Zorgverzekering

We mogen weer overstappen. Wellicht dat we elkaar weer kunnen helpen met keuze’s maken!

1 like

Ik heb het net een beetje uitgezocht en ik blijf denk ik bij Anderzorg

1 like

Ik mag zoals het nu lijkt volgend jaar €155 p.m. betalen bij de Friesland (Alles Verzorgd, AV Extra en AV Tand Extra + collectiviteitskorting). Dat vind ik teveel dus ik ga zoals het nu lijkt één pakket verlagen (Alles Verzorgd, AV Standaard en AV Tand Extra + collectiviteitskorting) en dat gaat €10 p.m. schelen.

Maaarrrr misschien zie ik hier nog iets en verdiep ik me daar nog in.

Ik heb zo geen zin om te vergelijken, maar het moet. Ik heb nu gewoon alleen een simpele basisverzekering bij Univé, maar ben zwanger. Wat is de fijnste site om te vergelijken?

Ik blijf bij Ditzo. Alleen basisverzekering (met pechvogelhulp extra) en maximaal eigen risico, komt neer op 93 euro per maand.

2 likes

Ik wil mn eigen risico naar 800 gooien. Is dat verstandig? Heb nu toch het idee alles zelf te moeten betalen namelijk.

Ik zit bij anderzorg, basis met 585 eigen risico. Volgend jaar gaat die boven de 100 euro uitkomen dus ik denk dat ik 'm verhoog naar 685, dan wordt het 97 per maand. Ik vind 885 nog een beetje eng ofzo, terwijl ik afgelopen jaar geen cent ervan gebruikt heb? K moet wel echt weer eens naar de tandarts maar verder maak ik zelden kosten

Meeste tandartsbehandingen vallen niet onder het eigen risico.

Als je het geld op een spaarrekening hebt staan en je maakt zelden gebruik van zorg, zou ik het doen. Ik zou even goed kijken naar wat je de afgelopen jaren aan eigen risico kwijt bent geweest.

ik ben echt heel slecht in het uitzoeken hiervan en ik vind het ook kutwerk

ik zit nu bij vgz, volgens mij gewoon meest basis pakket dat er is
volgend jaar wil ik waarschijnlijk een beugel voor een korte tijd om een klein spleetje weg te werken bij mijn ondertanden, dus is het dan de moeite waard om een ‘tandartsengedeelte’ bij te voegen?

Ik denk dat ik dit jaar eindelijk de stap durf te maken. Ik heb veel spaargeld en in 28 jaar nog nooit iets van eigen risico hoeven betalen (afkloppen). Ik betaal nu €130 p.m. voor basis + tand extra bij IZA maar dit moet volgens mij goedkoper kunnen.
Ik ben alleen altijd zo bang dat ik iets over het hoofd zie en daar dan de ellende van heb komend jaar

Ik moet ook ergens de tijd vinden om alles goed te bekijken. Dit artikel vond ik zelf heel fijn, ook met een rekenvoorbeeld

3 likes

Ik zit dit jaar bij VGZ, expres dit jaar aanvullend verzekerd ivm zwangerschap en bevalling. Heb de extra kosten er gemakkelijk uitgehaald, afgelopen week ook nog een nieuwe bril uitgezocht.

Verwacht volgend jaar weer minder zorgkosten te maken dus dan ik ga weer terug qua aanvullende gedeelte.

Als je 885 euro op je spaarrekening hebt staan wel. Uiteindelijk is je eigen risico 500 euro hoger dan bij 385 euro. Je krijgt een beetje korting op je premie. Stel, de premie is 200 euro goedkoper met verhoogd eigen risico, dan betaal je in het slechtste geval maar 300 euro meer als je toch je hele eigen risico moet ophoesten.

De korting bij verhoogd eigen risico is bij mij wel ieder jaar lager. Ik zou het sommetje even uitrekenen en kijken of je het het risico waard vindt.

Ik denk dat je orthodontie als volwassene niet meer vergoed zal krijgen. Volgens mij valt het ook niet onder je tandartskosten.

1 like

Bij de meeste verzekeraars moet je dan een luxere zorgverzekering nemen met de meest uitgebreide tand aanvulling. Ik heb er toevallig ook naar gekeken en gemiddeld kost de verzekering dan circa 150 euro per maand. Bij een beugel wordt er meestal éénmalig 700/800 euro vergoed.

Ik betaal nu 82 euro per maand, dus dan zou de verzekering me ruim 800 euro per jaar meer kosten dan nu. Dus dan had het voor mij geen voordeel om die uitgebreide verzekering te nemen. Dat zou je dus even moeten uitrekenen!

Ik blijf volgend jaar weer bij De Friesland, mijn premie wordt dan €84,75 per maand voor basis met maximaal eigen risico.

1 like

Als iemand tips voor mij heeft.
Ben nu basisverzekering bij Interpolis. Geen fysio niks alleen tandarts wat extra.

Nu ben ik zwanger en eind maart uitgegekend. Wil graag bevallen in het ziekenhuis en heb er geen medische reden voor (gelukkig!)

Tot nu toe loopt de zwangerschap erg goed. Heb wel pittig werk (Gastouder 50 uur per week en tillen is soms onvermijdelijk)

Als je een verstandskies eruit laat halen in het ziekenhuis bij de kaakchirurg, valt het dan onder tandartskosten of ziekenhuis/polibezoekkosten?

Ik ben namelijk maar tot €500 euro verzekerd in mijn tandverzekering. Ik moet er al jaren twee kiezen eruit halen bij de kaakchirurg, maar dat grapje gaat echt wel meer kosten haha. :sweat_smile:

Als het bij de kaakchirurg is valt het volgens mij onder je eigen risico en niet je tandartsverzekering. Dus als je je eigen risico nog niet verbruikt hebt moet je het zelf betalen. Twee kiezen laten verwijderen is volgens mij wel minder dan €500.

1 like

Dit heeft volgens mij te maken met dat we in Nederland 2 soorten verzekeringen hebben: een natura- en een restitutieverzekering

Gecontracteerde zorg

Zowel de naturaverzekering als een restitutieverzekering werkt op basis van gecontracteerde zorg. De restitutieverzekeraar heeft vaak meer zorgverleners gecontracteerd. Daarnaast is de vergoeding bij niet-gecontracteerde-zorgverleners verschillend. Ga je met een naturaverzekeringnaar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je niet je hele rekening vergoed. Je krijgt dan een percentage van het marktconform bedrag. Als je met een restitutieverzekering naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, krijg je het marktconform bedrag helemaal vergoed. Het is bij beide verzekeringen dus belangrijk om goed te kijken of je zorgverlener gecontracteerd is. Bij de naturaverzekering zijn de gevolgen van het gaan naar een niet-gecontracteerde zorgverlener alleen groter.

Restitutieverzekering is vaak duurder