100 dagen

Haha ja hierbij dacht ik ook echt ???!

De doelgroep kennende denk ik dat hun reactie deels ook juist door de camera komt. Nu moeten ze voor heel Nederland laten zien wie ze zijn.

Erg leuk programma, herkenbaar ook.

De situaties die je ziet worden echt niet “gecreĂ«erd” voor televisie. Dit is hoe het is.

De enige nuance die je daarin kan aanbrengen, zijn de grote verschillen tussen lessen / klassen / niveaus.

Een ochtend- of middagles maakt een groot verschil. Maandag of vrijdag; iedereen moe.
De ene klas een hechte groep, een andere klas met veel eilandjes of “macho’s” zoals in de afleveringen werd gezegd.
En een 14-jarige leerling van vmbo (kader/basis) gedraagt zich Ă©cht anders dan een even oude leerling op havo of vwo.

Ik zou het echt erg vinden als men straks met het idee rondloopt dat de situaties op televisie gecreëerd zijn. Nee, dit zijn gewoon werkelijke situaties helaas.


Edit: Ik lees nu terug en zie dat jij in dit geval reageert op de begeleiding van Tim en Nicolaas en daarvan zegt dat er vast extreme situaties worden gecreëerd. Dat is wat anders dan wat ik hierboven aanhaal.

Ik laat bovenstaande wel staan voor anderen die meelezen en denken “Maar zo erg kan het in de klas toch niet zijn?”

Wat betreft de begeleiding van Tim en Nicolaas kan ik natuurlijk helemaal niks zeggen. Ik weet niet wat daar de beweegredenen zijn.

1 like

Dat zon klas zo is klopt zeker. Alleen worden voor het programma natuurlijk wel meer de dagen uitgezonden dat ze lastig zijn en dan Tim en Nicolaas struggelen. Daar gaat het programma juist om. Die moeilijke klas zal zeker wel eens hebben meegewerkt alleen dat is niet interessant voor het programma want het programma draait er om hoe lastig het is om les te geven.

Ik zie dat toch anders. Volgens mij willen Tim en Nicolaas een realistisch beeld geven van het lesgeven. Met vallen en opstaan, dat is wat ik zie. Ik zie niet aldoor slechte momenten, maar ook succeservaringen. Ik ben het dus niet met je eens dat het programma erom draait te laten zien hoe lastig het onderwijs is. Dat zou mooi zijn. Pikken ze met de eindredactie alle lastige momenten eruit, wil straks helemaal niemand meer het onderwijs in. En dat gesubsidieerd door de publieke omroep. :sweat_smile:


Edit:

Ik heb nog eens de trailer erbij gepakt omdat ik toch aan mezelf twijfelde (lol) maar ook hier komt naar voren: Hoe is het om leraar te zijn?

4 likes

Jaa je hebt gelijk haha. Toen ik het posten dacht ik ja dr zijn idd ook goeie momenten.

1 like

Mooi programma inderdaad! Ik twijfel al een tijdje om misschien toch het onderwijs in te gaan, heb al wel eens wat lesjes geveven aan middelbare schoolleerlingen, maar dat waren altijd kleine groepjes mega brave leergierige bùtaleerlingen. En als ik tim en Nicolas zo ‘jongens! Jongens! Jongens!’ hoor roepen pff, ik zou dan zoiets hebben ja als je niet wilt hoeft het van mij niet hoor.

1 like

Laat je hier niet door afschrikken want je ziet weinig van de relatie met leerlingen en dat is het leukst!

2 likes

Ik stond ook zonder pedagogische/didactische kennis voor de klas. Kreeg pas les daarover nadat ik al een half jaar lesgaf. Vreselijk.

1 like

Ik heb een beetje een crush op Nicolaas.

Kijktip:


LIVE | EduCAUTION #5: 100 dagen voor de klas | Met VPRO-programmamakers Tim den Besten en Nicolaas Veul. Tune in!

Edit: Nicolaas zegt zelf dat ze erg goed begeleid zijn. De begeleiders hebben hun weleens laten spartelen of ‘de pittigheid laten zien’, maar dat was dan ook wel omdat ze daar vooraf om hadden gevraagd. Ze wilden niet als ‘presentatoortjes’ worden onthaald.

Zoals ik al had verwacht gaat de focus vanaf donderdag minder uit naar de eerste stappen, de heftigheid en de strijd in de klas of het presteren van Tim en Nicolaas, maar meer naar de leerling. Ze zijn dan al wat verder in het traject namelijk en ze doen het beter en de leerlingen voelen zich veiliger om zichzelf te laten zien. Dat gaan we terugzien in het programma.

1 like

Als er mensen trouwens fan zijn van Tim en Nicolaas ze hebben ook ooit samen een docu gemaakt over homosexualiteit in oekraine.

Ik zag ook beelden dat ze aan de slag gaan met een vagina (een echte, zo eentje die vastzit aan een vrouw :rofl:). Misschien dat ik me daar ook maar aan ga wagen.

2 likes

Yes en de (vakdidactiek) colleges begonnen pas na een half jaar stage. Dat is een nieuw versneld traject wat ze nu uitproberen; in een halfjaar fulltime of in een jaar deeltijd je tweedegraads halen.
Vond het vreselijk haha

2 likes

Up! Ben benieuwd hoe het gaat vanavond.

1 like

Ik hoor het nu ja. Nog steeds sexy :sweat_smile:

Mooi om te zien dat de klas het gedrag van die ene jongen niet meer accepteerde, waar ze vorige afleveringen het nog grappig vonden

Die ene jongen die altijd met zijn mond open kauwgom zit te kauwen, aaaah. Zou daar echt helemaal gek van worden

Ja en dan die koptelefoonoortjes achter z’n oor en een jas aan, hoezo mag dat?

Sommige kinderen zijn echt zo irritant, maar goed dat ik geen leraar ben :hot_face:

Haha dat ‘doei Tim!’ als hij eruit gestuurd wordt. Zo herkenbaar van vroeger.

3 likes

En nu weer die jongen in gesprek met de leraren, gewoon dikke koptelefoon op??

4 likes