100 dagen

Idd, ik kom het bijna niet afkijken

Ik vind Nicholaas zo lief. En Tim moet gewoon ver wegblijven van maatschappelijke functies. Hoe hij communiceert soms, behandeld sommigen echt kinderlijk ofzo.

4 likes

Moet wel zeggen dat ik het heel mooi vind om te zien dat al die mensen die vrijwilligers zijn heel graag helpen terwijl ze zelf ook geen makkelijk leven hebben.

1 like

Ik las dit toen ik bij afl 2 was en het viel toen wel mee maar het is soms echt genant :sweat_smile:

Maar Nicolaas krijgt volgens mij ook veel concretere opdrachten om te doen zoals die huisbezoeken en administratie uitzoeken enzo en tegen Tim wordt alleen gezegd “maak contact met de mensen” en “zorg dat je meerdere vrienden maakt”. Ja en als je dan niet zo sociaal vaardig bent als Nicolaas snap ik wel dat je een beetje vastloopt. Ik heb nog niet alles gezien hoor en snap ook wat jullie zeggen wbt de houding van Tim. Maar Nicolaas is bij alle 100 dagen series steeds het perfecte jongetje van de klas zodat Tim altijd minder goed uit de verf komt volgens mij. Vind het wel weer een mooie serie verder!

3 likes

Bij dat vadercentrum is het volgens mij ook vrijwilligers die zelr hulp en contact nodig hebben voor andere. En zo helpen ze elkaar allemaal. Maar Tim heeft die hulp zelf niet nodig dus ik snap dat hij zich dan nutteloos voelt.

1 like

Als je totaal niet sociaal vaardig bent of belangrijker nog niet geĂŻnteresseerd bent in de leefwereld van een ander kun je dit type werk sowieso niet doen. Ligt denk ik niet aan Tims opdrachten. Zijn taak is doodsimpel: spreek mensen in het buurthuis op zo’n manier aan dat zij met jou willen praten zodat jij ontdekt wat er speelt, wat hun behoefte is en ze begeleidt naar een activiteit die daarop inspeelt. Tim lijkt het heel ingewikkeld te vinden als de ogen niet op hem of zijn mening gericht zijn en hij een ongemakkelijk moment niet kan beĂ«indigen met jolig gedrag of een flauwe grap. Als je heel hard je best moet doen om te luisteren wordt dit werk heel ingewikkeld. Zeker als je in een wereld rondloopt die jij absoluut niet kent.

Nicholas werk lijkt makkelijker en concreter omdat hij er aanleg voor heeft. Op bezoek gaan bij iemand met verzameldrift of problematische schulden en dat gesprek zo voeren dat iemand open is, jou toevertrouwt wat er echt speelt en je volgende keer weer toegang geeft is echt een kunst.

7 likes

Ik denk dat Tim bij die man heel erg overdreven had gevraagd waarom hij dat allemaal bewaard en hoezo hij t niet gewoon weggooit enzo.

3 likes

Ja dit is wel echt zo, daar lijkt een soort onzekerheid of ongemakkelijkheid te zitten die steeds pijnlijk duidelijk naar voren komt tijdens die gesprekken. Bij 100 dagen in je hoofd was dat ook al zo, hoewel hij daar volgens mij uiteindelijk wel mooi contact heeft kunnen leggen met die mensen. Ik hoop dat hij er toch iets van heeft opgestoken (moet de laatste aflevering nog kijken). Nicolaas is uitzonderlijk goed hierin, de gemiddelde stagiair haalt dat niveau denk ik echt niet zo snel. Ik ben benieuwd of Tim het beter had gedaan als hij de begeleiding had gekregen die Nicolaas nu had. Ik vond die vrouw erg prettig en rustig dingen uitleggen.

Maar hoezo is Nicolaas in alle 3 de dingen die ze tot nu toe gedaan hebben zo goed? Hij zou denk ik serieus zo als leraar, psycholoog of maatschappelijk werker aan de slag kunnen. En Tim geen van die dingen :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik vind die man juist heel raar op Tim reageren. Heel erg soort van geheimzinnig antwoorden en steeds ‘ohh is dat zoo??’ Beetje flauw vind ik hem doen

1 like

Eens met je epistel! Wat ik er nog aan wilde toevoegen was ook zijn kledingkeuze icm houding. Hij liep daar echt rond alsof hij de directeur van een of andere bank was

3 likes

Jaa vind ik ook. Hij wilt dat iedereen gelijk is en allemaal vriendjes maar er vervolgens idd bijlopen van kijk mij ik ben hier de baas.

En ik snap best wat hij bedoelt van joh maak contact met die mensen zo stellen zij zich open en vertellen ze wat voor hulp ze nodig hebben. En zo kan je ze helpen. Maar de manier waarop hij dat verteld en hoe hij dat aanstuurt aan iemand die nog nooit met die wereld te maken heeft gehad is vreemd. Tim is dan ook wel echt een slechte leerling daarin dat wel maar probeer het dan op een andere manier uit te leggen ipv door hameren op dat vriendjes gedeelte.

2 likes

Kijkt iemand de nieuwe serie, 100 dagen in de jeugd - en gezinszorg?

ik vind het weer een mooie serie, pijnlijk wel om te zien wat voor ellende sommige kinderen en gezinnen meemaken. Het voelt zo persoonlijk en invasief ofzo ook om die kids zo kwetsbaar te zien.

3 likes

Ja ik heb m gezien. Maar ook wel getwijfeld om door te gaan en de laatste aflevering ook nog niet gekeken.
Ik vind het echt heel privacy gevoelig wat ze delen, met de kinderen vol in beeld. Ik vraag me af of dit niet met bijv animatie beelden had gekund, of poppen, zoals die serie toen over spijt moeders.
Er was ook op LinkedIn wel eea over te doen waarbij gereageerd werd dat de bewaartermijn veel korter is bijvoorbeeld om de kinderen te beschermen. Nou
 sorry hoor maar het is 2025. Wat niet meer op NPO plus staat vind je nog voldoende op YouTube, TikTok, Instagram etc :sweat_smile:

Los daarvan, vond ik het wel een mooi inkijkje in de jeugdzorg

4 likes

Nou dit! Ik schrik er best wel van dat dit allemaal zo vol in beeld mag. Om deze reden ben ik ook niet gaan kijken, heb alleen de voorvertoning gezien en toen dacht ik hé?!

Ja het voorlezen uit een dossier, van echt wel heftige informatie, met het beeld van het kind erbij. Terwijl
 als ik een dossier wil delen met betrokken externe partijen, is dat (terecht) niet zo 123 gedaan
 maar deze kinderen hebben ook nog eens een leeftijd (10-12) dat hun klasgenoten ook op social media etc zitten en dit misschien gewoon voorbij zien komen of op kunnen zoeken

1 like

Dat is het ook. Het is totaal onethisch want deze kinderen zijn niet in staat om hier toestemming voor te geven. Zelfs al zonder camera’s vind ik er echt heel veel van dat je zonder opleiding een korte periode een groep op mag (om maar voorbeeld te geven, ik ben pedagoog en mag dat terecht niet). Daarnaast is het ook onnodig want je hebt de kinderen niet nodig om dit verhaal te vertellen. Er zijn genoeg jeugdzorg functies die ze hadden kunnen belichten zonder het contact met de kinderen centraal te stellen. Tegelijkertijd: het is gewoon een goed programma, het zit weer heel goed in elkaar.

10 likes