Ik betaal voor al mijn medicatie standaard 250 euro eigen bijdrage per jaar. Na die 250 euro wordt het wel vergoed. Je kan evt wel kijken of je via terugbetaalregeling.nl in aanmerking komt voor het terug krijgen van de eigen bijdrage,
Maar je hebt dus de mga variant van 36 mg voorgeschreven gekregen in het buitenland en je krijgt hier de normale variant? Was dat je bedoeling?
Je eigen risico gaat wel altijd eerst op he, voor alle zorgkosten, dus ook voor medicatie, ook voor het preferente middel van je zorgverzekering.
En wie bepaalt: je zorgverzekering bepaalt wat voor kortwerkend en langwerkend het preferente middel is en de apotheek moet jou die verstrekken. Aantekening van huisarts of andere behandelaar over voorkeur bepaald merk wordt tegenwoordig over het algemeen gewoon genegeerd. Tien jaar geleden zetten we - medische noodzaak - op het recept en kwam het goed, aber das war einmal.
ik heb één keer een ander merk gehad voor twee maanden en daar ging ik niet heel lekker op. gevraagd aan de huisarts of ik mylan mocht blijven houden, sinds die tijd krijg ik mylan. Mits het op is, dan wachten ze een paar dagen op levering of ik krijg wat anders
ik word er helemaal ziek van dat ik telkens vergeet of ik mn 2e/3e pil al genomen heb
en heb ook al 100 oplossingen bedacht (een kruisje zetten ergens etc) die ik elke keer vergeet te doen
maak nu vaak maar een inschatting adhv hoe sweaty ben maar ugh
Slik je methylfenidaat? Is het geen optie om de langwerkende variant daarvan te slikken?
nee dexamfetamine, en vind die langwerkende vervelend omdat je dan niet meer in control van je dag bent (soms wil ik een dutje doen en dan skip ik de 3e pil bv)
Ongevraagd advies, maar bij mij werkt zo’n “ouderwetse” pillendoos.
Vul hem 1 keer in de week, en sleep hem overal mee naar toe
heb ik ook overwogen maar heb een potje met een kinderslot er op
heb deze gekocht om te proberen maar die sloopte ik na 1x openmaken al : /
Heeft iemand adhd diagnostiek gedaan zonder dat er een ouder of iemand anders van vroeger er bij aanwezig was? Want ik heb nogal een lastige band met mijn ouders en krijg eigenlijk nog liever de diagnose niet (terwijl ik eigenlijk wel graag duidelijkheid wil) dan dat ik mijn ouders er bij zou moeten vragen.
Ja, maar heeft wel moeite gekost. Bij psyQ ben ik geweigerd omdat ik geen contact heb met mijn ouders en het verplicht was dat ze onderdeel waren van het traject. Uiteindelijk bij een vrijgevestigde psychiater een traject aangevraagd, dat kon wel zonder ouders. Heb wel mijn rapporten van de basisschool meegenomen. Daarnaast werkte de psychiater samen met de psycholoog waar ik eerder in behandeling was (en daar een lampje ging branden dat het miss adhd was).
Ja, ik heb dat idee ook sterk. Heb precies dezelfde situatie: Elvanse 40mg, geen hormonale anticonceptie. Volgens mij is er ook nog geen uitgebreid onderzoek gedaan naar adhd-medicatie en de hormonale cyclus. Maar volgens mij lees ik dit vaker in dit topic, dus ik denk dat we best kunnen concluderen dat er waarschijnlijk iets mee is waardoor medicatie minder effect lijkt te hebben.
Ik heb zelf geen menstruatie meer door een spiraal, maar ik heb laatst wel meegeholpen aan een onderzoeksvoorstel van een phd van mijn oude afdeling die hier onderzoek naar wil doen. Ik moet er elke keer aan denken haha, maar fluctuatie van adhd symptomen en medicatie effectiviteit wordt wel vaak gerapporteerd door vrouwen met adhd. En heel weinig onderzoek nog (zoals vrijwel alles met vrouwen en adhd ).
Sorry hier heb je niks aan maar ik hoop wel dat m’n oude afdeling het geld gekregen heeft om het onderzoek uit te voeren want het lijkt me echt heel interessant en waardevol.
Oh is dat verplicht daar? Dat verklaart dan gelijk wel waarom ze steeds daar maar bleven zeiken erover en ik echt niemand kan aandragen tot wederzijdse frustratie. Heeft er nu ook voor gezorgd dat ik het heb afgeblazen want het was steeds weer verklaren alsof het een verhoor was met waarom ik niemand bij me had en er geen hol mee op schoot behalve frustratie en tijd.
Volgens dit topic zie ik dat ADHDcentraal er minder tot niet moeilijk over doet en dat overweeg ik nu ook al is het 60+ weken wachttijd met mijn verzekering @Reader
@Falafel geen medicatie (want geen diagnose) maar merk wel dat ik meer klachten heb na mijn eisprong en weer rustiger ben zodra ik mijn spookmenstruatie eenmaal doorzet. Spook want geen baarmoeder meer maar wel eierstokken dus nog volop hormoonschommelingen. Voor mijn eisprong is je oestrogeen hoger en dat is positief voor je dopamine schijnt en daarna klap ik in elkaar. Mede daarom weer aan de pil zodat het niet zulke extremen zijn met wel aardig of totaal niet kunnen functioneren.
Ja en dit koste géén moeite bij ADHD-centraal.
Dus niemand mee was geen probleem? Fijn. Dan ga ik een afspraak maken bij de huisarts voor een nieuwe verwijzing daarheen, ook juist omdat het allemaal in 1 dag kan sprak mij erg aan.
Dat was bij mij dan wel weer een probleem bij adhd centraal. Mijn moeder had een brief geschreven en dat vonden ze niet voldoende. Hebben haar toen telefonisch gesproken maar ook dat vonden ze maar moeilijk moeilijk
Verdorie echt? Wat een gedoe allemaal en bagger dat het zo moeilijk moet gaan allemaal. Wat nou als je ouders hier niet beschikbaar voor zijn? Of helemaal naar een uithoek van het land bent verhuisd en dus daar niemand van vroeger hebt?
Het is blijkbaar ook volgens deze richtlijnen Nederlandse Vereniging Voor Psychiatrie niet eens verplicht want begon al bijna te gaan denken dat het wel zo was:
Indien mogelijk wordt de informatie van de patiënt aangevuld met informatie
van anderen die de patiënt goed kennen en/of als kind hebben gekend (meestal de partner, ouders of naaste familieleden). Een heteroanamnese van familieleden wordt aanbevolen, maar is niet noodzakelijk voor de diagnose.
Nee dit was bij mij geen probleem. Destijds had ik nog wel contract met mijn ouders maar ik wist dat zij niet achter de diagnose stonden en dat heb ik ook uitgelegd.
Ja ik vind dat zelf ook wel vreemd… sowieso die intake bij adhd centraal is de hele dag, ze kunnen niet van te voren aangeven wanneer ze dan in gesprek willen met die persoon dus die moet dan de hele dag mee.