dat is wel zo. Maar Kaag heeft wel de wens voor een progressief kabinet. Dus hoe groter D66, hoe groter hun invloed op de VVD en hoe meer kans dat die wens uitkomt.

Ik houd hoop haha

Hup vroeg naar bed jij, hopelijk kun je morgen weer helder nadenken.

Heeft PvdA ook gedaan. Soms moet je hele pijnlijke consessies doen.

GroenLinks niet nee, maar die hebben ook nooit geregeerd. Dan is het makkelijk om aan de zijlijn te staan en bij al je beloftes te blijven, net als de SP.

Ipv zoals D66 en PvdA in een rechtste regering meedoen, want je moet je verantwoordelijkheid nemen als je veel zetels hebt in een versplinterd politiek landschap. Hoe hadden we anders al die jaren geregeerd moeten worden met hoe de zetels verdeeld waren?
Nog meer gedoogkabinetten met de pvv?

Super moeilijk formeren als er sowieso 20 van de 150 zetels “niet meedoen” omdat Wilders ze heeft en niemand ermee wil regeren. Dan kan je bijna niet als redelijk centum partij met 19 zetels zeggen “ik doe niet mee, succes”.

Ik vind idd dat D66 soms draait, maar ze hebben wel 7 jaar geregeerd sinds Balkenende, de PvdA 8 jaar. De andere linkse partijen 0 jaar. Dat vind ik ook belangrijk, dat ze echt meeregeren en dat ze dan soms hun partijprogramma niet volgen, dat heb ik liever dan dat ze in de oppositie blijven en nul meedoen aan het regeringsprogramma.

10 likes

Denk dat Rutte heeeeel graag wil blijven regeren en best bereid is op sociaal gebied wat links te gaan zolang het financieel rechtser blijft en laten we eerlijk zijn daar is D66 ook wat rechts.

In principe zou de vvd best progressievere sociale zaken accepteren, ze hebben geen super conservatieve achterban op dat gebied. Vooral mensen die economisch goed gaan op hun beleid. Maarja dat is wel een hele stap vanaf GroenLinks, maar wie weet? De VVD plus PvdA in Rutte 2 zat wel 5 jaar, en was heel snel geformeerd en snel een regeerakkoord. Dus links-rechts kan wel.

Rutte zit nu al een tijdje met het cda, misschien dat ie als ie eerst langs Kaag moet toch best iets ziet in een progressieve samenwerking. Hij is toch ook van het Vetgaaf cool vernieuwend roepen zolang het maar geld oplevert.

10 likes

Hm ja is misschien wel zo. Ik zou het liever financieel ook wat linkser zien maarja laten we wel wezen dit zou al het best haalbare zijn voor links in hele lange tijd, beetje links is beter dan geen links.

Ben benieuwd wat het gaat worden. Het leefde eerst eigenlijk maar amper bij mij itt vorige verkiezingen maar oke misschien kan het nog wel interessant worden.

1 like