100 dagen

Ja inderdaad, dat herken ik helemaal niet van vroeger bij mij op school. En ook veel met jas aan/muts op/oortjes etc. Verbaas me er ook over

1 like

Ik vind vooral dat handen geven voordat je de les in komt heftig? Ik was helemaal niet recalcitrant vroeger, maar ik zou het daar wel van geworden zijn denk ik

9 likes

Ik heb nooit begrepen waarom mensen jas aanhouden. Het zit ook gewoon niet chill.

2 likes

Wauw, dat meisje bij Nicolaas, echt dapper!

12 likes

In elk lokaal hangt zoā€™n ding voor telefoons met vakjes, maar niemand lijkt die te gebruiken. :stuck_out_tongue:
Dat iedereen zo met die telefoons bezig is vind ik ook echt wel anders om te zien vergeleken met vroeger toen ik op de middelbare zat.

Ik vind het zelf wel goed in beeld gebracht en ik herken ook wel bepaalde momenten die ik heb meegemaakt als ik moest invallen in een groep 8 jaren geleden. :ā€™)

Wat een leuke docent dit! (die van Economie) Ik wou dat ik vroeger zoā€™n docent had haha

2 likes

Kan me het knuffelen met docenten ook weinig voorstellen haha

4 likes

Ik vind dat eerlijk gezegd ook wel een beetje raar

1 like

Hoezo vind je dat heftig? Het is niet de norm, maar het is ook zeker niet ongebruikelijk.

Dat was het in mijn tijd (haha oma vertelt) wel. Ik vind het nogal geforceerd en het had voor mij denk ik een averechts effect gehad

2 likes

Ik weet niet wat ā€˜jouw tijdā€™ is maar in mijn middelbare schooltijd (tussen 2004 en 2009) kreeg ik inderdaad ook nooit een hand. Nu ik zelf in het onderwijs werk, zie ik het wel om me heen gebeuren en ik doe het zelf ook. Wel is het zo dat de docenten die dit doen - in ieder geval op de scholen waar ik voor werk - aanzienlijk in de minderheid zijn.

Ik doe dit als docent zijnde dus nooit omdat ik het gewoon ranzig vind haha. Al die puber jongens die hun handen niet wassen na het plassen/neus peuteren/Ć¼berhaupt niet zo hygiĆ«nisch zijn, nee dankje. Ga soms wel bij de deur staan maar dan meer van hoiiii haiiiii goed dat je er weer bent heyyy leuke pet maar doe m zo wel ff af

6 likes
off-topic

Ik moet zeggen dat ik me er ook wel anders bij voel sinds Corona :sweat_smile:

1 like

Wow ik vond dat echt wel gek om te zien ja, zeker ook met dat wat oudere meisje met die zwarte capuchon op (maar zij leek ook een beetje uitdagend te kijken erbijā€¦?). Is natuurlijk puur ook mijn referentiekader waardoor ik het een beetje gek vind.

En dat meisje dat uit de kast kwam, heel lief en stoer. En grappig om te zien dat ze echt fysiek een beetje ongemakkelijk werd haha met wegkijken

5 likes

Maar lesgeven zie ik een beetje als opvoeden, en opvoeden is toch altijd een soort rol spelen? Je krijgt wat je geeft en 100% jezelf zijn lijkt me geen goed idee leraar zijnde.
Ben ook wel benieuwd hoe jouw herinneringen dan waren, want ik zat in een havo/vwo klas en ook daar konden sommige leraren totaaaal geen orde houden. Hadden die maar een soort rol gespeeld alsof ze controle konden houden, dan hadden ze dat misschien ook daadwerkelijk gehad.
Als volwassene wanneer ik daar op terugkijk heb ik echt medelijden met die docenten, maar destijds gaf ik er echt vrij weinig om, terwijl ik was zelf niet eens Ć©Ć©n van de druktemakers. Zo zijn pubers denk ik gewoon?

2 likes

Hm, ik denk dat het me gaat om het - bij sommigen - compleet ontbreken van basisfatsoen. En dat je dan blijkbaar dus die rol moet spelen om zoā€™n kind zover te krijgen. Terwijl ik denk (of: zou willen :sweat_smile:) dat je toch
mag uitgaan van een startpunt met enige vorm van dat basisfatsoen op school, want je primaire taak is als docent om ze vakinhoudelijk wat te leren. En tuurlijk schaaf je daarnaast wat bij, corrigeer je en zoeken leerlingen ondertussen de grenzen op.

Maar goed, ik denk dat je in de praktijk gewoon hartstikke gelijk hebt. Dat dat is hoe het werkt. En ik heb ergens nog een utopisch beeld dan het zo toch niet zou mogen zijnā€¦ Maar dan moeten we misschien terug naar de jaren '50 en daar wordt ook niemand gelukkig van.

En het klopt ook: bij de docenten die geen orde konden houden, werd daar bij mij vroeger ook grof misbruik van gemaakt. Misschien zit het verschil wel in wĆ”t we wel en niet tegen een docent zeiden en dat we bv. geen koptelefoons/oordopjes in hielden. En dan dus eerder een bijdehand antwoord gaven, dan bv. je docent negeren. Wellicht is het ook afhankelijk van het niveau (ik begeef me op glad ijsā€¦) op welke manier ze in de weerstand gaan.

1 like

Als ik terug denk aan mijn middelbare school tijd dan was dat een periode waarin ik behoefte had aan duidelijkheid. En als de docent dat niet kon geven omdat hij onzeker was, chaotisch, slecht voorbereid, etc. dan gingen we testen om die duidelijkheid te vinden. Het is zoals een van die docenten zei: leerlingen zijn opzoek naar het speelveld, het vlak waarbinnen ze mogen bewegen.
Niet omdat ze nou zo lastig zijn of geen fatsoen hebben maar het is een enorm onrustige tijd in hun leven, waarin ze van alles moeten uitzoeken en dat terwijl de hormonen door hun lichaam gieren. Dan zorgt duidelijkheid voor rust en veiligheid. En dan pas krijg je de ruimte om stof tot je te nemen.
Dus ik denk dat, als je dat kader aan kunt geven, je verder misschien wel geen rol hoeft te spelen. Want ik kan me voorstellen dat dat vermoeiend kan worden en dat leerlingen soms ook voelen dat het niet helemaal echt is.

3 likes

Als ik dit zie ga het zoo kriebelen voor mij om voor de klas te staan. Ik wilde vroeger altijd juf worden maar de pabo heeft me nooit getrokken en heb eigenlijk nooit een vak gekozen waarin ik verder zou willen leren, maar door dit programma ben ik weer zo aan het twijfelen wat ik wil met mn leven. Ik vind het zozozozoleuk om om te gaan met kinderen en ik denk ook echt wel dat ik het in me heb, haha. Wie weet wat er nog op mn pad komt.
Ik ben trouwens wel verbaasd dat Nicolaas uit 1984 is, ik had hem echt 25 geschat :joy:

8 likes

Je kunt altijd ergens een meeloop dag doen :blush: (na corona danā€¦)

Ik vind het zo erg om te zien hoe erg sommige kinderen het voor anderen verpesten, zoals die Twan in die vmbo klas. Echt sneu. Vond dat gesprek dat Tim met die twee leerlingen had heel verhelderend, want die waren zo lief en normaal en zeiden dus echt dat ze zo boos ā€˜doenā€™ omdat ze zich zo rot voelen in die klas en niet zichzelf kunnen zijn.

2 likes