ADHD-topic

Oh ik snap dit helemaal. Mijn onderzoek heeft echt een jaar geduurd, ik ging in september 2022 naar de POH met wat klachten, die zei toen in Jan of Feb 2023 dat ik een onderzoek naar ADHD/ASS moest laten doen, en pas vorige week heb ik eindelijk officieel de diagnose ADHD gecombineerd (had daarvoor al onofficieel de diagnose maar wel tentative, nu officieel). En nog steeds denk ik de hele tijd dat ik eigenlijk vast normaal ben en gewoon lui en slecht georganiseerd ben en slecht met dingen om kan gaan. Ik hoop dat dat voorbij gaat als ik ook echt begonnen ben met ADHD gerichte behandeling en dat dan helpt, maar die twijfel snap ik heel goed.

Ik volg trouwens voor mijn werk ook een cursus van ECNP over ADHD, en daar was laatst een college over hoe ADHD (net als veel andere dingen) niet constant is. Soms heb je meer last van ADHD dingen dan andere tijden en dat hielp mij wel een beetje om met twijfel om te gaan. Dat ik niet meer gelijk het idee heb dat ik de boel bij elkaar scam omdat het net 2 dagen niet chaotisch is of dat ik voor de verandering eens niet 8 uur lang mijn werk uitgesteld heb.

Goed sorry hier heb je niks aan maar ik voel in elk geval met je mee!!

ik kan zelf trouwens ook niet wachten tot ik aan medicatie mag beginnen, ik heb eerder wel eens ritalin van een vriendin gebruikt en daar merkte ik wel echt vrijwel direct verschil van. Niet dat ik aan neem dat het een wondermiddel gaat zijn wat al mijn problemen op gaat lossen maar idk misschien wel fijn om wat ruimte te maken ofzo

3 likes

Ik herken dit gevoel zoooo erg!! Nog steeds denk ik regelmatig ‘misschien is het wat anders’, ‘ik stel me aan’, ‘ik ben gewoon lui’. Echt heel vermoeiend :smiling_face_with_tear: Ook precies wat jij eigenlijk zegt @Kurisu Hopelijk kun je het gevoel een beetje intomen en geeft dat gesprek een beetje rust, al duurt het wel nog lang zeg juni of juli, jeetjemina. Sterkte in de tussentijd!

1 like

Zijn er meer mensen die gek worden van hun hart door medicatie? Ik gebruik nu bijna een maand kortwerkende methylfenidaat en in het begin had ik er een beetje last van, maar het is alleen maar erger geworden en vind het nu zó vervelend. Ik ben inmiddels al teruggegaan van 3 x 15 naar 3 x 10, maar het wordt maar niet minder. M’n psychiater weet hier vanaf en ik zou er metoprolol bij kunnen slikken maar dat lijkt me ook weer niet zo fijn. Baal er zo van, ik ga zoveel lekkerder met medicijnen maar door dit gevoel in m’n borst de hele tijd voel ik me zo naar dat ik niet weet of het er tegenop weegt :frowning:

2 likes

Kan je een ander merk proberen? Ik ben hartpatiënt en kreeg een keer een ander merk en had toen constant een ‘slag’ erbij. Ben hiervoor zelfs naar het ziekenhuis gegaan omdat ik dacht dat mijn hart van de leg was :sweat_smile: . Nu vraag ik expliciet naar het ‘oude’ merk en sindsdien gaat het weer goed.

1 like

Ik slik metoprolol naast de elvanse vanwege hartkloppingen en anders zeer voelbare hartoverslagen. T werkt prima.

@Friemel @Tafelhouder Dankjulliewel voor jullie reacties! Wat vervelend dat jullie er allemaal ook zo’n last van hebben/hadden. Ik ga even overleggen met de psych of een ander merk hierbij verschil kan maken en anders toch gewoon metoprolol erbij nemen, want ik wil écht niet stoppen met m’n medicatie. Word al verdrietig van het idee omdat ik me in het begin juist zoveel beter voelde erdoor haha

4 likes

Toen ik gisteren al pratend en autorijdend per ongeluk m’n bijrijder tegen z’n knie mepte besefte ik ineens dat ik eigenlijk wel heel veel en overdreven gebaren maak tijdens het praten.
Ik ging het eens googelen en ben nu benieuwd of dat misschien een ADHD ding is?

• Doe ik ook
  • Doe ik niet

0 stemmers

2 likes

Hebben jullie ook zo’n weggegooide dag als je de medicatie vergeet in te nemen? Ik haat dat zo, dan weet ik al dat ik het zwaar ga hebben, dan probeer ik het alsnog en zit ik uuuren achter de computer en voer ik voor mijn gevoel op dat moment veel uit. Helemaal moe en niks kunnen doen in de avond op de bank liggen. De dag erop kijk ik terug op het werk op de computer en heb ik eigenlijk niks bereikt. Kon ik net zo goed een dag iets leuks doen eigenlijk. En dat gebeurt eens per maand ofzo. Iemand tips? Advies? Ik heb nu doosjes enz besteld zodat ik op elke plek medicijnen heb en die niet door een kind geopend kunnen worden. Hopelijk tackle ik dat probleem dan door het niet vergeten in te nemen maar ugh baal er wel van eigenlijk, vind het dan gewoon zo jammer dat je zelf kan denken dat je veel doet en later blijkt van niet.

4 likes

Ik gebruik de app van medapp, is een online apotheek. Sowieso handig want medicatie wordt thus gestuurd met de post ipv dat je het moet ophalen. In de app zit een een medicatie wekker dus die gaat af op bepaalde tijden. Hopelijk heb je erbiets aan of vind je iets wat voor je werkt!

1 like

Ik ben net begonnen met medicatie en heb op mn iphone een alarm staan.

Op werkdagen kan ik het eigenlijk niet vergeten omdat mijn collega’s me er op attenderen op mijn verzoek.

1 like

Zou dat echt verbelend vinden als iemand me eraan zou herjnneren :cold_sweat:
De grap is dat ik mijn eigen alarmen (ook voor de pil voorheen) gewoon wegklik, maar voor een kind heb ik wel een alarm om te herinneren aan medicijnen en dat doe ik braaf elke dag, voel dan de verantwoordelijkheid.

Ik heb net 5 u lang hyperfocus aan mijn scriptie geknald, dus kan weer even vooruit. Helemaal hongerig en uitgedroogd haha

2 likes

Ja, ik vergeet het amper maar soms ben ik zo druk met iets dat ik even de melding mis en dan komt er een collega vragen of ik geen pauze moet nemen.

Het is niet zo dat er 10 mensen naar me toe komen en zeggen; niet je pilletje vergeten he!

3 likes

Ohh klinkt al beter haha
Ik moet de mijne in de ochtend innemen, op een werkdag rond 7 u, dan loop ik te haasten of druk met ontbijt enz en dan ga ik weg en denk ik er te laat aan.
Maar heb nu overal iets in, alarm gezet, en ga aan de slag met dat automatisch medicijnen ontvangen, weet niet of dat kan want heb elke keer brief van huisarts nodig, maar heb nog genoeg thuis vgm.

1 like

Volgens mij is de 20mg capsule echt de laagste. Kinderen starten zelfs met 30mg/dag.

2 likes

Kregen jullie bij de eerste afspraak met de psychiater al een recept mee oid? Ik heb maandag een afspraak en ben wel benieuwd over wat ik kan verwachten

1 like

Ja! Eerst even overleg over welke medicatie, waarom en welke dosering + overige uitleg. En daarna kon ik het meteen ophalen bij de apotheek.

3 likes

@Friemel en @Troepje dankjulliewel! Ben benieuwd haha, ik hoop dat ik direct mag beginnen haha.

2 likes

Nope maar ik moet nog mijn adviesgesprek krijgen en daartussen kwam de psychiater nog even langs om te kijken of andere aandoeningen die ik heb niet konden zorgen voor ADHD-patroon. Dus als jij je adviesgesprek al hebt gehad en nu pas de psychiater kan het goed dat jij wel meds krijgt.

1 like

Ik niet! Mijn psychiater wilde dat ik eerst voor twee weken een tabel ging bijhouden met een paar activiteiten/dingen waar ik door ADHD moeite mee heb. Elke dag moest ik die dingen een cijfer geven qua moeilijkheid om de basis een beetje vast te stellen. Na die twee weken kreeg ik een recept voor methylfenidaat en moest ik diezelfde dingen weer twee weken bijhouden, zodat er echt een duidelijk overzicht was in het verschil met en zonder medicatie.

4 likes

Ja ik heb de psychiater wel al eens gezien voor een ander gesprek, lang lang geleden. Waarschijnlijk voor dezelfde reden als jij. Adviesgesprek wel al gehad maar het was met niet echt duidelijk hoe het dan gaat met medicatie. Ik begin volgende week ook met een ADHD vaardigheidstraining in een groep daar heb ik dan weer echt geen zin in maar goed.

@Rever Dit klinkt echt als heel veel moeite haha maar misschien wel interessant om later terug te zien?