(Zwanger van een)Meerling-topic

Voor alle mama’s die een meerling verwachten!

1 like

Eerst gefeliciteerd @Kapstok ! Je hebt al 1 kindje toch?
Wat ik je heel heel heel erg kan aanraden is contact houden met @Freedom. Jullie lopen ongeveer gelijk toch? Ik heb zo veel gehad aan @Zitzak omdat we steeds ongeveer hetzelfde door moesten. Ook toen ze waren geboren. Het is zo fijn om herkenning te vinden en iemand te hebben die je problemen/zorgen snapt.

2 likes

Leuk idee, dit topic! Altijd fijn om contact te hebben met mensen die hetzelfde mee maken. Kan me in mijn omgeving soms best alleen voelen. :sweat_smile:

Hoe voelen jullie je, @Freedom en @Kapstok?

1 like

Lijkt mij ook erg fijn idd!

Ik merk nu al dat er weinig begrip is van mijn omgeving voor mijn zorgen over alles wat er komt kijken bij een tweeling(zwangerschap).
Iedereen doet er super licht over… Van die reacties van ‘Nou dan ben je in één keer klaar!’
Ja leuk maar ik wil helemaal niet in 1x klaar zijn.
Of ‘Oh leuk! Hebben ze altijd een vriendje om mee te spelen!’
Ehh ja maar ze moeten wel eerst gebaard worden door mijn minilichaam, en daarna moeten ze gevoed worden (tegelijk? Om de beurt? Hoe dan?), verschoond, slapen, alles gaat gewoon dubbel zoveel werk zijn en je bent zelf ook zoveel beperkter/minder mobiel dan met 1. Tenminste, dat is hoe ik het voor mij zie…
Iedereen zegt dat ik alleen maar beren op de weg zie en negatief ben, en misschien maak ik mij wel druk om niks maar volgens mij ik wel gewoon realistisch en niet per sé negatief.

2 likes

Ik voel me goed, gelukkig helemaal niet misselijk geweest ofzo. Merk wel dat ik nu echt sneller vermoeid begin te worden en dat hormonen ook wel een paar keer per week opspelen (huilen vooral) maar verder gaat t eigenlijk prima:) hoever zijn jullie nu? Ik ben nu 14+1. Volgende week gaan we horen wat t zijn, echt veel zin in!

En ja dat alleen voelen herken ik ook, zie verhaal hierboven haha. En mn vriend denkt ook dat t allemaal wel losloopt maar ik zou graag willen dat hij zich ook enigszins gaat inlezen enzo

1 like

Ja, klopt! Een meisje en zij is dan 4. Waar ik voorheen het heel jammer vond dat er zo’n groot leeftijdsverschil tussen zat, ben ik daar (nu we er 2 verwachten) nu wel blij mee. Ze is niet zo afhankelijk van ons en is ontzettend zorgzaam. Denk dat we veel aan haar hebben en het is natuurlijk super leuk om haar erbij te kunnen betrekken.

@Peppie ik voel me wel oké hoor! Wel ontzettend moe, hongerig en met vlagen misselijk maar mag zeker niet klagen. Verder komt er wat angst om de hoek kijken maar die zorgen bespreek ik aankomende week even in het ziekenhuis.

@Freedom wat jammer dat mensen zo er op reageren. Apart ook! Het is niet niks, 2 baby’s maken. Eentje is al een aanslag op je lichaam, laat staan 2.
Ik begrijp je zorgen heel goed, er komt nogal wat op jullie af. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat we al 1x de babyperiode hebben gehad en dat ik dus daarom er (nog!!) niet zo tegenop zie.
Heb je in de omgving mensen waar je, als ze geboren zijn, op terug kan vallen? Dat vind ik namelijk een hele geruststellende gedachte.

@Freedom logisch hoor dat je je zulke zorgen maakte, vervelend dat je die zorgen niet kan delen met je omgeving!
Je kan al je vragen hier stellen hoor. :hugs: Niet dat @Zitzak @Taartje en ik alle wijsheid in pacht hebben, maar we zijn wel ervaringsdeskundige :sweat_smile:

Mijn tweeling is nu 9 maanden. Wij hebben nog een zoon van bijna 5 jaar.

Oh klopt mijn beeld een beetje dat het best praktisch is dat de oudste wat ouder is? Of romantiseer ik de boel te veel :sweat_smile:

Ik weet niet hoe het is met een jonger kindje, maar ik ben heel blij dat we bewust gewacht hebben tot J wat ouder was.
Hij vind het niet leuk om te helpen, dus hij geeft geen flesjes of hapjes ofzo. Dat hoeft ook helemaal niet.
Maar hij begrijpt dat hij af en toe moet wachten, hij heeft altijd heel goed zelfstandig kunnen spelen, dus dat is ideaal.
Natuurlijk is hij soms gefrustreerd dat we even geen aandacht voor hem hebben. Of als hij een driftbui heeft terwijl de tweeling aan het huilen is word ik gek.
Maar ik zeg ook gewoon tegen hem dat mn hoofd soms te vol zit en dan begrijpt hij dat er even rust moet zijn. :sweat_smile:

1 like

Mijn dochter is nu 6, ze was 5 toen de tweeling werd geboren. In het begin vond ze het vreselijk. Ze moest in eens de aandacht delen en dan ook nog eens met 2 baby’s. Vele drift huilen en drama acties kwamen er voorbij. Nu ze 1 zijn vind ze het eindelijk leuk worden. Ze kan iets met ze doen. Van beide jongens was het eerste woordje haar naam, dus de liefde van de tweeling was groter dan andersom :wink:

7 likes

Oh die opmerkingen… Zo twee voor de prijs van een hihaho. Je komt er helaas nooit meer vanaf. Nu is het vooral: oh een tweeling, lekker druk zeker. Of: jij liever dan ik :crazy_face:.

Qua voeding moet je echt doen waar je zelf achter kan staan. Het is al zwaar genoeg met een tweeling dus maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Ik heb borstvoeding gegeven volgens schema. Dus niet op verzoek. En dan tegelijk, want ik weigerde om de hele dag open bar te zijn voor 2 baby’s :wink:. Dit heb ik 2 maanden vol gehouden en toen was ik er zo klaar mee.

1 like

Nee dit is wel echt realistisch. En het is ook heel bijzonder en speciaal hoor, zeker als ze richting de 1 jaar gaan en ze wat meer met elkaar spelen. Maar mensen met een eenling hebben echt geen idee.

Wat ik zelf merk is dat je wel echt heel makkelijk wordt en je bedenkt al gauw handigheidjes met voeden enzo (in een voedingskussen met een opgerolde handdoek onder de fles zodat ze allebei tegelijk drinken en jij je handen vrij hebt bijv)
Wat de zwangerschap betreft: ga alsjeblieft zo snel mogelijk met verlof. Met een tweeling mag je met 28 weken al volledig met verlof en met 24 weken halve dagen. Ik dacht echt dat dat overdreven was, maar ik was superfit en vond het alsnog fijn om met 28 weken toe te kunnen geven aan mijn lichaam. Het is echt geen kattepis om 2 kinderen te laten groeien in je. En die tijd, dat je verlof hebt en nog geen kinderen, daar ga je echt nog zo naar terugverlangen. (hahaha moeke spreekt), dus geniet er ten volle van!

Oh ja, ik heb bv en fv gecombineerd de eerste 2 maanden: de ene voeding kind 1 fles en andere borst, andere voeding andersom. Was pittig maar vond het fijn om toch bv te kunnen ervaren. Maar daarna wel helemaal klaar mee :see_no_evil:

3 likes

@Zitzak en @Taartje willen jullie kinderen ook persé spelen met het speeltje wat de ander heeft?
We hebben echt veel babyspeelgoed, alles zit in een mand en die kiep ik om als ze op de grond liggen te spelen.
Zolang ze niet bij elkaar liggen gaat het prima. Maar als ze naast elkaar liggen dan besluit 1 dat hij het speelgoed van de ander wil en is pas tevreden als hij het heeft kunnen afpakken. Dan besluit de ander dat hij het terug wil natuurlijk en zo houden ze elkaar bezig.
Ze huilen er ook (nog) niet om als de één het afpakt, maar ze willen het wel gewoon perse hebben.
En als we ze dan allebei hetzelfde speelgoed geven (we hebben van die knuffeltjes van onze zorgverzekering gekregen) dan is het nog niet goed, want die ander (exact hetzelfde!) knuffeltje is toch veeeeeeel leuker.

Hier is S de gemene van de twee. Als L ergens mee speelt dan sjeest S die kant op om het af te pakken en snel ermee vandoor te gaan. L vind alles prima en die zoekt dan zelf iets anders. Terwijl als het omgekeerd is oh my de drama. S gaat dan echt gillen en aan L zijn haren trekken. Ik laat het ze lekker zelf uitzoeken hoor. Scheidsrechter zit niet in mijn taken pakket. (Behalve bij het haren trekken natuurlijk.)

1 like

Man hou op. Hier is het ook continue ruzie en afpakken. Vooral T is echt erg, die rukt alles uit zijn zus haar handen. Of hij trekt haar omver als ze het probeert weg te houden bij hem. Maar hij doet het ook op de opvang en daarom is het wel iets waar ik streng in ben. Wil niet dat het zo’n kutjong wordt waar alle kindjes van moeten huilen.
Dus als hij iets afpakt en ik zie het moet ie het teruggeven. En andersom dan dus ook, om het eerlijk te houden. Wel heel irritant om er de hele tijd tussen te moeten komen, maar denk dat het voor nu wel ff goed is voor T.

1 like

Ooooh, In een andere topic hier gaat het over hoeveel rompertjes je moet hebben en dat je soms je baby meerdere keren per dag moet verschonen ivm spugen. Ik moest hierdoor ineens aan iets denken wat ik echt even met jullie moet delen :joy:

Ik was half jaartje geleden lid van de tweeling mama’s Facebook groep (don’t judge me :sob: ben geen lid meer, wat een bijzondere, judgemental groep is dat) en daarin vertelde 1 van die vrouwen dat ze, serieus, altijd haar meiden dezelfde kleren aantrok. En als de ene gespuugd had oid dan werden ZE BEIDE OMGEKLEED!!

Wie doet dat nou?! Wie heeft daar nou tijd voor?! Hoeveel kleren moet je dan wel niet hebben. Luuk wordt soms 4 x per dag omgekleed, weet je hoeveel setjes je dan moet hebben of hoe vaak je een was moet draaien dan?!

10 likes

Hahaha mijn god. Wat een werk. Ik ken inderdaad ook een vrouw die dat deed. En die had ook nog eens hele dure merkkleding (god mag weten waar dat van werd betaald :thinking:).
Mijn man en ik zeiden al tegen elkaar dat we misschien voor de gein wel eens dezelfde kleding aan zouden doen maar zeker niet altijd. Het zijn 2 individuen en zo willen we ze ook behandelen.

1 like

Ik vind dus matchende kleding wel heel leuk, maar we hebben nog heel veel kleding van de oudste, dus in de praktijk gaat dat eigenlijk nooit op. :joy:
Een vriendin van mij heeft een zoontje van 2 en nu 1 van een paar maanden. En die dragen dus wel bijna dagelijks dezelfde kleding. En ik vind dat zó stom! Af en toe is leuk hoor, maar hoezo elke dag?! Het zijn toch 2 aparte kinderen en nog geeneens een tweeling ook, daar kan ik het me nog beter indenken dat dat leuk is, maar bij 2 broertjes met leeftijd verschil. 🤷

Matchend is wel leuk! Dat je wel kan zien dat het van dezelfde serie is, maar deze kinderen hadden elke dag exact hetzelfde aan.
Idd bij twee kinderen van verschillende leeftijden vind ik het nog meer bijzonder. Tja, ieder zijn meug :sweat_smile:

HAHAHA waar haal je de tijd vandaan??? S heeft wel eens 4 dagen dezelfde romper/kleren aan maar L maximaal een halve dag.

Ik ben wel van het matchen maar dan een andere kleur of een ander printje. L is onze kleine ginger baby dus die kan veel kleuren niet hebben, terwijl die bij S heel leuk staan. Ik vind het vreselijk als ze dezelfde kleren aan hebben. Mijn man doet dat wel eens met pyjama’s. Echt vreselijk vind ik dat.

@Peppie is er bij jou nog onderzocht of L en S een of twee eeig zijn?