Zorgverzekering

Ik was altijd nog meeverzekerd bij mijn ouders. Uiteindelijk ervoor gekozen om bij zilveren kruis te blijven. Ik ga €144 betalen voor basis exclusief, 1 sterren aanvullend en 2 sterren tand. Ik krijg korting vanuit mijn werk.

Ik ben overgestapt naar Hema. Ga €99 per maand betalen en lach mezelf echt uit als ik iets krijg volgend jaar

Klopt, het is ook een risico natuurlijk maar inmiddels heb ik al zo veel jaren maximaal eigen risico gedaan dat de premie die ik daarmee bespaard heb al het bedrag aan max eigen risico is. En meer dan die 885 gaat het niet worden dus als je het kan betalen, why not…

2 likes

Ja daar heb je ook gelijk in hoor. Daarnaast heb ik volgens mij nog nooit iets gehad dat niet vergoed werd, maar je zal het altijd zien haha

1 like

Als ik voor mezelf spreek: ik heb het geld makkelijk en ik heb in 28 jaar nog nooit mijn eigen risico hoeven aanspreken. Stel dat ik iets krijg, kan inderdaad altijd gebeuren, dan is er zelfs ook nog een kans dat de behandeling €300 kost en dan zou je dat ook kwijt zijn geweest met een laag eigen risico.

Ik zit bij Zilveren Kruis en betaalde dit jaar ongeveer 130 per maand, maar ik was wel mega goed verzekerd. Zo kreeg ik alle tandartskosten vergoed, heb ik een Mindfulness cursus van 8 weken gedaan, heb ik maanden fysio + chiropractie gehad, kreeg ik mijn complete huidverzorging + bril/lenzen vergoed en heb ik een tijdje psychologische hulp gehad ivm iets van vroeger, daarna daarom die mindfulness cursus gedaan.

Ik had de budget basis polos van ZK met daarbij drie sterren + 1 ster tandarts. Maar nu kreeg ik dus een brief van mijn ziekenhuis (we proberen medisch zwanger te raken) dat mijn ziekenhuis niet meer valt onder de basis budget verzekering van hen en dat je dan moet overstappen naar een ‘normale’ basisverzekering. Dan zou ik elke maand ruim 150 moeten betalen voor hetzelfde, dus dat vind ik wel jammer…

Toch vind ik het systeem van Zilveren Kruis wel echt super fijn werken. Je kunt alles online super snel vinden en declareren en het staat dan binnen 3 dagen op je rekening.

Hier ook. Bij was het vooral belangrijk om te kijken welke ziekenhuizen gecontracteerd zijn, verder maakt het volgens mij niet heel veel uit. En misschien is het handig om ook voor je partner daarop te letten?

Ik ben overgestapt van zilveren kruis (basis met 3 sterren aanvullend) naar CZ omdat mijn werkgever dan een deel bekostigd (werk in de zorgsector). Ben nu ook goed verzekerd, net als bij ZK, voor fysiotherapie en alternatieve geneeswijzen, maar ga nu 10 euro per maand minder betalen omdat ZK ook duurder was geworden (143 en ga nu iets van 133 betalen). Ben benieuwd of het bevalt! Heb helaas die aanvullende verzekering wel altijd nodig voor fysiotherapie en/of chiropractie meh.

Heeft iemand ervaring met AnderZorg?

Ik ga denk ik over van Vvaa naar Menzis gezien ook de collectiviteitskorting via m’n werk. Kies voor 1 ster aanvullend voor fysiotherapie en ga de consulten bij de tandarts zelf betalen.

1 like

Ik blijf denk ik bij ditzo, maar haal mn aanvullende verzekering weg.
Ditzo is de meest duurzame verzekering en dat vind ik belangrijk. Andere optie is zilveren kruis, die is redelijk duurzaam. Maar ditzo voelt denk ik beter.
Zet mn eigen risico op laagste want had dit jaar ook alweer 340 euro verbruikt.

1 like

Lobkefaassen heeft er een blog over, die vond ik heel nuttig en de eerlijke wijzer zorgverzekering googlen!

1 like


In dit artikel staat vlgs mij een link waar ditzo wel bij staat.
Ooh wacht ditzo valt onder asr misschien is dat het!
Zilveren kruis valt onder achmea. Meer weet ik niet haha

@monkeyslut ja bij mij precies hetzelfde eigenlijk. Goedkoop en gewoon aangesloten bij ziekenhuizen bij mij in de buurt, app om te declareren werkt fijn en snel.

1 like

Ik snap het even niet. Ik wil overstappen van AV Extra naar AV standaard, maar ik snap dat van de geneesmiddelen niet.

Basisverzekering, AV Budget, AV Standaard = Volledig m.u.v. wettelijk eigen bijdrage.
AV Extra, AV Optimaal = Volledig, beperkt aantal middelen na voorafgaande toestemming.

Wat voor consequenties zal dit hebben? Sorry, ik snap er echt helemaal niets van haha.

Medicatie die ik zoal krijg/kan krijgen: Anticonceptie (originele Mircrogynon 30), hormoonzalven, ijzer, magnesiumtabletten en eventueel vitamine B injecties.

Over het algemeen wordt medicatie vergoed vanuit de basisverzekering. Sommige medicijnen (concerta is een bekend voorbeeld) kennen een eigen bijdrage die soms door de aanvullende verzekering, in dit geval vanaf de AV Extra, vergoed wordt. voor de vergoeding van je pil kijken moet je kijken naar het kopje anticonceptie. Als je 21+ bent, komt dat meestal uit een AV. Op een site als medicijnkosten.nl kun je je andere medicatie opzoeken om te kijken of jouw medicijnen vergoed worden en of er eventueel een eigen bijdrage is. Die eigen bijdrage is overigens iets anders dan je eigen risico, voordat ik verwarring veroorzaak :sweat_smile:

1 like

Ja ik heb die al 2 jaar basis + jong en ik vind het super fijn en het komt voor mij steeds het goedkoopste uit. Kreeg mijn bril en de pil en fysio en steunzolen allemaal vergoed en ook snel.

1 like

Thanks, dan ga ik voor het goedkopere pakket!

Anticonceptie wordt gelukkig al vanaf AV Budget volledig vergoed, dus dan zit dat goed.

Ik stap denk ik over naar Ditzo, vanwege de duurzaamheid. Zit nu bij Ohra, ben altijd heel fijn geholpen dus wel een beetje spannend om over te gaan. Maar het gaat me 5 euro per maand schelen en ik ga duurzamer, dus ik ga de stap maar zetten denk ik.

1 like

Ik heb net als vorig jaar geen AV nodig alleen een goedkoop tandpakket. Volgens mij is één van de goedkoopste voor studenten dan ‘Studenten Goed Verzekerd’ van Zilveren Kruis (rond €114,- pm) als iemand een goedkopere weet voor studenten (met €385 eigen risico en 1 tand) ben ik heel benieuwd. Ik sluit altijd via Independer af, krijg je nog een gratis tandongevallen verzekering erbij.

Edit: aanpassing