Ja ik baalde stiekem ook, ik wilde zo graag gelijk beginnen haha. En vond het inderdaad een rotklus, ook heel confronterend Maar begrijp de redenen wel. Hoop dat jij er snel mee kunt beginnen, en vooral dat je er veel aan zult hebben! Ik begin eind deze maand ook met zo’n groepstraining, zie er ook tegenop haha.
Mij lijkt zo’n groepstraining juist wel leuk, zit je met “soortgenoten”. Vond het 1 op 1 cgt heel fijn maaar dan schaamde ik me soms omdat ik dan 3 x iets verkeerd had gepland, de verkeerde opdracht gemaakt heb etc en dan zit je tegenover iemand die alles tiptop regelen kan enz.
Ik heb er het meeste aan gehad in mijn behandeling. Ik dacht, ik ben verpleegkundige in de ggz en weet alles waar ervaringsverhalen waren echt de meerwaarde.
Dit is ook de reden dat ik zelf die groep training ga doen ipv individueel. Ik moest echt veel dingen verzetten en regelen en ik heb er geen zin in maar tijdens de hele psycho educatie vond ik het ook echt fijn om herkenning te vinden bij anderen en hoe zij het zien. Bij mijn psycho educatie zat ook een man die echt alles super positief inzag enzo, zo ben ik zelf totaal niet lol, maar het hielp wel om een beetje anders naar dingen te kijken die ik normaal vooral vermoeiend van mezelf vind
ik mag inderdaad gelijk beginnen. 1,5 jaar lang geduurd voordat ik gediagnosticeerd ben maar nu gaat alles opeens super snel
Dubbel feest vandaag: verjaardag en diagnose ADHD gecombineerd
Nouja in hoeverre een diagnose feest kan zijn maar goed!! Over een maand pas gesprek met psychiater voor medicatie, diezelfde week starten met de groep.
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Ik hoop dat je diagnose je wat rust kan geven en heel veel succes met je traject
Gefeliciteerd met je verjaardag @Honey!
Wilde iedereen die de moeite had gedaan om te reageren op mijn berichtje van laatst nog even bedanken Ik heb uiteindelijk besloten om zonder een ouder naar de diagnostiekdag te gaan (ik kon opeens eerder terecht) en heb daar absoluut goed aan gedaan.
Ik zit nu in het traject voor medicatie, en de uitslagen van de Qbtest (heb hem zonder medicatie, met methylfenidaat en met dexamfetamine gedaan) liegen er niet om dat ik er heel veel baat bij heb Het verschil met methylfenidaat was al bizar, maar toen ik vandaag de test deed met dexamfetamine was het verschil echt enorm.
Maaaaar, de behandelaren zijn bang dat ze mij tekortschieten als ik daar verder word behandeld, omdat ik niet ‘alleen maar’ ADHD heb, maar ook andere problematiek. Volgende week ga ik de uitslagen van de Qbtest van vandaag bespreken en een plan van aanpak voor de rest. Ben heel benieuwd.
Vind de sfeer en medewerkers bij ADHDcentraal ook erg prettig!
Gefeliciteerd met je verjaardag @Honey en je diagnose! En jij ook nog gefeliciteerd met het krijgen van medicatie @Kurisu
Wat deed jou besluiten om ook alweer geen ouder mee te nemen @Radio? Even alweer vergeten maar weet wel dat jij het ook net als mij niet wou en zo te lezen net zo aangepakt door geen ouder mee te nemen.
Omdat ik gewoon een heel groot verschil merk met hoe zij bepaald gedrag (van vroeger) interpreteren versus met hoe ik het beleef(de). Dus ik had het idee dat het eerder tegen zou werken dan dat het zou helpen.
Een vriendin van mij had precies hetzelfde en heeft mij door haar goede ervaring laten besluiten om ook zonder ouders te gaan, en dat was helemaal prima.
Ah ja dat (her)ken ik en was ook voor mij een reden om het niet te willen. Fijn dat ze er bij ADHDcentraal niet moeilijk om deden. Mochten ze bij PsyQ dat wel gaan doen ga ik alsnog ADHDcentraal overwegen daarvoor.
Ik heb deze docu gekeken, weten jullie nog andere goede docu’s over ADHD?
Andere mediavormen zijn ook welkom! Zo heb ik bijvoorbeeld ook de afleveringen (deel 1 en deel 2) over ADHD geluisterd van De Podcast Psycholoog. Er zijn vast nog goeie andere podcasts te vinden, maar ik ben daar niet zo in thuis.
In het Engels is trouwens ook welkom!
Wat vind je ervan?
Hoe merkten jullie dat medicatie werkte? Ik slik nu ong een maand methylfenidaat (kort werkend, van 2x 10mg naar nu 2x 15 & 1x 10) en ik weet eigenlijk nog steeds niet of het nu helpt, of ik gewoon hele goede weken heb, of het placebo is etc. Ik heb niet zo veel last van bijwerkingen (hartslag is wel hoger maar ik heb van mezelf al een lage hartslag in rust dus ik merk niet iets van hartkloppingen ofzo, en ik krijg er vgm hoofdpijn van maar dat is ook niets nieuws en vind ik niet zo’n probleem), daar kan ik ook niet zo veel aan linken.
Er zijn wel een aantal dingen die beter gaan sinds ik met medicatie begon maar misschien heb ik ook toevallig goede weken met meer geduld en energie en minder irritatie wie weet.
Ik ben net begonnen en merk wel echt een wereld van verschil. Heel duidelijk, niets toevalligs aan. (ben nu ik jouw berichtje lees een bang dat dat effect misschien minder wordt als ik 't langer gebruik. Merkte je in 't begin meer effect?) Niet op alle vlakken waar ik struggle evenveel effect, maar overall toch wel echt een verschil. Wel ook mbt wat jij aangeeft zoals meer geduld en minder frustratie. Tijdens de testdag had ik een wat hogere dosering, dan dat ik nu slik, en daar werd ik naar mijn smaak beetje te tranquilo van.
Kan wel zijn dat je cyclus nog van invloed is, medicijnen werken minder goed week voor de menstruatie (pms periode) komt bij vrouwen nog weleens voor dat je dan een hogere dosering nodig hebt.
Het kan wel echt een zoektocht zijn de juiste medicatie te vinden, en het werkt helaas ook niet voor iedereen.
Ik merk na 3 jaar minder effect, maar ik denk dat dat komt omdat het gevoel normaal wordt. Uiteindelijk voel je je elke dag zo en is het normaal ipv een groot verschil. Als ik het dan niet meer inneem merk ik wel duidelijk verschil in hoe ik mij zonder voel.
Hm ja geen idee alleen de eerste twee dagen ofzo voelde ik echt wat. Dat ik me echt merkbaar rustiger voelde. Ik heb overigens ook een spiraal dus daar kan ik moeilijk wat mee meten.
En ergens denk ik wel dat ik me rustiger voel dan voor medicatie, en mijn omgeving merkt dat ook wel zo (ben minder snel boos, minder moe, kan dingen beter hebben, etc) maar ik denk ook de hele tijd, misschien is dat omdat het weer beter is, of omdat ik wat meer te doen heb op werk, of misschien ben ik acceptabeler als persoon omdat ik mezelf wat meer accepteer?? Ik weet het allemaal niet.
Het voelt niet als een uit/aan situatie en toch denk ik rond 21u ofzo wanneer het uitgewerkt zou moeten zijn wel “oh ja nu merk ik wel dat het is uitgewerkt”. Misschien ben ik er heel snel aan gewend? Misschien moet ik een dag zonder proberen om direct te vergelijken ofzo heel vermoeiend dit allemaal. De wetenschapper in mij wil meetbaar bewijs van effectiviteit :’)))
Ik had precies hetzelfde als wat je beschrijft. Soms dan dacht ik ‘hé dat gaat goed, pilletje werkt toch echt’, en dan blijkt dat ik het vergeten was in te nemen. Wel merkte ik meteen dat op mijn werk lijsten afwerken vanzelf gaat. Nu merk ik ook dat ik een taak kan afmaken voordat ik aan een andere begin, daarvoor was ik met 10.000 dingen tegelijk bezig. Verder kan ik met een kwart pilletje echt heerlijk in slaap vallen en mijn emoties zijn beter gereguleerd. Dit merkte ik echt pas na een paar maanden, het is alleen erg subtiel, niet het kalme gevoel wat anderen soms beschrijven.
Ik gebruik nu 3x 10mg methylfenidaat, een recept vanuit de huisarts. Ik had deze week een eerste gesprek met een psychiater. Verteld wat ik ‘dacht’ te ervaren, bijwerkingen en dat het soms wel een placebo effect lijkt.
Hij gaf aan dat van wat ik vertelde hij wel kon opmaken dat het werkte en dat ik ander medicatie kon uitproberen. Ik ga dit weekend dexamphetamine proberen, 2x 10mg.
Update ik zat een weekend zonder medicatie en ik merk wel echt duidelijk verschil tussen met en zonder gelukkig kan ik nu weer nieuwe ophalen
Wat kak dat je zonder zat, wat fijn dat je verschil merkt.
Ik word er echt gek van dat ik elke 3,5 uur een pil moet slikken. Vandaag weer begonnen met een beetje werk (burn out thuis) drie keer raden wat ik vergat.
Dat wordt nog wat als m’n dagen echt weer voller zijn.
Wel aanstelleritis hoor, want ben echt blij met de medicatie, maar word soms zo moe van mezelf.