White privilege / racisme

Ja ik had precies hetzelfde. De speeches waren ook niet heel opjuttend en dacht dat het misschien ook een tactiek was om het niet te laten escaleren… En misschien ook wel goed. Alleen ik vind juist dat die heftige emoties ervoor kunnen zorgen dat het een keer anders gaat. Merk dat ik er mixed feelings van heb, want had zeker niet gewild dat het uit de hand was gelopen, al helemaal niet in de Bijlmer.

1 like

Misschien omdat er meteen aangifte gedaan wordt als er ook maar iets gezegd wordt dat verkeerd kan vallen. Echt welke kneus dat gedaan heeft…

3 likes

Gaan er mensen daar het protest in deventer. Zag dat apeldooorn ook wil. Zo jammer dat ik toevallig nu naar mijn ouders ben want anders kon ik naar het protest in de bijlmer.

Laatst nog. Alleen dan niet hierover, maar over corona. Ben nu van Facebook gegooid. Maar zou me niet weerhouden weer in discussie te gaan met een volgende.
Wel over dit onderwerp een verhitte WhatsApp discussie gehad

1 like

Ik was er ook!

Nav dit diagram, ik heb wel eens gezegd ‘islam is not a race’ maar ik veronderstel dat dat dus niet ok is om te zeggen. Kan iemand mij hier iets meer over uitleggen/verwijzen naar een bron zodat ik hier meer over weet? Dank.

Ben hier zo boos om he. Hoe kan je Akwasi als kwaadaardig persoon zien

1 like

Dat van Churchill vond ik ook wel een beetje ver gaan, vooral gekeken naar zijn rol in WO2.

Maar neem nu Colombus of Michiel de Ruyter… Als Columbus er niet was geweest waren een paar landen in de wereld later ontdekt, maar hoezo was het opbouwen van steden door slaven nodig? Dat had toch ook met eerlijk loon naar werken gedaan kunnen worden.

Trouwens is dit wel een tactiek die ik bij veel mensen zie nu, om dat maar iets anders slightly racist uit zijn context te trekken ‘wAnT dAt mAG Nu zEkEr OoK niEt mEer!!!’

Ik vind ook niet per se dat al die standbeelden weg moeten maar ik vind wel dat de bijbehorende beschrijving moet bevatten wat voor misdaden ze tegen ze mensheid hebben gepleegd. Dus niet slechts spreken van de ‘gouden eeuw’ voor Nederland, zet er maar bij ten koste van wie dat is gegaan. En ik wil ook standbeelden voor prominente POC uit de geschiedenis en vooral vrouwen! En ik wil ook dat straten niet meer vernoemd worden naar dit soort discutabele figuren uit de geschiedenis, dat is echt teveel eer want daar kan geen beschrijving van de misdaden bij.

Verder wil ik ook wereldvrede :pray:t2:, that’s all.

15 likes

Ik vind het sowieso vreemd dat we het hebben over het ontdekken van landen. Die landen bestonden al en er woonden ook al mensen, alleen wisten de Europeanen dat nog niet. Het feit dat we een land pas als ‘ontdekt’ beschouwen als er een witte Europeaan voet aan wal heeft gezet vind ik best wel krom.

34 likes

Ja heb je ook gelijk in, ik bedoel gezien vanuit de mensen die kaarten maakten. Dan had er misschien nog 40 jaren geen Amerika op onze landkaarten gestaan.

Ja klopt! Dus ik heb dat ook weleens zo gezegd in een discussie. Maar door de afbeelding die in dat topic stond had ik het idee dat dit dus niet ok was om te zeggen en ik begrijp niet waarom. Toch bedankt voor je reactie!

1 like

Was dat eerste bericht van hem en was het sarcastisch?

Weet niet of jullie nog teen mom/MTV kijken maar shit is going down. Mensen ontslagen door racistische uitspraken in het verleden en heden (Taylor, vriendin van cory in teen mom, Dee uit the challenge) en nu worden er continu oude posts van Taylor, man van Maci, naar boven gehaald waar hij zich bijzonder seksistisch, racistisch, enz enz uitlaat.

Kailyn wordt aansproken omdat ze in het verleden wel eens gezegd heeft dat ze niet wilde dat Isaac te ‘hispanic’ werd aangekleed door z’n vader.

Boiiiiii

1 like

Ja zou kunnen. Ik heb het dan weleens gezegd wanneer iemand zelf zei “ik ben niet racistisch maar moslims xyz” dus dan werkte het precies andersom.

1 like

Zijn er nog mensen die zondag met mij naar de demonstratie in Leiden willen?

3 likes

Ja en ook echt hele nare fatshame comments. No bueno

Dit staat net in Jesse Maya’s stories. Wat is dit nou? Is dit echt zo? Een hoax?

eeh… ik zie toch echt dezelfde man?
Sommige geloven ook niet dat George Floyd überhaupt dood is… want de kist was gesloten en er was zoveel geld gedoneerd. :exploding_head:

1 like

Nou ja, in België staan er nog steeds standbeelden van Leopold II, die heeft 10 miljoen levens op z’n geweten (en dan hebben we het ook nog niet over alle verminking e.d.). Dat zijn Holocaust-cijfers. Ik denk ook niet dat we het zouden accepteren als er in Duitsland nog standbeelden van Hitler zouden staan. Dan vind ik een plaatje met beschrijving wel echt héél minimaal.

Edit: ik zag onlangs een tekening op Instagram (ik vind het natuurlijk niet meteen terug), iets à la “het enige plaatje met een verwijzing naar zijn gruweldaden, dat te accepteren is” en dan zo’n gigantische plaat voor het standbeeld getekend, waardoor het hele standbeeld niet meer te zien is.

7 likes