De situaties die je ziet worden echt niet “gecreëerd” voor televisie. Dit is hoe het is.
De enige nuance die je daarin kan aanbrengen, zijn de grote verschillen tussen lessen / klassen / niveaus.
Een ochtend- of middagles maakt een groot verschil. Maandag of vrijdag; iedereen moe.
De ene klas een hechte groep, een andere klas met veel eilandjes of “macho’s” zoals in de afleveringen werd gezegd.
En een 14-jarige leerling van vmbo (kader/basis) gedraagt zich écht anders dan een even oude leerling op havo of vwo.
Ik zou het echt erg vinden als men straks met het idee rondloopt dat de situaties op televisie gecreëerd zijn. Nee, dit zijn gewoon werkelijke situaties helaas.
Edit: Ik lees nu terug en zie dat jij in dit geval reageert op de begeleiding van Tim en Nicolaas en daarvan zegt dat er vast extreme situaties worden gecreëerd. Dat is wat anders dan wat ik hierboven aanhaal.
Ik laat bovenstaande wel staan voor anderen die meelezen en denken “Maar zo erg kan het in de klas toch niet zijn?”
Wat betreft de begeleiding van Tim en Nicolaas kan ik natuurlijk helemaal niks zeggen. Ik weet niet wat daar de beweegredenen zijn.