Vogeltopic

Ok ik heb dus sinds een week 2 vogels en ik wil ze tam maken maar geen idee hoe…
iemand tips & tricks om 2 vogels handtam te krijgen?

@BiloxiParish heeft ook vogels!
Wat voor vogels heb jij?
Ik heb zelf 2 valkparkieten maar ze zijn niet supertam. Ik heb er wel veel over gelezen want ik had de ambitie en clickertraining wordt veel aangeraden, met trosgierst als beloning.
Als wij de vogels uit de kooi doen lokken we ze altijd door tuhtuh geluidjes te maken en veel tegen ze praten en bij ze staan helpt ook al veel.
Maar belangrijkste is iedere dag uit de kooi.
In de kooi krijgen gaat niet altijd even makkelijk maar als ik in de kooi trosgierst legde gingen ze er uiteindelijk wel in.

Wat superleuk! Goed dat je ze tegelijk hebt genomen.
Ooh ja die van mij vinden me ook echt niet leuk als ik met m’n hand in de kooi ga, dat is blijkbaar echt hun plek.
De eerste keren dat ik ze uit de kooi deed gingen ze vooral de ruimte verkennen, later kwamen ze op de leuning van m’n bank zitten en nog later bij mij. Maar wel best snel al hoor. Denk met 2 weken al.
Je kan ze met clickertraining trouwens ook zindelijk maken, ik heb me neergelegd met een leven vol vogelpoepjes

Yes klopt. Ik heb er nog maar eentje, een Catharinaparkiet. Had eerst een koppeltje maar het popje is in de kerstvakantie van 2017 gestorven aan legnood.

Helaas is de mijne absoluut niet tam te krijgen en ook best agressief tegenover anderen. Daarom kan ik ook geen nieuw maatje voor hem zoeken. Heb al alles zo ongeveer geprobeerd maar hij heeft er geen zin in. Als hij voor iets gepakt moet worden moet je over uiterst snelle ninjamoves beschikken, is het krijsen alsof zijn leven er van af hangt en hij bijt ontzettend dus je moet ook leren handschoenen aan.
Het popje was iets liever nadat ik haar al een keer gered had van legnood. Maar ook niet handtam.
Maargoed, hij heeft volgens mij ook niet door dat ie een parkiet is want hij doet alles wat zijn ras niet zou doen.

Vroeger heb ik een paar grasparkieten gehad waarvan er eentje ontzettend tam was en kon praten. Die had ik wel in zijn eentje dus tam maken was een stuk makkelijker. En het feit dat hij van een nestblok kwam waar veel contact was met mensen was ook al een voordeel. Heb hem ook met trosgierst gelokt net zo lang tot ie dichtbij kwam en durfde te eten. En door er steeds erbij gaan zitten en er tegen praten. Bij hem ging het super vlot. Hij luisterde ook en mocht los rondvliegen. Dat kan met die van nu echt niet want hij gaat niet meer terug in zijn kooi.

Heb je een kooi die je los kunt klikken? Want dan kun je de bak losklikken en vervolgens met 2 man de kooi optillen en het bovenstuk dan op een stuk krant zetten. Wel snel doen en de kooi zo laag mogelijk optillen want anders heb je kans dat ze wegvliegen.


Zie hier de meest tamme vogel ooit, maar poeh wat heeft dat veel tijd gekost en doorzettingsvermogen.

Ik deed ook eerst het handen in de kooi laten wennen, maar dat werkte niet. Uiteindelijk heb ik hem bij me genomen op de bank in een veilig holletje in mijn hand ( tegen mij aan) of onder een dekentje. En heel veel lokken/verwennen met trostgiers en zonnepitten…

Twee maken het wel lastiger om tam te krijgen. Mijn idee was eerst om deze goed tam te krijgen, maar is nu zo aan ons gehecht en jaloers dat het niet goed lukt hem te koppelen aan een maatje. Dat is wel jammer Want ik vind dat hij die wel nodig heeft.

15 likes

Oh dat is wel vervelend. Zijn ze wel van dezelfde leeftijd en weet je hun geslacht?

Ik heb er 2 en de 1 later gekocht dan de ander. Maar 2 maanden later maar doordat de eerste handtam kwam (dus pap gevoerd door de baas ipv z’n moeder) moet die niets van de ander hebben. Ondertussen mogen ze elkaar allebei niet echt maar ze zijn wel aan elkaar gewend. Als ze elkaar niet zien beginnen ze ook te roepen om elkaar te vinden en ik denk dat ze ondanks wel iets aan elkaar hebben ookal is het geen match.
Al helemaal als je weinig thuis bent vind ik 1 vogel nemen zodat het tam maken makkelijker gaat een heel egoïstische keuze. Dus ik zou als je het niet vertrouwt direct een nieuw maatje erbij nemen en niet eerst 1 vogel houden. Het zijn ten slotte ook groepsdieren.
Ik zette trouwens de kooi open en zorgde dan dat ik nergens heen hoefde, dan kwam die vanzelf uit de kooi en ging dan op verkenning. Maar mijn kamer toen was maar 15m2 en vierkant.

1 like

Je kunt eigenlijk beter 2 mannetjes of 2 vrouwtjes nemen. Mannetje en vrouwtje kan wel prima gaan maar dan krijg je dus wel eitjes en als het goed gaat ook babys. Probleem is alleen dat vogels die binnen gehouden worden geen ritme qua winter en zomer kennen en daardoor continu in staat zijn om eitjes te leggen. Uiteindelijk heb je dus kans dat je zoiets krijgt als bij mij gebeurt is en komen er zoveel eitjes dat het popje ze niet kwijtkan en ze in haar lichaam vastzitten.

Die van mij seksten super vaak. Met een hoop kabaal. Het mannetje is alleen niet vruchtbaar ofzo want er zijn nooit kuikentjes geboren en de eitjes waren niet bevrucht. Maar het heeft dus wel het leven van het popje uiteindelijk gekost. De eerste keer heb ik haar kunnen redden en het eitje los kunnen krijgen. De tweede keer was dus fataal helaas. Als alle eitjes wel bevrucht waren geweest had ik 30+ kuikentjes gehad.

Er zijn wel wat methodes om een natuurlijk ritme bij ze te maken zodat ze alleen zich in het voorjaar voortplanten. Maar dat werkte bij die van mij niet.
Dus ik zou sowieso aanraden om 2 vogels van hetzelfde geslacht te nemen. Dat ze kibbelen komt ook vaak doordat het juist 2 verschillende geslachten zijn.
Al is het natuurlijk geen garantie dat 2 mannetjes dat niet doen. De mijne accepteert geen andere vogels bijvoorbeeld. Alleen zijn vriendinnetje was ok en daar kibbelde hij ook mee. Moet wel zeggen dat je verschillende manieren van kibbelen hebt. Om te spelen en om rangorde te scheppen doen ze dit namelijk ook. Dus het is niet per definitie slecht of boos gedrag.

1 like

Ik heb een spannetje grasparkieten en een spannetje catharinaparkieten gehad. Allemaal niet tam gekregen haha. Ook met de hand in de kooi, erbij staan, praten, uren ernaast zitten, het werkte allemaal niet. Maar ze hadden het wel leuk met elkaar en dat vond ik eigenlijk wel belangrijker, dat ze samen gewoon een leuk leven hadden in plaats van dat ze misschien eenzaam waren maar dat ik het dan wel leuker vond omdat ze dan handtam waren geworden of zo.

@Indolence ik zou me nog niet superdruk maken om het kibbelen, volgens mij doen ze dat altijd wel? Hoe erg is het? Parkieten kunnen elkaar volgens mij echt doodmaken als ze dat willen maar als het gewoon een beetje gepik en geschreeuw op de stok is zou ik het niet zo erg vinden.

@BiloxiParish Wow zoveel eitjes joh? Bij mij hebben ze nooit eieren gelegd. Heb jij dan ook iets van broedkistjes of andere afgesloten ruimtes in het hok hangen?

@Zomerjas wat een prachtig vogeltje :heart_eyes: als je hem in je hand nam toen hij nog niet tam was, dwong je hem dan gewoon zeg maar? Zo vasthouden dat hij niet weg kan vliegen? Ik kan me de laatste keer nagels knippen herinneren waar ik tot bloedens toe werd gebeten dus ik zie dit slecht voor me :joy:

Ja absurd gewoon. Ze legde die gewoon op de grond van de kooi en ging er dan op zitten. Ooit hadden ze ook een holletje/huisje en een soort van nestje maar daar waren ze bang voor haha, dus die heb ik er weer uitgehaald. Ze durfden zelfs niet te eten als dat in de kooi hing.

Ik heb ook een mannetje en een vrouwtje maar ze hebben dus nog nooit seks gehad terwijl het mannetje van tijd tot tijd alles aanrandt wat los en vast zit en het vrouwtje ook van tijd tot tijd heel de tijd om seks aan het vragen is.
Vrouwtje heeft een x of 6 een ei gelegd, dat deed ze dan van de bovenste stok naar beneden :’). Ze weet volgens mij ook niet wat ze ermee moet

2 likes

Haha dat gebeurde hier de eerste keer ook met een ei. Hoorde in 1x zo’n pats naast me en toen lag er een omelet op de grond en zaten ze beide heel dom te kijken.

Het hoeft inderdaad ook niet zo te zijn maar er is wel een vrij grote kans. Op zich best logisch want als je een mannetje en vrouwtjes konijn bij elkaar zet heb je ook kans op jonge konijntjes natuurlijk. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar je geluk mee hebt. Ik zou zelf niet echt een gelijkwaardig mannetje-vrouwtje koppel aanraden. Dan eerder 2 van hetzelfde geslacht of eentje alleen al is het wel beter ze met meer te hebben dan in hun eentje. Zeker als je echt geen jonkies wil, want met jonkies krijg je ook echt veel troep qua uitwerpselen en moet je bijvoeren met speciale voeding die de ouders dan weer over kunnen geven naar de jonkies. Puur om te voorkomen wat met die van mij is gebeurd zou ik kiezen voor mannetje-mannetje of vrouwtje-vrouwtje. Die vogel van mij heeft toen ontzettend geleden terwijl er niks aan te doen was en dat gepiep en het hele beeld vergeet je niet zo snel meer. Al zullen er zeker uitzonderingen zijn hoor. Bij mijn opa die een hele volière en nog losse kooien om juist jonkies te kweken had, is het ook maar een paar keer voorgekomen in heel wat jaren tijd. Puur pech maar dat heeft voor mij wel zodanig indruk gemaakt dat ik het niet weer zou willen meemaken.
Mannetje-mannetje of vrouwtje-vrouwtje wil trouwens niet zeggen dat ze niet zoals een echt koppel met elkaar omgaan. Ze behandelen elkaar (mits het klikt natuurlijk) net zo liefdevol als bij een echt liefdeskoppel.


Zondag is hier trouwens “treat day”, dan krijgt hij een bakje jelly (mag maar 1x per week) en eet dat het liefst op de kop want dat is ultiem stoer natuurlijk.

Die jelly is trouwens misschien ook nog wel een tip om ze mee tam te maken. Die van mij is er gek op. Zo gauw als ik een bakje in zijn kooi hang stuift ie er op af en binnen een paar uur is het zowat helemaal op.

5 likes

Twee is wel beter bij dit soort. Of je moet zelf veel tijd hebben.
De vrouwen zijn wel bitches en mannetjes veel liever.
Ik had eerst 2 en de vrouw was echt een kreng en hij mocht alleen bij haar zijn als ze hitsig was. Ze seksen met geluid haha echt awkward. Zr kregen kleintjes en de vader ging daar mee om en moeder de vrouw bleef de kreng van de voliere.
Tam maken deed ik met trosgierst in mijn hand en daar moesten ze dan op zitten voordat ze erbij konden. Of door de tralies lekkere nootjes geven. Supertam zijn ze nooit geweest, vond de nagels ook eng. Ik heb een standaard fluitje en op een gegeven moment floten ze die terug.

2 likes

Vorige zomer is mijn valkparkietje van 5 overleden aan legnood, zo kut. Ik droom nog regelmatig over dat beestje :heart: Ze was zo aan mij gehecht en ik heb haar ook geleerd pootjes te geven enzo (met de clicker)

Ik heb haar tam gekregen met vooral veel geduld en aan je handen laten wennen door ze daar uit te voeren. Je leest ook veel dingen over kortwieken om tam te maken maar dat moet je niet doen! Verder gaat het het snelst als ze nog jong zijn en bij de kweker ook al aan handen gewend zijn.

Ik heb net een vogeltje die ik tam probeer te krijgen, dus ik dacht dat het misschien wel handig is om mijn vooruitgang (of juist niet) te laten zien en ik zo nu en dan een update plaats!

Dit is Captain Beaky. Hij is een Crimson Bellied Conure (ik weet de Nederlandse naam niet sorry, ik woon niet in Nederland) en is ongeveer een jaar oud. Hij is in gevangenschap opgegroeid en is nooit tam gemaakt. Hij woont nog maar een paar dagen bij ons maar mijn hart is al vol van hem haha.

Dag 1:
Ik wilde Beaky niet bang maken door hem uit zijn houten reis doos te pakken en dat onding ging heel onhandig open, dus uiteindelijk heb ik de hele doos maar in zijn kooi gezet en het luikje open geschoven. Beaky ging er meteen uit en op ontdekkingstocht maar hij vond zijn kooi nogal groot en vol met vreemde dingen, dus hij ging vooral aan de voorkant zitten en klimmen.

Ik liet hem een paar uurtjes met rust en ging er rustig bij zitten en mijn eigen ding doen. Na een paar uur vond hij ons al niet meer eng en zat hij lekker te slapen.

Dag 2:
Ik kwam er achter dat Beaky niet helemaal door had waar zijn eten en drink bakjes voor waren die ergens bovenaan de kooi zitten, hij had nog helemaal niks gedronken en weinig gegeten. Na een beetje onderzoek kwam ik erachter dat hij waarschijnlijk nog nooit zo veel ruimte heeft gehad en gewend is om eten op de grond te krijgen. Ik heb de bakjes eerst laag in de kooi gezet, en toen hij snapte dat daar het eten in zit heb ik ze weer omhoog gedaan. Daarna ging het goed.

Ondertussen probeerde ik erachter te komen wat voor eten hij lekker vindt zodat ik hem om kan kopen met hapjes. Trosgierst vond hij niet boeiend, maar appel? Daar doet hij alles voor! Eerst deed ik een partje appel op een stokje en voerde het door de tralies, dat vond hij eerst wel spannend maar appel is natuurlijk veel te verleidelijk om te laten liggen dus hij nam heel dapper een hapje en klom gauw weg. Lefkikker.

Deze stap herhaalde ik tot hij gewoon bleef zitten als ik met appel aan kwam, en op het eind van de avond at hij het uit mijn vingers en bleef hij dichtbij me zitten om het op te eten.

Dag 3:

Ik at mijn ontbijt naast Beaky’s kooi en ik merkte dat hij op mijn sinaasappel zat te azen en daar intens van zat te genieten toen ik hem een partje gaf. Hoe meer eten ik heb om zijn liefde mee te kopen hoe beter, haha.

Aan het eind van de dag toen ik thuis kwam was hij duidelijk blij me te zien, hij klom de hele kooi door en ging meteen op het stokje zitten die het dichts bij mijn stoel zit en keek me hoopvol aan. Ik denk dat hij me met lekkers en leuke dingen associeert nu.

Omdat hij aardig gewend leek maakte ik de kamer klaar om hem eruit te laten en hebben mijn partner en ik beide wat tijd bij de kooi doorgebracht met het deurtje open. Het interesseert Beaky kennelijk nog geen zak dat hij eruit kan, maar hij vond het wel heel leuk om aandacht te krijgen en ging meteen op mijn hand af als ik die in de kooi stak met appel en bleef er ook vlakbij zitten.

Hij wil nog absoluut niet dat ik hem aanraak, maar hij bijt niet als ik te dicht in de buurt kom, hij hupt een beetje weg. Dat respecteer ik dan ook, Beaky komt (hopelijk) vanzelf wel naar me toe. Een hand in de kooi vindt hij geen probleem als ik iets moet verschonen of iets moet fixen, zolang mijn hand-zonder-appel maar niet naar hem toe gaat.

12 likes

Wat lief beschreven! Misschien kun je ook druiven proberen? Hier een grote hit en ik zie dat het ook wel veel wordt gegegeven hier bij een ‘vogelopvang’.

1 like

Aw dankje! Ik vind hem echt het einde haha.

Ik heb druif geprobeert maar daar moest hij niks van weten. Zelfs niet toen ik het at (ik merk dat hij normaal vooral iets wil als ik het al heb). Cherry tomaatje vindt ie wel ok, en banaan meh. Tot nu toe wint appel! :stuck_out_tongue: Ik zal meer (veilige) dingen proberen de komende dagen.

1 like

Ik heb zelf geen vogels en heb er ook niet perse iets mee maar ik vond dit zo leuk en lief om te lezen :blush:

2 likes