Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik ga vanavond m’n ouders overtuigen om hetzelfde te stemmen als ik :smirk:.
Maar verder vind ik hem moeilijk te plaatsen want mijn stemgeschiedenis is sp, GroenLinks, pvdd, GroenLinks, volt volgens mij dus nogal verschillend.
Zij stemmen gewoon altijd GroenLinks.

Edit: ik stem nu dus btw bij1.

2 likes

Ik zie een partij van de groene linkse arbeid wel zitten op zich, wel helemaal weg met Jesse en met Lilianne voorop, ik teken ervoor.

11 likes

Mijn vader is een die hard PvdA-stemmer, die heel verbaasd was dat hij in top 3 van de stemwijzer PvdD, Bij1 en GroenLinks had.

Mijn moeder wisselt een beetje aan de linkerkant - ze heeft wel eens PvdD gestemd maar ik zie haar nu ook wel voor Ploumen kiezen bv.

Ik twijfel zelf nog tussen GroenLinks en Bij1.

1 like

Mijn ouders stemmen vooral christelijker dan ik.

Mijn moeder houdt zich nul bezig met politiek, ik denk dat ze niet eens zou weten welke partijen er bij Rutte III regeerden. Ze stemt meestal wel, altijd op de ChristenUnie. Mijn vader is wel heel erg in politiek geïnteresseerd, eigenlijk is hij rechts van het midden en redelijk conservatief, maar hij stemt alsnog ChristenUnie omdat christelijk natuurlijk boven alles gaat. CDA (die hij niet christelijk genoeg vindt) zou misschien eigenlijk logischer zijn, maarja, ik zeg er lekker niks van want ik vind het CDA stom :woman_shrugging:

Goed idee trouwens, ik zou zeker op de Partij van de Groene Linkse Arbeid stemmen :green_heart:

2 likes

Mijn vader stemt al zijn hele leven SP, mijn moeder altijd GroenLinks, en ik twijfel nog maar ga sowieso links stemmen.

1 like

Mijn vader stemt hetzelfde als ik! M’n moeder weet ik nog niet.

Ik weet niet zo goed wat m’n moeder stemt eigenlijk, volgens mij zweeft zij altijd

Mn vader is zeer enthousiast lid van GL

1 like

Ik ben niet zo erg politiek betrokken of onderlegd, vind het vaak wat ingewikkeld. Maar wil wel stemmen want vind het toch belangrijk.
Ik heb de stemwijzer ingevuld en wil me wat meer verdiepen voordat ik ga stemmen.
1245
Er komen bij mij vooral kleine partijen uit, en de 50plus waar ik niets mee heb.
Misschien is er iemand die mij kan adviseren? Als ik op zittende partijen selecteer, komt VVD het hoogste uit.
(wil wel stemmen op een vrouw)
Ik zou nu natuurlijk NLbeter kunnen stemmen, maar de kans dat mijn stem dan veel betekend qua zetels is zoals leeuwenhart uitlegt niet erg groot?

Ha was leuk vroeger toen mijn vader voor GL flyerde en mijn moeder VVD stemde. Oprecht goede gesprekken aan de keukentafel :+1:t2:

Overigens komt bij mij uit de stemwijzer GL met op korte afstand PvdA maar ik zie GL echt niet als een optie. Jesse Klaver :nauseated_face: en die manier waarop ze met Lisa Westerveld omgingen, niet oké. Terwijl als ik kijk naar wie ik goede politici vind zijn dat grotendeels PvdAers. Hun gezichtsbedekkingsstandpunt is wel echt trash.

5 likes

Ik kreeg Nida als beste optie uit de stemwijzer? Ik kende die partij helemaal niet en ik ben ook niet islamitisch… snap niet goed hoe dat gebeurd is.

Ik vraag me wel af of je net zo verbaasd was als je christenunie of cda uit je stemwijzer kreeg omdat je bv niet eens christen was.

Volgens mij zitten er op het afschaffen van de wet op gezichtsbedekking ook geen religieuze standpunten in de stemwijzer, en staat iedere partij voor meer dan z’n religie.
(wat niet wegneemt dat ik graag zou willen dat religie uit de kamer verdwijnt, maar zo kwam je reactie nu niet over).

5 likes

Ik kende de partij niet en ik ben juist christen en ik had het idee dat ik naar mijn christelijke overtuigingen de stemwijzer had ingevuld en daardoor was ik verbaasd. Jammer dat het in een racistische hoek wordt getrokken want zo was het niet bedoeld.

1 like

Open je ogen. Ooit in je opgekomen dat christenen en moslims wellicht grotendeels dezelfde waarden nastreven?

7 likes

Het Christendom en de Islam hebben toch ook heel veel overeenkomsten? Zo vreemd vind ik het niet.

3 likes

Okee, dan was ik gewoon erg naïef/onwetend. :sweat_smile: excuus.

Ik denk dat dit bij veel mensen wel zo is hoor, dat dat zich niet alleen beperkt tot Islamitische partijen. Dat heb ik ook een keer gehad, ik deed een stemwijzer voor de waterschappen ofzo en de nummer 1 die er uit kwam was ChristenUnie. Ik schrok daar toen best wel van want ze hebben een aantal standpunten waar ik me echt niet in kan vinden (abortus, lgbt+, etc) en ik zou nooit met zo’n partij geassocieerd willen worden. Ik ben sowieso ook voor een scheiding van kerk en staat. Toen ik hun standpunten ben gaan lezen uit nieuwsgierigheid kwam ik er achter dat ze op veel andere gebieden best progressief en links zijn dus die uitslag was op zich ook wel logisch. Maar mijn eerste reactie was vooral heel verbaasd, juist vanwege het religie aspect.

3 likes

Het is jammer dat ze in de stemwijzer zo’n beperkt aantal vragen stellen, waardoor mensen soms bij een partij uitkomen die qua sommige stellingen wel past, maar qua andere overtuigingen of qua hoofdstreven een heel andere richting in slaan.
Zo kwam er bij mij vorige verkiezingen heel vaak pvv en forum van democratie uit, maar ik sta niet(meer) achter die partijen qua gevoel/ normen/waarden ofzo. Ze zouden die tests echt veel beter kunnen maken.

Deze is er ook nog. Heeft weer iets andere stellingen, maar sommige zijn wel gelijk aan de stemwijzer. Je krijgt wel een duidelijker beeld van waar je valt links/rechts en progressief/conservatief.

Ik heb net het kieskompas gedaan. En dan kom ik uit op ‘je staat het dichtste bij de ChristenUnie’. Nou ik sta hier gewoon verdomd alleen lijkt wel.
Maar ik denk dat ik eruit ben en pvda ga stemmen :thumbsup:

Ligt het aan mij of missen hier partijen? BIJ1 bijvoorbeeld zie ik niet terug, terwijl ik daar volgens de stemwijzer net zo dichtbij zat als bij GL. Of ben ik vergeten iets aan te vinken ergens?