Lokaal gezien zijn ChristenUnie en SGP in veel steden al gefuseerd, dus waarom niet landelijk?
Inderdaad de mensen die ik ken en op CU stemmen zouden nooit op de SGP stemmen en andersom, verschillen gewoon teveel van standpunten.
Ik ben het met je eens dat versplinteren niet best is, maar dit is echt de slechtste suggestie voor een fusie ooit haha. De SGP is ontzettend rechts en gaat ook in andere opzichten richting FvD en PVV, terwijl de ChristenUnie vanuit het midden steeds meer naar links opgeschoven is en veel overlap met GroenLinks en PvdA heeft.
Oh en de SGP is trouwens de oudste partij die we hebben in Nederland (en ook al jaaaren stabiel qua aantal zetels), dus niet echt een voorbeeld van versplintering.
Even voor de zekerheid een disclaimer haha: ik ben dus GEEN voorstander van de SGP, ik vind al hun ideeën walgelijk en wat mij betreft worden ze liever vandaag dan morgen opgedoekt.
(Edit: dit gaat over landelijke politiek trouwens, lokaal is het een heel ander verhaal en hebben ze soms wel één lijst.)
Hier had ik het van de week met mijn vriend over hoe dat toch komt, dat ondanks alles de VVD toch weer bovenaan de peilingen staat. Onze conclusie was dat er weinig anders is, er zijn volgens mij een stuk minder rechtste partijen om voor te kiezen zonder dat je direct uitkomt bij een PVV of FvD uitkomt en dan kan ik me goed voorstellen dat als je rechts wilt stemmen, je dan toch maar weer voor de VVD gaat.
Dat is waar, al heb ik dan liever geen SGP meer in de tweede kamer.
Denk zoals wat Violoncello zegt het dan beter is als CU zich samenvoegt met een van de linkse partijen.
Ben wel benieuwd hoe anderen hierin staan, op links tactisch stemmen zodat we hopelijk meer impact maken of gewoon op de partij van jouw voorkeur ondanks dat ze waarschijnlijk niet een groot zetel aantal gaan behalenâŠweet zo niet wat daarin handig is
Ik vind het ook wel lastig, omdat links in de peilingen eerder lijkt te krimpen dan te groeien. Dus dat linkse blok stelt sowieso weinig voor. En ik stem altijd al links, dus of ik nou GL of BIJ1 kies, dat maakt voor dat linkse blok dan weinig uit, neem ik aanâŠ
Misschien help je GroenLinks aan een extra zetel, terwijl het bij BIJ1 de vraag is of er ĂŒberhaupt een zetel komt.
En tenzij ze een partijverbond met een grotere linkse partij is, gaat je stem dan worden opgedeeld over de overige partijen.
Het is velen malen strategischer PvdA, SP of GroenLinks te stemmen als je links impact wil maken. 3 linkse partijen tussen de 5-15 zetels betekent meer dan 3 eenmansfracties op links plus een uitgeklede SP, GroenLinks en PvdA.
Als je iets tegen de 10 jaar VVD wil doen zou ik op een gevestigde linkse partij met bestaansrecht stemmen, voor elke PvDD zijn er 10 Denk achtige partijen die het nooit hebben waargemaakt.
Als je tegen de VVD wil stemmen, stem dan een bestaande partij links, al past die iets minder bij je dan BIJ1, de gradatie links is nu niet het belangrijkste.
Ja, misschien heb je wel gelijk. Ik denk dat BIJ1 wel een redelijke kans maakt, maar uiteindelijk denk ik ook niet dat verdere versplintering iets zal oplossen voor het grotere geheel. Heb verder geen problemen met GL (of Klaverđ) dus vind dat ook een prima keuze.
Sluit me hierbij aan denk dat ik toch nog maar is GroenLinks ga heroverwegen ondanks dat BIJ1 beter aansluit.
Maar het is toch ook maar de vraag of GroenLinks die extra zetel gaat krijgen? Ik volg deze logica niet helemaal geloof ik
Ik weet van mensen uit mân omgeving dat ze op de VVD stemmen omdat zij op dit moment âniks te klagen hebbenâ. Dus ze zijn tevreden over hoe het nu gaat in Nederland.
Mijn ouders stemmen dus ook VVD en daar kan ik me soms best aan storen omdat ik vind dat ze een beetje oogkleppen op hebben en alleen kijken naar hun eigen situatie. Zij hebben het heel goed voor elkaar (30 jaar bij dezelfde werkgever, altijd een vast contract gehad, in een hele voordelige tijd een huis gekocht etc.) terwijl als je kijkt naar hoe de huidige woningmarkt er uit ziet en hoe je in sommige sectoren gewoon geen vast contract meer krijgt, vind ik dat je ook best anders zou kunnen stemmen om een verschil te maken voor de jeugd die hier straks allemaal mee te maken krijgt.
Volgensmij was deze hier nog niet genoemd, maar ik kwam op Instagram de Feministische Partijwijzer tegen (https://issuu.com/actionaidnl/docs/actionaid_feministischepartijwijzer/65). Vond het wel fijn om even door te lezen en te zien hoe alle partijen scoren!
Mijn stagiaire wil op de vvd stemmen want Rutte is zoân sympathieke vent dat die de tijd neemt om op instagram live te gaan en als ze links stemt dan komt er straks het communisme (of ja ze zei dat ene waarin iedereen dezelfde kleding moet dragen en hetzelfde salaris betaalt krijgt).
Fyi: ze doet een sociale opleiding en wij zijn echt best wel een radicale werkplek
Ja en hij deed het prima met corona (lekker makkelijk praten denk ik dan als je zelf de regels niet volgt), maar ze twijfelde trouwens toch wel vanwege die toeslagenaffaire.
Mn andere stagiaire stemt niet (is 22?), maar die ben ik nog aan 't influencen dat ze wel moet gaan. Op de dag van de verkiezingen sta ik ook met dr dus ik zeg wel dat ze dan later mag beginnen als ze eerst gaat stemmen
Oh over je aanvulling tis idd letterlijk wat iemand hier gister al zei. Mensen die zelf niet direct slechter zijn geworden door de politiek van de vvd en het daardoor allemaal wel prima vinden als het zo doorgaat.
Ik heb de stemwijzer ingevuld, maar was eigenlijk van plan om dit jaar voor PvdA te gaan. Die kwam ook op 1 bij partijenwijzer.nl. Moet nog wel even partijprogrammaâs lezen. Ik zag NIDA afgelopen week flyeren, maar ik weet inhoudelijk (bijna) niets van onderstaande partijen
Mij best hoor, nooit meer keuzestress en gewoon mân huur kunnen betalen
Maar is cda geen rechtse partij dan? Of komen zij in het plaatje alweer over als links?
Ik zie als we over links en rechts praten nog steeds dit plaatje voor me dat ik voor mân gevoel bij maatschappijwetenschappen uit mân hoofd heb moeten leren.
Oké sorry ik had niet naar de inhoud van het plaatje gekeken het ging me om de tabel.
Hoezo staat de SGP zo in het midden?? Lol
Ik heb meerdere stem- en kieswijzers ingevuld en daar kwam eigenlijk hetzelfde als voorgaande jaren uit. Dus ik stem wederom op de VVD.