ADHD-topic

Ja ik heb dit ook met de methylfenidaat. Ik hoog dan wat op of ik accepteer het maar. Lang leven hormoonschommelingen… Er schijnt wel onderzoek gedaan te worden ernaar maar of dat nog heel erg loopt, geen idee. ADHD en hormonen - ADHD bij Vrouwen

De dag dat ik ongesteld moet worden dan heb ik vaak ook zoiets van: ah ik ga ongesteld worden, medicatie lijkt weer te werken

2 likes

Misschien een sibling of vriend(in), iemand anders die jou in de basisschooltijd goed kende?

Ben enig kind en heb echt hierin niemand die zo lang met me terug de tijd in kan gaan helaas. Sowieso kan ik als ik heel eerlijk ben eigenlijk niemand bedenken die me hier goed genoeg voor kent en of vertrouw hiermee. Anders had ik die inmiddels allang kunnen aandragen voor het onderzoek bij PsyQ wat ik nu dus heb afgezegd want het was elke keer weer verwijten waarom ik niemand mee had. Daar was/ben ik klaar mee want we schoten zo voor mijn gevoel echt niks op.

@Bbbaby en dat was geen probleem in de zin dat ze daarover zeurden qua ouders in algemene zin? Van vind je het niet kwetsend dat ze je hierin niet steunen? Gelukkig hier niet het geval maar meer dat ze de klachten niet zien als onderdeel van een geheel maar meer details met dat ik nou eenmaal zo ben. Heel leuk dat ze me goed vinden zoals ik ben maar daarmee ben ik niet geholpen.

ADHDCentraal Utrecht is voor mij de meest makkelijke qua bereikbaarheid. Desnoods bel ik ze met die vraag voordat ik naar de huisarts ga bellen voor een afspraak en straks over 60+ weken hetzelfde probleem heb. Moet ik wel natuurlijk even nu door deze reactie een reminder aan mezelf om daadwerkelijk te bellen voor beide kwesties en vragen onthouden want anders is dat straks weer een kwestie van vergeten :clown_face:

1 like

Inmiddels heb ik geen contact meer met ze, de ADHD diagnose was hét moment waarop ik mijn grenzen begon aan te geven. Met betrekking tot het eerste, hier ook enig kind en heb geen enkel ander familielid wat wel dichtbij staat. Destijds had ik aangegeven dat ze er niet achter stonden en ik al zolang niet meer thuis woon en ze om die redenen + locatie, niet in staat achtte hier een oordeel over te kunnen vellen.

Dat is fijn dat ze bij jou toch met die redenen overstag gegaan zijn met een diagnose stellen in plaats van echt volhouden dat er iemand mee moe(s)t en verder niks bespreken. Qua andere familie zou ik ook verder niemand kunnen aandragen hiervoor.

Uiteindelijk heb ik gisteren nog ADHDCentraal gebeld met de vraag: als ik bij jullie een diagnostiek aanvraag moet ik dan iemand meenemen daarvoor? Dame aan de telefoon: nee dat mag, hoeft niet. Nou nu ben ik al te laat met een afspraak maken bij de huisarts dus bel vanmiddag wel tijdens het telefonisch spreekuur ervoor.

3 likes

Happy to hear this, neemt zoveel stress weg. Het komt wel goed :white_heart:.

2 likes

Neemt zeker veel stress weg want ik verliet PsyQ steeds weer gestrest en met het idee dat ik er alleen maar slechter van werd. Ook omdat ze meer een andere diagnose steeds er weer bij haalden en dan niet eens omdat er een overlap tussen die twee zitten.

1 like

Ik denk dat ik me toch maar ga aanmelden bij adhd centraal. Ik heb zo veel last van angstklachten en gewoon algehele chaos in mn leven waarbij ik denk dat het mogelijk door onderliggende adhd komt. Wel spannend want medicatie kan angst ook juist weer verergeren. Nu heb ik een medicijn voor angst wat dempend werkt, terwijl adhd medicatie vooral stimulerende middelen zijn. Iemand ervaring met een behandeling voor angst en adhd toevallig?

Jeetje dat zou nooit de bedoeling mogen zijn :pleading_face:. Geef jezelf de credits voor de moed om het toch daar te hebben geprobeerd. Je moet je zo kwetsbaar opstellen tijdens alle gesprekken en onderzoeken, een ‘klik’ en vertrouwen is zo belangrijk. Kan alleen maar zeggen; is die klik en het vertrouwen er niet, zoek naar een andere plek :heart:. Worth the waiting.

2 likes

Ik weet niet hoe dit voor anderen is maar ik had vroeger last van een angststoornis en sinds ik adhd medicatie slik is mijn hoofd zoveel rustiger dat ook mijn angstklachten echt enorm verminderd zijn en zelfs bijna volledig weg zijn.

1 like

ik ga in mei een week naar ijsland met het vliegtuig, en wil mn medicatie meenemen (methylfenidaat). Ik heb een schengen verklaring ingevuld, en zal die waarschijnlijk volgende week ofzo laten invullen door een arts en dan laten goedkeuren door het CAK. Maar moet ik mn medicatie dan met verklaring in mn handbagage houden? Kan ik het in mn koffer gooien met verklaring? Hoe werkt dit. Heeft iemand daar ervaring mee?

Standaard neem ik medicijnen mee in mijn handbagage (want ja zometeen raakt die luchtruim koffer kwijt) Vorige keer had ik de verklaring en de medicijnen in mijn handbagage maar niet gecontroleerd. Zelfde met de trein naar Londen :sweat_smile:

3 likes

Daar heb je helemaal gelijk in want ik vond mezelf wel snel met handdoek in de ring gooien hiermee terwijl ik met veel andere dingen echt soms misschien (te) lang vast kan houden ook al kwetst het me. Dus dank je wel voor je lieve antwoord want daar heb ik echt wat aan, al is het maar om me minder schuldig te voelen terwijl ik ook denk: wel mooie actie van dit jaar ga ik sneller mijn grenzen aangeven en dan nu ook daadwerkelijk doen.

@Kurisu ik neem met medicatie altijd medicijnenpaspoort mee van de apotheek + medicatie in handbagage. Want ja, wat nou als mijn ruim kwijtraakt? Plus minder “verdacht” als je het gewoon bij je hebt ipv ergens in je koffer alsof het smokkel is.

2 likes

@Leverworst en @Meow oke thanks! Het voelde inderdaad ook al een beetje raar als ik het in mijn koffer zou gooien haha :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik reis regelmatig met mijn medicatie en ik ben echt nog nooit gecontroleerd. Heb wel altijd braaf een verklaring bij overigens, want ga het risico niet nemen. Ik heb het ook altijd in mijn handbagage zitten, om precies de reden die hierboven genoemd wordt.

Ik weet niet of je in de buurt van het CAK(Den Haag) woont, maar je kan bij hun ook langsgaan voor een stempel, wel alleen in de ochtend geloof ik. Dat doe ik altijd, omdat ik zo een kneus ben die altijd vergeet dat ze een verklaring moet hebben en dan de dag voor vertrek nog snel een stempel moet gaan halen.

Zo ook nu weer, vertrek vrijdag Wales en bedenk me net ineens dat ik nog geen verklaring geregeld heb. Nu is het zo leuk dat voor UK weer andere regels gelden en je dan weer een andere brief nodig hebt en geen Schengenverklaring. Word daar soms ook zo moe van, dat het niet gewoon 1 regel is voor alle landen.

3 likes

Helaas niet haha, maar ik heb wel al een afspraak met de huisarts om die even de schengen verklaring te laten tekenen en een reminder dat ik het online door het cak moet laten goedkeuren lmao.

Ik ga zelf trouwens ook 2 keer naar de UK dit jaar maar met de auto en ik was eigenlijk van plan om het gewoon mee te nemen :’))) Zo door de duoane heen lijkt me toch anders

advies gevraagd!
telkens als ik een spicy discussie heb met mijn partner val ik hem 100 keer in de rede
normaal (als in op werk etc) kan ik me wel inhouden maar als de emoties hoog oplopen is dat haast niet meer in te houden
voor hem super irritant en hij flipt al haast bij het idee omdat het een jarenlang opgestapelde irritatie is
hij heeft vaak tijd nodig om zn gedachten te ordenen om een punt te maken en dan ben ik hem al 20 keer in de rede gevallen
heeft iemand een idee om hier iets aan te doen behalve ‘er beter op letten’ en andere clichees?
ik doe echtttt mn best om het niet te doen maar soms vertelt of denkt hij naar mijn idee zo traag dat het echt haast niet in te houden is (lullig wel want hij is helemaal niet traag)

7 likes

Als ik eenmaal ‘in’ zo’n gesprek zit is het niet meer tegen te houden dus ik moet me er vooraf al mee bezig houden. Misschien is het voor jou ook een optie om je er op voor te bereiden.

Zodra je voelt dat zo’n gesprek ontstaat kun je misschien direct 3x rustig adem halen. Dan kalmeer je jezelf en gaan je gedachten ook automatisch langzamer. Dan is de kans groter dat je ‘na kunt blijven denken’ zeg maar.

2 likes

Ik heb met mijn vriend precies hetzelfde, hij vind dat ik aan hem loopt te trekken al we een discussie hebben. Hij vindt niet meteen ergens iets van en moet er langer over nadenken. Vaak snap ik al/denk ik te snappen wat hij wil zeggen dus praat ik door hem heen.
We hebben er laatst samen over gepraat en hij gaf aan dat ik niet meteen iets hoeft te doen met wat hij zegt, dat gaf me wel rust. Dus bijvoorbeeld als hij een wens uitspreek, een nieuwe kast willen oid, dan hoef ik niet meteen door te draven met wat voor formaat kast, wat voor materiaal, welke kleur, welke spullen moeten er in etc. Zelf doe ik altijd wel lang over iets uitkiezen, omdat ik alle opties eerst wil weten, en met mijn emoties is het eigenlijk ook wel zo, ik weet soms helemaal precies waarom ik me zo voel (merk ik achteraf dan). Dit stukje besef helpt me wel om het van zijn kant te zien, en hoop dat ik de volgende keer rustiger blijf

1 like

@Miss.Verstand dat klinken sowieso als goede inzichten! Idd proberen te focussen en niet gelijk 100 opties bedenken dat is een goeie
Maar ben ook bang dat ik dan weer bezig ben met wat ik zou moeten doen op dat moment ipv luisteren dus dan krijg je dat weer ughhhh

1 like