Zorgverzekering

Ik zit nu bij Unive, al jaren. Heb het hoogste eigen risico en zou met overstappen ongeveer €15 per maand kunnen besparen. Ik kom uit op Anderszorg of zilverenkruis ziezo. Iemand ervaring met 1 van beide? Merk dat ik deze overstap eng vind omdat ik al jaren bij dezelfde verzekeraar zit

Ik ben ook aan het kijken naar zilveren kruis ziezo (dus niet de normale zilveren kruis), maar ik snap echt niet waarom de basisverzekering daar zo goedkoop is. Ik ben een beetje bang dat er toch een addertje onder het gras zit dat ik nu niet zie.

Ik ben van Zilveren Kruis naar Ditzo gegaan wat me wel wat scheelt per maand, maar vooral omdat Ditzo met veel meer ziekenhuizen etc een contract heeft, en Zilveren Kruis niet (meer). Ik ga waarschijnlijk volgend jaar verhuizen dus fijn idee dat ik dan in zowel mijn huidige als toekomstige woonplaats terecht kan. Ditzo viel me qua prijs ook echt mee zoals @Camomille al zei, en fijn idee dat ze redelijk duurzaam zijn.

2 likes

Volgens mij omdat niet alle ziekenhuizen aangesloten zijn

Hm misschien, ik zie dat alle ziekenhuizen bij mij in de buurt wel gecontracteerd zijn bij de basisversie van Ziezo. Bij de selectief variant niet, maar die wilde ik sowieso niet doen

Overstappen scheelt voor mij niet zo heel veel, wel dat ik een goedkopere aanvullende verzekering neem. Alleen nu lees ik hierboven over duurzaamheid bij Ditzo en denk ik ja… Toch maar doen?

Ik zit te kijken op de website van FBTO en dan ook de pagina over de module Gezinsplanning maar het lijkt er op dat de voorwaarden zijn aangepast. Er staat nu dat je vanuit de module Gezinsplanning een vergoeding van maximaal € 250,- kunt ontvangen voor de eigen bijdrage van de bevalling en/of kraamzorg en dus niet zoals jij in het verleden had voor de gehele kosten.

Ik zit sinds dit jaar bij De Friesland, ook vanwege duurzaamheid maar ik moet er komende dagen nog maar even goed goed gaan zitten. Komend jaar wil ik namelijk gebruik maken van de fysio (maar ik denk kortlopend) en langs een psycholoog. Via m’n werk kan het wel lopen via zilveren kruis maar geen idee of dat voordelig is voor mij, heb me nooit in zulke dingen hoeven versiepen. Heb al 10 jaar basis, zonder aanvullende pakketten, en sinds vorig jaar ook hoger eigen risico (nu 685) maar begin daar nu toch wel aan te twijfelen…

Wil dit soort dingen helemaal niet uitzoeken😑

Volgens mij kan je met spoed (dus als je bijv een ongeluk krijgt wat verder van huis) in alle ziekenhuis terecht. Dus zolang de ziekenhuizen/zorgverleners van jouw keuze/in jouw buurt een contract hebben zit je goed.

Met je eigen risico moet je inderdaad voor jezelf de afweging maken. Ik heb hem al jaren op max staan en genoeg geld op mijn spaarrekening. In al die jaren ook nog nooit wat gehad dus ik heb het er al dubbel en dwars uit. Is er een reden dat je denkt je eigen risico volgend jaar op te maken of gewoon een voorgevoel?
Hou er ook even rekening mee dat je met €500 vrijwillig eigen risico niet echt €500 extra kwijt bent als je het onverhoopt toch opmaakt, maar eigenlijk ‘maar’ ± €200. In mijn geval zou ik namelijk bij €0 vrijwillig eigen risico €25 pm extra premie betalen = €300 per jaar. Dus eigenlijk is het verschil veel minder groot dan het lijkt.

1 like

Ahja ik was al bang dat ik te onduidelijk was haha.

Twee voorbeeldjes, waarin ik er even vanuit ga dat je kosten maakt waardoor je je eigen risico volledig op moet maken. Aanvullende verzekeringen enzo hou ik even buiten beschouwing.

  1. Je hebt een wettelijk verplicht eigen risico van €385. Je kiest voor een vrijwillig eigen risico van €0. Daardoor betaal je in totaal €385 aan eigen risico.
    Je krijgt geen korting op je premie.

  2. Je hebt een wettelijk verplicht eigen risico van €385. Je kiest voor een vrijwillig eigen risico van €500. Daardoor betaal je in totaal €885 aan eigen risico.
    Omdat je voor een volledig vrijwillig eigen risico van €500 hebt gekozen krijg je wel €25 per maand korting op je premie. Daardoor betaal je in het jaar €300 minder premie. (Je betaalt dus €500 meer aan je risico en €300 minder aan je premie dus netto eigenlijk maar €200 meer.)

Is het zo wel duidelijk? :grimacing:

Wij zitten nu ook bij FBTO, maar ook (pril) zwanger en ook overstappen…
ik ben er nog niet helemaal over uit…

Belangrijk vind ik lactatiekundige zorg (iig 200€ ofzo) en Kraamzorg…
Toen kwam ik uit bij zilveren Kruis, maar die hadden weer geen contract met het ziekenhuis hier in de buurt (althans: in overleg). En dat vind ik dan weer ruk. Dan wordt het dus restitutie maar dan waren zij weer niet het goedkoopst. Wat een oerwoud dit elke keer weer :crazy_face:

Ik zou ze even bellen, vind het zelf ook vaag. Je hebt in ieder geval een smartwatch nodig, dus daarom valt het voor mij af.

1 like

Ik heb er voor mezelf naar gekeken maar als ik de kosten doorbereken naar wat ik terug kon krijgen ben ik goedkoper uit om het niet te doen. Je betaalt 3.50 extra x 12 = 42 euro en voor een eenvoudige aanvullende verzekering betaal je 7.50 en kun je dus maar 37.5 terugkrijgen.

1 like

Stel ik heb tegen eind 2020 de wens om zwanger te worden (nog geen idee) is het dan slim om nu al een bepaalde (aanvullende) verzekering te kiezen voor bijvoorbeeld echo’s, verwijderen spiraal etc?
of zijn die kosten sowieso niet vergoed/vallen onder basisverzekering?
Bespreek je dit trouwens met je huisarts als je een kinderwens hebt of ‘begin’ je gewoon maar? geen idee haha

Ik heb dat asr vitality dus goed onder de loep genomen en vind het zo shady. Je betaalt dus 3,50 per maand voor een service die je moet stimuleren om fitter te worden (ik wil best een groepsappje hier opstarten om elkaar te motiveren, challenges te doen, is nog gratis ook). Zij ontvangen daar vermoed ik onwijs waardevolle informatie voor terug. Bedenk een high end smartwatch weet: hoe je leeft, waar je heen gaat en hoe, hoeveel je sport, hoe je slaapt, als je het bijhoudt hoe je menstrueert, wanneer je gezondheid in een dipje zit (rusthartslag), wanneer je stapt, wanneer je vermoedelijk alcohol nuttigt. Patronen die echt best geld waard zijn. En je betaalt dus om dat weg te geven.

Vervolgens ontvangen winkels extra kopers (je krijgt immers bonnetjes voor etos etc), je verdient je aanvullende verzekering nooit terug (je moet immers eerst je investering a 3,50 terug verdienen en kan per jaar max 20% terugkrijgen). Vind het Privacytechnisch en financieel gezien echt een shady ontwikkeling. Zou als je deelneemt iniedergeval bij elke verandering de privacyvoorwaarden onder de loep nemen.

11 likes

Ik denk dat ik bij Anderzorg blijf. Maximaal eigen risico, 6 fysio behandelingen (twijfel ik trouwens nog een beetje over), in een keer betalen 1069,56.

Ik heb mijn verzekering bewust op minimaal eigen risico gezet voor het jaar dat we aan onze kinderwens gingen starten. Ik had geen spiraal dus kan daar niets over aangeven voor wat betreft kosten maar echo’s krijg je in de basis gewoon vergoedt. Ik heb verder geen gesprekken gehad met mijn huisarts alvorens we begonnen. Ben begin februari uitgerekend en ik ga nu pas kijken naar aanvullende verzekeringen. Daarnaast is het nog maar de vraag of je meteen zwanger zult raken. Ik persoonlijk zou pas voor 2021 kijken naar een bepaalde aanvullende verzekering vanwege zwangerschap in jouw situatie omdat je het merendeel van je zwangerschap in 2021 zal zitten (als je al snel zwanger raakt).

1 like

Ik zit een beetje te kijken naar PMA (Menzis) met aanvullende verzekering ExtraVerzorgd 2, daar wordt lactatiekundige zorg inderdaad tot 200 euro vergoed en krijg je volledige vergoeding van kraamzorg en ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak.

Bevalling en kraamzorg
Borstvoeding € 200
Kraamzorg eigen bijdrage 100%
Kraamzorg na adoptie 16 uur
Kraamzorg na opname 16 uur
Meerlinguitkering € 250
Verloskamer eigen bijdrage 100%
Fysiotherapie en oefentherapie 18 behandelingen (evt. voor je bekken voor of na de bevalling)
Steunpessarium 100%

Dit kan gratis bij de huisarts (of iig bij de meeste praktijken). Heb het recent nagevraagd.

Ik twijfel of ik een tandartsverzekering af ga sluiten. Vind het verschil zo klein? Ik zou 160 euro premie meer betalen voor een vergoeding tot 250 euro… wat doen jullie?