Tweede Kamerverkiezingen 2023

Ja klopt. Klinkt heel gek, maar in het Nederlandse model is dit mogelijk.

Vraag me af of dit gaat gebeuren. Tijdelijk een MP van “buitenaf” (bijv om een demissionair kabinet uit te zitten) lijkt me niet heel problematisch. Maar echt een nieuw kabinet voor 4 jaar met iemand als MP die niet op de lijst stond… is mogelijk, maar voelt een beetje ondemocratisch.

2 likes

@papaver ah ja het zal idd vast mogelijk zijn, maar het voelt zo tegenstrijdig? Sigrid Kaag heeft 1,4 miljoen voorkeurstemmen gekregen en dan wordt iemand die niet eens verkiesbaar was MP. Feels weird.

3 likes

Ik denk ook dat dan de kans groter is dat SK premier wordt, met vvd wel gewoon in de regering. Dus wie weet weer Blok op BZ, etc…

1 like

Het NL model is ergens ook een beetje gek aangezien de grootste partijen niet automatisch met elkaar een coalitie vormen. Je geeft met jouw stem een partij eigenlijk het vertrouwen en een stevige onderhandelingspositie om een goede coalitie te vormen.

1 like

Ik zag laatst ergens een draadje met daarin geïllustreerd hoe de kamer er uit zou zien als de leden op basis van aantal stemmen werden gekozen i.p.v. per partij en zetelverdeling. Er zijn dus nu mensen met 10.000+ stemmen die niet in de kamer zitten, en mensen van de VVD met 700 stemmen die wel in de kamer zitten. Best een gek systeem eigenlijk hoe het nu gaat.

Close-up zetelverdeling:

6 likes

Maar dit komt toch juist omdat zoveel mensen op een lijsttrekker stemmen? Als het systeem anders zou zijn en iedereen individueel een drempel moest halen zou echt niet heel NL opeens op iemand van GL stemmen.

10 likes

Ja is ook zo, maar dat komt natuurlijk ook omdat mensen weten dat je uiteindelijk vooral op een partij stemt en minder op een persoon. Ik ben benieuwd hoe de uitslag zou zijn als het systeem directer is en het dus meer op de persoon gaat. Denk dan dat de verdeling er wel anders zou uitzien. Het is toch jammer dat mensen met zoveel voorkeursstemmen het nu niet halen.

2 likes

Niet persé ondemocratisch. Een minderheidskabinet is misschien wel ondemocratisch. Maar coalities in NL hebben altijd 76+ zetels= een meerderheid = meer mensen hebben op een vd coalitie partijen gestemd dan op de oppositie = democratisch.

Daarnaast nog twee dingen: ik denk dat veel pvv stemmers de pvv ook echt liever in de oppositie zien; daar zijn ze veel beter in. En een grote, stevige oppositie is minstens net zo belangrijk! Veel mensen stemmen liever op een partij in de oppositie, denk ook aan de ouderwetse sp stemmer, of nu misschien BIJ1… stemmers zien soms meer voordeel in een oppositierol. Controleren vd macht.

3 likes

Ik zeg toch ook nergens dat het onaardig is? Ik vind hem wel fel en dat mag hé. Dat zeg ik er letterlijk bij. Er werd gesuggereerd dat mensen niet met mij in discussie zouden durven. Omdat ik een meerderheid zou zijn in dit topic en het spannend zou zijn. Daarvoor haal ik jouw reactie en de populariteit aan als voorbeeld. Mijn mening is hier geen meerderheid en ik hoor niks over de felheid van anderen. Dat is het enige wat ik zeg. Het is dus ook geen punt tegen jou of over jouw stijl. Daar heb ik niks op tegen en ik kan mij ook vinden in jouw inhoud. Het is een voorbeeld om te illustreren hoe @Krabsalade hierboven de discussie van de inhoud naar specifiek mijn stijl beweegt en dat niet bij een ander doet.

7 likes

De PVV is dan ook best een ondemocratische partij vind ik zelf (ze sluiten stelselmatig hele bevolkingsgroepen uit, je kan ook geen lid worden van de partij trouwens).

5 likes

Ah snap ik, maar niks aan de hand dus!

2 likes

Oh nu word ik hier alsnog ff voor de bus geduwd, oke, dat mag.

Haha wat? Hoe duw ik jou hier voor de bus? Ik vertel letterlijk wat jij hierboven gezegd hebt? (Dat niet iedereen tegen mij in durft te gaan = mijn stijl. Dat bij1 een meerderheid in dit topic is en dat het allemaal spannend is). Mensen kunnen het woord voor woord terug lezen?

16 likes

Ik vind dit wel een interessante eigenlijk. Partijen zouden daar ongetwijfeld op inspelen in de campagnes en je hebt dan veel minder een voorman/vrouw. Iedereen die in de kamer komt moet iets goeds doen bij de kiezer. PVV zal zeker niet zo groot zijn dan lijkt me. En de VVD met al die stoffige types zal ook wel een knauw krijgen.

Heb je op een woc gestemd?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik denk dat het best positief kan uitpakken en dat sommige mensen dan wellicht zich meer verdiepen in een partij i.p.v. alleen op de lijsttrekker te stemmen omdat zijn kartonnen bord er zo mooi uit ziet. Je ziet het inderdaad ook in die tweet die ik deelde, als de kamer werd verdeeld op basis van voorkeurstemmen (de top 150 kandidaten) zou de PVV maar 4 zetels hebben. :scream:

3 likes

Maar wat je zegt, die groep stemt nu ook al vaak tegen hun eigen belangen en worden dus niet per se vertegenwoordigd in de kamer. Dus het huidige systeem is in dat opzicht niet per se beter dan direct democratie.

Ik zit m’n berichten terug te lezen en ik zie echt nergens waar ik dat “oncomfortabele gevoel” bij mij link aan jouw persoonlijke stijl.

Het ging mij er meer om dat ik in het offline leven tussen familie en vrienden en collega’s progressief links-midden ben en me daar soms niet comfortabel voel, omdat vrijwel iedereen om me heen conservatiever en rechtser is en me aankijkt of ik een rare ideologische hippie ben. De provincie he, het platteland.

En hier lijkt het dan ineens 100% andersom, net een parallel universum. En dat is raar, maar wel leerzaam. En ik bedoelde dat dát vast is wat meer forummers herkennen en daardoor wat stilvallen, want “ineens” zit je in heel andere discussie waar je je helemaal opnieuw moet positioneren en dat is best spannend, als je allemaal heel stellige berichten voorbij ziet komen.

8 likes

Over dat lijsttrekkers/voorkeurstemmen: bij de volgende tweede kamer verkiezingen kan je kiezen voor een stem op de partij of een stem op de persoon, waardoor voorkeurstemmen zwaarder gaan wegen. Verandert niks aan zetelaantal, maar is wel echt veranderend voor de mensen die er gaan zitten: want meeste stemmen gelden. Behoorlijk wat laaggeplaatste kandidaten die de kiesdrempel nu net niet haalden gaan met dat systeem makkelijk de Kamer halen ten koste van hogergeplaatsten die nu minder scoren.

@Krabsalade dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik zag dat het spannend is om met mij te discussiëren als een stijlpunt. My bad.

10 likes

No problem.

Nou nog één route dan waardoor ik hoop toch een stap voorwaarts te maken, wel een als als als-scenario, maar een mens mag hopen:

Stel, ze maken Kaag nu toch MP en ze doet het vet goed. Dan groeit de D66 hopelijk en winnen ze de volgende verkiezingen, hopelijk door VVD- en misschien zelfs FVD-overlopers. In de tussentijd “went” Nederland aan een vrouwelijke leider en wordt dat alvast more common. Dan kan D66 een links-progressieve regering gaan vormen en dáár kan toch wel echt wat goeds van komen? Toch? :pleading_face:

Haha ik blijf hoopvol.

2 likes